|
|
|
|---|---|
| Var sitter Temperatursensorn för motorstyrning på en E36 318i -91 med M40 motorn. Börjar bli less på den höga bränsleförbrukningen (0,8 landsväg 1,0+ stadskörning) Så jag tänkte jag skulle börja med dom billiga delarna det kan vara fel på först :D | |
|
Sitter väl i insuget vanligtvis... M V H Stephan |
|
| Haha japp där sitter dom.....dock så sitter det två, undra vilken som är tempgivaren och vilken som är tempsensorn. | |
|
Temperatursensorerna (en för motorstyrningen en för instrumentet) sitter i toppen där korrekt motortemperatur mäts. Dessa sitter i toppen ungefär under insugrörets anslutning till cylinder 3. Temperaturen på insugsluften(vilket jag antar att du inte menade) mäts av luftmassemätaren i kombination med luftmängden. Den sitter mellan luftburken och spjället. Prova att koppla ifrån den ena sedan den andra för o se vilken som går till instrumentet, tror det är den bakersta. Den som inte går til lisntrumetet går således till motorstyrnigen.... |
|
|
Hum han syftar på att det finns en tempgivare för mtorstyrning och sedan en tempmätare som är den som ger värde till instrumentpanelen. På min M50 motor sitter dem precis bredvid varandra under insuget. De skiljs åt med olika färg, till motorstyrningen var den brun har jag för mig. Färgen ser du på den nya du köper. Båda skall som ovan talare säger, sitter i toppen, förslagsvis under insuget. |
|
|
Förresten, någon som kan förklara varför det inte är samma givare för instrumentpanelen som till motorstyrningen? |
|
|
flashg, missade ditt inlägg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.