AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.079

M535 skuttar fram?

Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Var ute med min m535 e28 igår då bilen plötsligt började gå ryckigt. Varvet har gått ner till ca 600rpm och den är svajande. Det går skapligt att ligga på låga växlar men ligger man på 4an i 50km/h så skuttar han fram. Gasar man på så tvekar han ofta och väl och vill bryta helt vid 5000rpm.

Är det någon som varit med om detta?

Har idag bytt till nya tändstift, rengjort LMM, Bytt rotor och fördelar (beg) rengjort tomgångsmotorn och bytt tändkablar.

Ingen av dessa åtgärder har varken gjort något bättre eller sämre.

Sen kollade jag på trottelgivaren (som jag tror den kallas) och testade att rycka ur kontakten. Tomgången gick då upp till det normala men den var fortfarande något svajande. Test körde bilen utan att koppla in denna igen och den gick faktiskt lite bättre men inte alls som den ska. Mycket av skuttandet försvann men den tvekar fortfarande.

Har tänkte att ohm mäta denna imorgon för att utesluta fel, men ville kolla om det är någon annan som haft detta problem. Hur beter sig bilen när trottelgivaren är kass?

Ursäkta att jag skrev så långt men ville förklara så utförligt som möjligt.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Ingen som varit med om detta? Har lästa lite gamla trådar men folk är slarviga med att skriva vad problemet var.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Har hållt på och felsökt några dagar nu. Enda sättet att få motorn att gå skapligt är att koppla ur trottelpositionsgivaren. Är det någon som varit med om att denna givare har lagt av. Vilka symptom får man?

Har bytt lite jordkablar samt mätt upp LMM som verkar fungera som den skall.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Finns en lite brytare i givaren(har jag för mig) kolla om den fungerar.
Lars
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade ett par problem med att min fd M535:a gick illa, jag ryckte alla kontakter o sprutade kontaktrens av något slag i alla kontakter(lmm,gasspjäll mm) och då började den gå bra..
Den började direkt gå bra med att bara rycka kontakterna o stoppa tillbaka, men jag sprayade kontaktrens i dessa senare vill jag minnas..

Sedan att du skriver att du bytt fördelarlock o rotor till begagnade gör mig inte glad...byt detta till nya prylar!

Men visst..du har tydligen lokaliserat felet till gasspjällskontakten så det är väl mest troligt där det djä*las för dig..
Har annars inga direkta uppslag på huruvida du ska gå vidare...

Mvh Janne.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
lalaw: Den lilla brytaren klickar och jag har mätt upp motståndet i den enligt instruktioner men är lite tveksam till den ändå.

Janne T: Jag har oxå ryckt alla kontakter jag har hittat men inte fått till det men när jag rycker gasspjällskontakten så går han skapligt. Anledningen att jag bytte till beg. var att jag ville utesluta att det var dessa delar som var boven, tänddelarna som satt på är bara ett halvår gamla. Så jag hoppas på att det kan vara gasspjället som jäklas men ska börja med att skifta tändspole och soppafilter ikväll innan jag ger mig på att beställa ny.

Är det någon som vet var kamaxelgivaren sitter hittar den nämligen inte?
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Mätt upp alla givare verkar okej, bytte bränslepump+ filter och nu går med tomgång 700rpm alltså 100rpm högre.

Men tvekar fortfarande och hänger inte med vid gaspådrag. Ska testa att skifta tändspolen och se om det blir någon skillnad.

Hittar verkligen inte felet. :-/
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Testat att tömma tanken för att utesluta kondensvatten eller andra otrevligheter efter senaste tankningen. Gyllde på med 10liter 98oktan och en flaska K-sprit. Testade att starta, men icke så jag skiftade tändspole för att se om det blev bättre men den vägrar fortfarande starta.

Det vart för mörkt ikväll så jag får fortsätta imorgon.

Är det ingen som vet var kamaxelgivaren sitter?
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Finns ingen kamaxelgivare på den, men väl två givare som läser svänghjulets position.. Sitter i sprängkåpan på växellådan. Kolla så de inte lossat i sin skarv, sitter två kontaktstycken i det bakre staget som sitter mellan ventilkåpan och insuget.

M V H Johan

Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Tack för som sagt jag hittade verkligen inte den. Nu slipper jag leta mer. :-D

Så det finns alltså två givare på svänghjulet och en vevaxelgivare som kan strula. Den har som sagt gått väldigt illa men nu går den ju inte alls. Är det någon som vet om det går att mäta upp dessa och hur?
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Vevaxelgivaren du pratar om är samma sak som givarna på svänghjulet.. Det är bara de två givarna som finns på E28 535. Tyvärr vet jag inte hur man mäter upp dem..

M V H Johan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet att jag var på en BMW verkstad en gång under sent nittiotal och där stod en röd 535 E28 som inte alls gick...
Motorn startade inte öht, då var det en av kontakterna på detta insugsstag som var defekt...
Den byttes och då startade den direkt..

Meken mätte upp denna på något sätt men hur det vete då väl f-n.
Jag var där i annat ärende så jag kontrollerade inte så noga...tyvärr.

Låter lite skumt om du har problem med kontakterna(mht det jag skrev om "felsymptom"), men visst kan du väl ha någon form av glapp i någon av kontakterna ändå...

Jaja...det var väl det bästa svar jag kunde ge nu iaf.

Mvh Janne.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Tack för tipsen ska tanka upp bilen ikväll och kontrollera/mäta upp kontaktstyckena ikväll så återkommer jag om det blir bättre.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Felet är löst.

Min nya bränslepump modell Biltema fungerade inte alls. Den snurrade men orkade inte pumpa fram soppa till motorn.

Skrämde liv i min original pump med hjälp av batteriladdaren så det vart fart på den. Monterade tillbaka pumpen och nu går bilen bättre än någonsin.

Vill tacka för alla tips o råd i felsökningen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bra att det löste sig!

Alltid bra att få info hur det gick, tyvärr ganska sällsynt annars..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.