AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.250

Kraftigt ökad förbrukning 123d

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Hej!

Min 123d har senaste veckorna börjat dra betydligt mera bränsle.
Innan låg jag under 0,6 om jag tog det lugnt, strax över när jag hade lite "bråttom" men nu ligger förbrukningen enligt displayen på runt 0,8 hur lugnt jag än kör.

Tycker även att den är något slöare må låga varv men det kan lika gärna vara inbillning.

BMW säger att jag skall hålla koll på trippmätaren mellan tankningarna för värdet på displayen blir mer och mer fel ju längre bilen gått, vilket låter märkligt? Och att om inga fel-lampor lyser funkar allt som det ska.

Nån som har någon bra idé på vad det kan vara?
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Jag hade samma symptom, se Länk
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Var faktiskt efter att ha läst ditt inlägg jag misstänkte att det kunde vara nått som var knas.
Men är det så att 123:an har samma problem som 120:an med wastegaten?
Dom ser ju inte ut att ha samma turbo på realoem?
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
123d:n har ju 2 turbos men det borde väl kunna vara samma fel ändå tycker jag, inte helt säker på hur det funkar med wastegaten iofs.(okej, jag har inte en aning:P)
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Får bege mig ner imorgon och ta en dialog med dom då.
Bilen var inne på service strax innan den börja spöka, kanske är något dumt dom hittat på då om inte annat...
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
ja, man vet ju aldrig vad dom kan hitta på! bara åka dit och klaga!
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Nu är jag riktigt förvirrad...
Satte mig i bilen och skulle hem från jobbet och helt plötsligt efter veckor av hög förbrukning och slöhet på låga varv så går den som den ska igen?!

Jag har inte gjort något alls med bilen mer än att koppla ur min externa hårddisk ur USB ingången då men det kan knappast vara relevant :P

Nu är jag i alla fall under 0,6 på motorväg och på dryga 0,65 i stan igen, ska bli spännande att se hur den uppför sig imorgon bitti :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.