AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
920

Bränsleförbrukning e34 530 med sexa

Hej

Jag letar efter en pendlingsbil och har via en bekant hittat en gammal 530 som skulle kunna vara av intresse. Det är den första modellen med 6an. Vad drar en sådan motor vid landsvägskörning i laglighastighet + 20km? Eftersom jag kommer att köra ganska ca 2000 pendlingsmil om året så är det ganska intressant. Tacksam för svar
Scheckheft
runt litern landsväg. När den testades av ams i slutet av 80-talet uppmättes en snittförbrukning på 1,38.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Aldrig i helvete att dem siffrorna stämmer... Jag kör min 535:a lätt på 0.9 om man ligger stadigt i 120.

Beemer 4 Life!
Scheckheft
tycker att du inte ska vara så stor i käften.

Mvh
Scheckheft

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Kanske var lite dummt men tycker inte heller att du ska ge missvisande info?

Kör man lagligt och inte gasar så kommer man ner långt under 0.9 med så att den skulle dra över litern vid långkörning kan aldrig stämma?

V8:an kanske gör de men inte m30 motorn.

Beemer 4 Life!
Scheckheft
min käre The man, siffrorna är tagna ur boken "BMW 5er Technik + Typen". Innehållet är godkänt av BMW som hjälpte till vid framtagandet av underlaget. AMS siffror går också att verifiera.
Simp85: fler siffror kan du hitta här:
Länk
Snittförbrukning i AP:s modellguide är uppgett till 1,14.
M30 är en gammal men hållbar konstruktion, ska du ner i förbrukning kan en 525 med M50-motorn och vanos vara ett alternativ.

Mvh
Scheckheft

Tack för bra svar. Är det en motor jag bör avstå ifrån om objektet annars är i bra form? Det är kamkedja på den motorn va?
en snarlik tråd Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min far har en 530-90 som han har importerat från belgien.Byter olja en gång per år dvs ca 700 mil för honom.Bilen är helt original och går som en dröm. Står alltid och lyssnar då han åker iväg med den,härligt ljud med original systemet. Han har aldrig klagat på förbrukningen då han är van vid volvo.....

Mvh Jonas Brinell.
Scheckheft
härligt, en 530 i originalutförande! Finns det bilder?

Mvh
Scheckheft

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Ska fixa detta med bilder.Även interiört med original "radio" som han säger och brandsläckare som är märkt BMW mm. Helt orörd verktygslåda i bagagen.

Mvh Jonas Brinell.
Scheckheft
det ser jag framemot. Finns inte många 530 kvar, definitivt inte i originalskick. De få som är till salu börjar dessutom stiga i pris:
Länk

Mvh
Scheckheft

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.