|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en liten fråga... Jag bytte kylare efter att ha haft massa strul med gamla. Glad och förväntansfull monterar vi den nya, fyller på och ska börja lufta bilen. Vad ser man då..... det rinner ut vatten någonstans. Lägger mig under alla slangar och dylikt håller tät, det är någonting annat som släpper vatten. Vad har hänt? Kan det vara locket (enda kvar som ej är nytt) eller är det toppen? Verkar som övertryck pga något men vad? Någon som har ideèr på lösning eller är det dags att överlämna bilen till BMW verkstad. Komma dit med biltrailer är nog populärt. Tacksam för tips.....positiva tänkandet börjar nu sina...... | |
| det ända jag kan tipsa om är....förtsätt vara positiv!! :) annars har jag inga förslag. | |
|
Tjena,är expansionskärlet bytt? är systemet luftat efter påfylln? mvh Lelle Lelle |
|
| Finns oberoende verkstäder som kan hämta din bil på trailer. Jag skulle lämnat in den för en grundlig läckagekontroll och luftning om jag vore du. Det är svårt att bara sitta och spekulera ... | |
|
Allt nytt förutom locket, vi hade precis påbörjat luftning men eftersom det rann vatten så blev jag orolig......ska ut och kolla mer idag när man sovit av sig lite av besvikenheten... Ska pröva utan locket kanske? |
|
| Ska även ringa runt och kolla lite verkstäder i närheten... | |
| Trycker den ut vattnet så fort ni startar bilen?Eller kommer det först när den fått upp lite värme? Jag gissar på det senare...Är ni SÄKRA på att allt är korrekt monterat, dvs ni har inte missat nån o-ring? Jag skulle börja med att säkerställa att allt är 100% korrekt monterat för jag tolkar dig som att du inte hade detta problem innan bytet av kylaren... | |
| Allt är korrekt monterat, tror på kylarlocket. Fått ut massa luft... åker och köper en så får man se. Håller tummarna på detta fel. | |
|
Finns det det minsta luft kvar så trycks vatten ut genom locket eftersom luften expanderar med stigande temp. Fortsätt att lufta med fronten i högläge (på domkraft eller i backe) och värmen på max. Ett nytt lock är inte fel. Det skall öppna vid 1,7 bar och med tiden sjunker det värdet något på ett gammalt lock. |
|
| Tack för svar, köpt nytt lock ska montera och fortsätta lufta lite senare i dag. | |
|
Tyvärr så trycker den fortfarande ut vatten..... så fort jag luftar så slutar den för att snart börja igen. Kan det vara så stor luftficka eller är det dags att ge upp? Hur beter sig en bil om toppen alt. packningen gått? |
|
|
Om det är toppackningen och det läcker över från någon cylinder borde det bubbla i exp. kärlet om du kör motorn med locket av. Dessutom bör det lukta avgaser. Det går att mäta CO-halten i exp. kärlet med. Ibland kan det vara svårt att få ut luft. |
|
|
Om det är toppackningen och det läcker över från någon cylinder borde det bubbla i exp. kärlet om du kör motorn med locket av. Dessutom bör det lukta avgaser. Det går att mäta CO-halten i exp. kärlet med. Ibland kan det vara svårt att få ut luft. |
|
| det bubblar inte och luktar inte avgaser, det har jag testat. Hoppas verkligen på att det är något enklare och billigare fel...tycker det börjar vara jobbigt med alla småfel och krångel man har och haft med bilen. | |
|
Nu har vi plockat bort kylaren, och monterat dit allt igen, ska till och lufta ställer bilen i en backe med nosen uppåt, lossar övre luftningsnippeln helt och låter bubbla men det slutar ju inte... det kan bli ett par sekunders paus sen bubbel igen. Tror starkt på toppen, men får väl se mig besegrad och lufta luren till en verkstad de borde väl se det i komp test eller dylikt. |
|
|
Du har provat att kläma på slangar o dylikt?.. Jag har haft läckage i slangkopplingen TILL exp. kärlet (Under). Själv (Med en gammal kylare) skulle jag inte våga montera ihop alla snabb kopplingar utan packningssilikon. Hoppas det löser sig, värdelöst när saker och ting krånglar.. |
|
| Finns det inte en "tappkran" längst ner på kylaren som skall flyttas från den gamla till den nya kylaren? Är inte riktigt säker på BMW men på japanska bilar brukar det ibland finnas en sådan. Om den håller tätt så är mitt nästa tips att lufta lite till å samtidigt kolla var det rinner. Luftningen kan ta en timme i många fall.. Vattenpumpen kanske? | |
| sätter jag dit skruven och låter bilen gå så läcker det överallt typ. Det blir sån tryck i det hela. | |
| Om du har ett nytt lock så bör det öppna vid 1,7 bar och det skall alla andra komponenter i systemet tåla. Läcker det överallt har du nog en del kopplingar som inte pallar det trycket. | |
| överallt och överallt, men det är troligtvis locket som släpper ut det och det rinner längst med hela exp. kärlet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.