AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.704

320 -95, för höga avgasvärden.. ljuddämparen?

yo
2
yok3
320i -95
köpte i slutet av juli en bmw 320 -95 med för höga avgasvärden. det enda förra ägaren gjort var att byta tändstift vilket resulterade att den ändå inte gick igenom.
det jag har gjort är:
*byta olja
*byta luftfilter/oljefilter
*bytt insugsbälg
*bytt slangen till vevhusventialtionen

kommer inte ihåg exakt hur höga värdena var, men HC och CO var i alla fall för högt.

hade in bilden idag på verkstad och killen där konstaterade att bakre ljuddämparen var helt slut, dock undrar jag:

påverkar verkligen bakre ljuddämparen avgasvärdena?

och är det nån som har förslag på var felet kan ligga om det inte är ljuddämparen?

/Jocke
Ja en kass ljuddämpare påverkar avgasvärdena, främst Lambda...Så byt till o börja med! Kör sedan till en verkstad som kan "koppla upp bilen" mot en dator via Carsoft tex. Kolla sedan "live-värden" för tex lambdaregleringen, motortempgivaren mm. Min bror hade en 325 med kassa avgasvärden (alla), visade sig vara som så att bilen inte fick nån lambdasignal varvid den gick på "nödvärden". Problemet var att skarvingen mellan den nya sondens kablar o den gamla kabelstammen var dålig, omskarvning o sedan var alla värden som de skulle....
ri
24
rille66
528i Touring -97
Volvo 142 -70
Volvo 144 -72
Mercedes 200 TE -90
Svärfars BMW 520i 2001
Isuzu Trooper 1991
VW Polo 1,6 -98
EU-moppe TWS
Fordson Supermajor 1962
2 st ÅTM släp
Svaret kanske kommer lite sent, men själv skulle jag börja med att koppla från batteriet ett dygn för att nollställa insprutningen, funkar bra andra bilar.
Vad man ska göra beror också på vad målet är... Om besiktningen är problemet så läs följande, annars kan du sluta läsa här... ;)
När du är på väg till besiktningen kör du på låg växel så att motorn får varva ur, då blir avgasvärdena glada. Givetvis så har tankat i 25-50% E85.

Lycka till ;)
yo
2
yok3
320i -95
Jag har iaf bytt asgassystemet från katten och bakåt, och som jag trodde vart det ingen skillnad! Har redan testat en gång att tanka den med etanol och det gav inge bättre reulstat, dessutom föredrar jag att fixa felet så att bilen är som den ska.

Nästa grej skulle väl då vara att koppla ut batteriet över natten å nollställa styrboxen, dock försvinner ju alla felmeddelande då, och det är ju inge vidare om jag ska koppla upp den på datorn å kolla. Vet inte riktigt hur jag ska göra, men tror nog jag skickar in den på en annan verkstad och låter dom göra en kolla av styrboxen. Lite smått irriterande att den första verkstaden troligen inte gjorde det, med tanke på att det var det jag lämnade in den för-.-

tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.