|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyligen en 525i -89 för en ganska billig slant, bilen har väl sina skavanker men det får man leva med när man betalar under 10000kr. Det huvudsakliga och mest irriterande problemet infinner sig vid inbromsning, det vibrerar kraftigt. Dock så är vibrationens styrka inkonsekvent, om man t.ex använt bromsarna mycket i hetsig statskörning så vibrerar det mer. Fick veta av killen jag köpte bilen av att bromsskivorna fram är nya, och jag tror honom av bromsskivornas utseende att döma. Jag sitter och funderar om det verkligen är bromsarna som är problemet, om det kan vara en spindelled (eller två) eller något annat i framvagnen som spökar. Det som får mig att tro att det just är bromsarna som är problemet är den ökade vibrationen vid kraftig användning av bromsarna. Till en början trodde jag att det var ABS:en som spökade och ingrep för tidigt, provade att rycka säkringarna för ABS men utan resultat. Bilen är en 525i -89 som nyligen passerat 19000 mil. Någon som har några teorier kring detta eller som helt enkelt de facto vet vad som är fel... ? Bilen vibrerar inte vid normal körning, det vill säga då bromsarna inte används. Däcken är 195/65/15 fram och 195/60/15 bak. Off topic: Ska en 525i -89 göra 240 på mätaren utan bekymmer i originalutförande? - Det enda jag vet som är ändrat som har med motorn att göra är just avgassystemet som är någon form av sportsystem med en främre ljuddämpare och därefter i stort sett två raka rör. Den varvar 3500rpm i 150-160km/h. Mycket tacksam för svar! 735iA -90 | |
|
Hej Har den varit obrukad längre perioder på sistone? då kan det bli rost under bromsbeläggen, sedan om du har andra hjul att prova med. 628csi |
|
|
Mig veterligen så har den brukats regelbundet. Vid start talar bilen förvisso om att bromsbeläggen är slitna, kan slitna belägg verkligen ha sådan stor inverkan? Skivorna är som sagt nya. Har funderat på att växla hjul, dvs. bakhjulen fram och framhjulen bak. (inte lika dumt som det låter). Tack för svaret! Rosenberg / 525i -89 |
|
|
En mycket vanlig felkälla till vibrationer vid broms är bakre länkarmsbussningarna. En skev bromsskiva ger alltid slag/vibrationer, den dåliga bussningen ger ett mer varierat utslag. Inget vid fesbroms, inget vid maxbroms, mycket vid normalbroms, särskilt i intervallet mellan ca 100-60km/h. Nr.8 i Länk ------ BMW CS #04839 |
|
|
Skumt att montera slitna belägg när man byter skivor. De kanske är svarvade medan de satt på bilen=inte nya, men kanske finare... Hade en Commodore GSE en gng med liknande fenomen. Svarvade skivorna 2 ggr innan jag hittade felkällan. Cordvandring i ett framdäck gav vid belastning (inbromsning) skakningar liknande skeva skivor. Testa att sätta framhjulen bak. |
|
|
Misstänker att din hastighetsmätare visar "aningen" fel med :P Jag vet inte hur de är på 89orna, (12v motorn) men jag har en 91a (24v) och där är varvstoppet på 5an 230km/h... så om det är samma utväxling, vilket det är mycket möjligt att det inte är.. men om det är det borde du inte komma upp i 240... ev på mätaren, men inte verklig fart :) |
|
|
Tror bilen varvade runt 5000rpm vid 230km/h, varvstoppet nåddes inte. Klockade den 0-100km/h idag (efter mätaren) och det gick på 7,9 sek. Hastigsmätaren verkar stämma rätt bra då den t.ex visar ungefär 95km/h när man ligger bakom en lastbil som håller full fräs. Antar att motorn inte är helt original :) Rosenberg / 525i -89 |
|
| motor / drivlina verkar vara någonting gjort åt ifall det du säger stämmer.. för din 12V motor ska ha 170hk om jag inte är ute o cyklar.. och 24v med 193hk gör 0-100 på 8,6 sek.. orginal. och toppar 230 (varvstoppet på 5an) lastbilar går ju, som du säkert vet 90 max... :P och destu fortare du kör ju mer fel borde väl mätaren visa? | |
|
Tokigast. En original 525i 24V når inte varvstoppet på femman, 6500 varv/min. Har provat själv, på en med chip (som förvisso inte gör så särskilt mycket...). Om jag är rätt informerad (bakaxelutväxling 3:23) så skulle en 525i 24V göra ca 243km/h när den når varvstopp. En original 525i 24V gör 230km/h enligt fabrik. 535i och 530i V8 ska göra 235km/h, och de har 211hk resp. 218hk. Så om din 525i 12V gör 240km/h tyrellzOr, så är den rätt duktigt trimmad. Med trimkam, dieselvevaxel (för större cylindervolym/slaglängd) och lite annat smått och gott kan man komma upp i den effekt som krävs. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ja, givetvis visar mätaren mer fel ju fortare man kör, tog en lastbil som referens, då jag menar att mätaren troligtvis visar 5-6km/h för mycket vid 90. Sen har aldrig hävdat att den gör 240 riktiga km/h, det jag nämnt är enbart mätarfart. Nåja, tack för samtliga svar! Rosenberg / 525i -89 |
|
|
Davve, en original 525 24v kommer upp i varvstoppet på 5an... min gör då det... Om inte måste min vara chippad eller något liknande, men varvstoppet är inte flyttat... |
|
|
Bara att gratulera till en bil som går väldigt bra då. 243km/h verklig fart enligt lathunden här på autopower. ------ BMW CS #04839 |
|
| tjena, provkörde din bil förra veckan. kom du på vad det va för fel??? jävlar va den ruskade när man bromsade | |
|
Hoj, nej jag kom aldrig på det, hann inte, sålde dessvärre bilen samma dag som du provkörde den. Nu åker jag Ford Scorpio 2,9L !!! Rosenberg / 525i -89 |
|
|
Hej! Jag har en 525:a -95 som gör samma sak, som tidigare i detta inlägg hänvisar jag till bakrelänkarmarsbussningar! Om du kör i 90km/h och bromsar till hastigt kan det smälla till vilket indikerar att det glappar och då är bussningarna dåliga. Jag har själv bytt skivor utan resultatsskillnad! MVH/Kim Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.