AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.139

Ojämn gång m50b25

Br
3
Breischan
525i Touring -92
525tds Touring -92
har problem med tomgången framförallt går ojämnt har provat att bytt luftmassemätare, tändspolar, stift, lambdasond, databox, även bytt olja filter kör injection cleaner å massa hokus pokus. ryckig tomgång på 500varv höga avgasvärden går fint över 1000varv men rycker lite i 50km/h på fyran, efter längre körning hamnar den på 800 och går fint men de varar inte länge. nån som har nån ide vad de kan vara?
Länk

Kan ju vara värt och testa. Funkade iaf för mig.
Dock hade jag inte samma som du beskriver, men den gick ryckigt.
Har du provat att byta tempgivaren, och sedan nollat motorstyrningen?
Br
3
Breischan
525i Touring -92
525tds Touring -92
jag har varit inne på att nolla motorstyrningen, men jag har även observerat att den laddar ojämnt det kan ju göra så att datorn får spel. vilken av alla tempgivare böt du ut?
Den till motorstyrningen, den blå.
Ch
8
Chrille83
525i Touring -02
Bytte du tempgivaren och isåfall löste det dina problem?

Br
3
Breischan
525i Touring -92
525tds Touring -92
jag har bytt tempgivare utan resultat.

När man rullar fort dvs över 50 ligger tomgången perfekt och jämnt
har fan provat allt nu känns det som.
T.
3
T.Josefsson
735iA -84
735iA -86
525i -91
530iA -95
Hade samma problem med min men det hjälpte med att byta lmm, insugsgummi, slang till tomgångsmotor samt korta ner slang till vevhusventilation pga sprickor, den går fortfarande dåligt på tomgång men det är tomgångsmotorn som är kass, den liksom svajar på låga varv. men du kollat om det har blivit olja i insugsgummit för i så fall kan ditt problem vara en vevhusventilation som behöver en genomgång samt byte av oring till ventilationen och byte av ventilkåpspackning.
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Måste fråga "Breischan" du säger att den stabiliserar tomgången efter en stunds körning, menar du vid normal temp?? Jag hade liknande problem med min men det hjälpte att byta lambdasond fast det inte gav felkoder. Har du testat att byta vevaxelgivare??

Kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.