AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
984

Strömlös 520iM -01

jo
3
jogge_w
520iM -01
Har en 520iM 2001 som börjat krångla. Batteriet laddar ur och bilen startar ej. Har bytt batteriet samt kollat att den laddar strax över 14 volt på tomgång. Vad kan det vara för fel? Tacksam för tips!

//Jörgen
Välkommen till forumet. Det är lite svårt att ge konkreta tips, det kan vara mycket olika orsaker. Prova att ladda batteriet fullt med extern laddare vilket tar nåt dygn. Batteriet i sig kan sjunga på sista versen, men annars får man börja felsöka lite logiskt osv. Om batteriet verkar OK så kan man börja med att försöka mäta om det går tjuvström när den är avstängd, och isf hur mycket.
Läs gärna om liknande felsökning i tidigare trådar, det finns många.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Effektsteget till cupefläkten är ju en vanlig felkälla.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hade samma problem på min. Jag bytte mitt "fläktmotstånd" utan att det hjälpte. Kom till slut på att det var navigationsenheten som låg och drog ström, så nu får jag dra en säkring varje gång jag parkerar längre perioder (mer än 4 timmar).
Intressant. Men om 5-6 timmar eller så tömmer batteriet så innebär det en rätt kraftig ström på flera amp, eller 30-40W osv. Detta drar knappast en normal navi, det måste ligga mera belastningar eller annat på samma säkring. Man får inte bortse från brandrisk osv om man har en ökänd förbrukning i denna storleksordningen.

FP
De gånger jag fått urladdat batteri har displayen till radion/färddatorn sett ut så här: Länk
Går man in i bagaget så hör man hur navenheten arbetar högt och konstant.
Ser skumt ut. Men efter en urladdning måste du ladda batteriet helt fullt, det tar 20-25 timmar minst. Annars blir du kvar i en "ond cirkel" med delladdat batteri som inte tål mycket innan det är dags igen osv.
Navin kan säkert vara en bidragande orsak och måste fixas till.

FP
jo
3
jogge_w
520iM -01
Satt kvar i bilen i går kväll. Det visar sig att fläkten startar och stannar av sig själv. Är det ett teckan på att effektsteget till fläkten har gått sönder som så många andra skriver om?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
ja
jo
3
jogge_w
520iM -01
Jaha, då var ett nytt effektsteg beställt. Hoppas att det är medicinen så att man slipper står med en bil som inte startar.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
TruckerMagnus: Navi enheten startar så fort bilen går ur "Sleep mode", d.v.s. du låser upp den eller öppnar ex. vis bagaget.
commander_krill: Hur märker man om sleepmode går in eller inte?
På de bilar som jag kollat (med 4/3 monitor) var det endast klocka och datum som tändes när bilen gick ur sleepmode.
I länken ovan ser det ut att vara mera aktivitet, samtidigt som DVD-enheten kör på max osv. Det gör den inte när endast klocka/datum skall visas.
På bil med automat ser man även på lysdioden vid växelväljaren när bilen är vaken, men utan navi eller automat finns ingen direkt indikering.

FP
ma
10
matthall
530iA M Touring -01
Hade samma problem med min 530 -01, navin drog ur batteriet. På Autowåx här i stan sade de att det endera vara att dra ur säkringen, eller att det skulle kosta 20000. Är det någon som har hört om en billigare lösning?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.