|
|
|
|---|---|
|
Ska starta upp m20b25 turbo imorgon (ej kompsänkt) och funderade lite på bränsletrycket. Har m3 spridare (antar dom flödar 240cc@3bar) och en malpasi 1,1:4 ska ladda 0,6. Vad ska jag ställa för grund tryck? Ökningen blir väll 1,4 * 0.6 = 0.84 bar. Nytt tryck 3.84 bar Nytt flöde = 240 x sqrt (3,84 / 3) alltså 307cc Är jävligt dålig på matte så här tar det stop för mig. Så hur ska jag ställa trycket för att få lagom med sås till 0.6 bar? mvh Johan | |
|
Hej! Du bör ha ett flöde runt 240-250 cc/min när du laddar 0,6 bar. Orginalspridarna är på 150 cc/min @ 3 bar. om man nu skulle öka fyllnadsgraden med 60% mer luft så måste motorn ha 60% mer soppa. Om ni inte räknar med värmeutveckling vid komprimeringen av luft och gör det enkelt för oss. 100% fyllnadsgrad fås vid 0 bar laddtryck. Om trycket ökas med 1 bar så har du 200% osv. När du laddar 0,6 bar så kan man säga (mellan tummen och pekfingret) att du ökar fyllnadsgraden med 60%. Återigen tillbaka du bör alltså ha 240 cc/min vid fullt laddtryck. Du vet att dina spridare lämnar 240 cc/min vid 3 bar och du bör sådeles reglera din progressiva btr så att den lämnar 3 bar vid ett övertryck på 0,6 bar. Vi vet att vi vill ha ett grundtryck på 3 bar när vi har ett laddtryck på 0,6 bar alltså 3,6 bar skall bränsletrycket vara för att kompensera laddtrycket. ratio på btr = 1,4 vid 0,6 bar kommer ökningen totalt att bli 1,4 * 0,6 = 0,84 bar. Vi ville ha 3,6 bar bränsletryck vid fullt laddtryck (0,6 bar), alltså vill vi ha ett grundtryck på 2,76 bar. Javisst, nu fungerar maskinen bra vid fullt laddtryck, men hur fungerar den på tomgång då? Bara att räkna baklänges! Inställt grundtryck kom vi överens om att det skulle vara 2,76 bar. vid tomgång har vi ett undertryck på ca 0,7 bar. en progressiv bränsletrycksregulator är även progressiv vid undertryck med resultatet att trycket blir ÄNNU lägre. 1,4 * 0,7 = 0,98 bar. 2,76 - 0,98 = 1,78 bar. Självklart måste vi lägga till att undertrycket hjälper oss att suga in bränsle från spridarna, alltså måste vi plussa på 0,7 bar igen! 1,78 + 0,7 = 2,48 bar. Här vore det perfekt om dina spridare gav lika mycket flöde som orginalspridarna gör. Vi räknar och testar! dina 240 cc/min @ 3 bar spridare ger 218 cc/min @ 2,48 bar. med andra ord, bilen kommer att gå som en kasse skit på tomgång men kommer att prestera bra vid fullt laddtryck. Detta är som sagt bara teoretiska siffror, jag skulle inte räkna med 60% mer fyllnadsgrad vid 0,6 bar pga värmeutveckling vid komprimering av luft och andra faktorer som spelar in. Helst vore det bra om du hade en bredbandslambda för att kontrollera så att bränsleblandningen blir hyffsad korrekt vid full last samt låglast. Börja med att ställa grundtrycket på 2,5 bar, och kontrollera bränsleblandningen på fulllast lycka till! |
|
| Mycket pedagogiskt och bra skrivet! Tackar och bockar! När ja ställer in btr:en så ska vakum slangen vara bortkopplad va? | |
| Kom på en till sak... Ska svetsa dit fästet för lambdan imorgon och undrar var jag ska placera den? Strax efter turbon eller? | |
|
Hej! Slangen skall vara bortkopplad från insuget för att kunna ställa in grundtrycket. Beroende på vilken typ av lambdasensor du har skall den placeras olika. en lambdasensor bör ha en drifttemperatur på ca 400 grader (om jag inte minns helt fel). Om du har en lambdasensor med uppvärmning så bör den placeras en bit ifrån turbon (så att platsen är under 400 grader varm) så att den kan värma sig själv till rätt arbetstemperatur. Temperaturen direkt ut från avgasporten ligger mellan 650 till 950 grader beroende på last,varvtal och bränsleblandning. när väl avgaserna har passerat turbo och påväg ner i downpipen så har temperaturen sjunkit till 500-300 grader. Rent praktiskt då, placera den i slutet av downpipen om den värms upp av sig själv, men som sagt vi lever inte i en perfekt värld, jag fick lov att placera min lite närmare turbon vilket gör att jag ibland får högre temperatur än 400 grader. |
|
|
Ska sätta dit original lambdan, ska jag sätta den på ungefär samma avstånd som innan jag satte på turbon tror du? |
|
|
Ja det borde funka, Jag antar att du inte prioriterar bränsleekonomi när du kör bilen? :-) Den kommer bara att reglera mot lambdavärdet vid låg och mellanlast. så fort du bottnar LMM eller TPS givare så kommer den att gå på förinställda värden. TPS givaren har jag för mig att den endast har 2 lägen, av eller på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.