AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.192

Tryck i kupen i 145kmh

Hände en lustig sak för några dagar sen,körde ner till skåne och vägen var fin och bra.
Höll ca 140 och bilen bara FLÖT fram,härlig känsla.
Öppnade dock bakre-rutan efter 30mil, och det nästan small till??
När jag kom fram till skåne, så svajade jag på fötterna. Lite sjögång typ, och jag har aldrig haft det innan. Besvären bestod i 2 dagar.
FRÅGA har andra haft det i 7-serien efter höga hastigheter?? Med dubbelglas tex??
Kändes som det var ett sorts UNDERTRYCK i kupen, och så kan det väl inte bli på tec "dubbelglas" modeller..eller??

Isåfall vilka inställningar kan man ha på luft-annläggningen för att motverka åksjukan?? Verkar kanske som en dum fråga, men jag har aldrig haft detta förut..nånsin i nån annan bil.
VH M

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Vilka typer av fönster det är har inget med detta att göra, det är ju hur tät bilen är i övrigt.

Normalt så kan det uppstå både övertryck och undertryck i kupén, beroende på om kupéfläkten är på eller inte och i vilken hastighet, samt vilken hastighet bilen håller. Till viss del påverkar ju även ev. vindförhållanden rent vädermässigt med.

Står man still får man normalt samma tryck i bilen som ute, om det är hyfsat vindstilla och fläkten av.

Börjar man köra så kommer fartvind som passerar runt karossen att skapa ett undertryck runt karossens bakre delar där ju vanligen luftutsläppen från kupén är placerade, vilket då hjälper till att suga ut luft ut bilen, vilket kan ge ett undertryck i bilen. Men samtidigt så skapas det ett partiellt övertryck i området vid vindrutans bas där ju luftintaget till kupén sitter, vilket då hjälper till att trycka in luft i kupén.

Till detta kommer alltså hur mycket själva fläkten jobbar.

Man kan säga att vid normala förhållanden så kan man nog ha områden i bilen med både över och undertryck samtidigt, men det brukar handla om så små skillnader då man ju designat det hela med ventilationen att fungera så omärkligt som möjligt.

Hur som helst så påverkar man ju trycket i kupén oändligt mycket mer så fort man gläntar på en ruta, då det kan rusa upp eller ner i tryck ordentligt när man kör.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
DR:T Tack för svaret, då jag tyckte att det kom mycket luft in i kupen vid den höga hastigheten,så satte jag fläkten på 2 i 140kmh. Vilket är NORMALA förhållanden?? Vid 120kmh tex?? Skall man köra cirkulationsknappen ist vid höga hastigheter för att eliminera trycket?? och varva lite med inluft??
Tycker det är jäkligt obekvämt att gå omkring i 2dagar och vara"sjösjuk"..
Var sitter uttagen,är det dem på hatthyllan som du syftar på. Tänkte kontrollera dem så att kanalerna är fria. Min mor som följde med ner blev också sjösjuk och vinglade runt i 2 dagar.
Så jag är inte ensam om symptomen.
VHM
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Enklast, och antagligen så som det är tänkt, så ska klimatanläggningen ta hand om hela paketet med ventilation och temp, så man inte ska behöva eller ens bör, öppna fönstren över huvud taget. Det blir oftast bara sämre om allt fungerar som det ska och man inte står i Gobiöknen.

Jag har hur som helst inga fenomen med märkbara tryckförändringar i kupén oavsett hur sakta eller fort jag kör. Så länge jag inte öppnar nåt fönster alltså.

Luft ut från kupén torde gå helt eller delvis genom de två gallren på hatthyllan och vidare in i bagageutrymmet. Det är inte ovanligt att det finns en passage för luft i golvnivå att gå under baksätet eller där i närheten och in i bagaget.

Från bagaget så har de allra flesta modernare bilar utsläpp ut till guds fria i plåten innanför kofångarbeklädnaden, antingen på sidorna eller bak. Vanligen med gummiflärpar som backventiler så att luft bara går ut inte in. Placeringen är vald för att den både kan göra dold och i en region med undertryck eller venturieffekt av fartvinden.

Förr i tiden hade bilar mer synliga utsläpp i slitsar eller galler på C-stolpar, runt bakrutan någonstans, eller rätt på karossidorna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
DRT. tack för svaret, mycket givande då hela bagageutrymmet var smällfullt av kassar och kläder. Så kan ha varit svårt för luften att ta sig ut på ett givande(tryckutjämnande sätt) .. Skall kolla uttagen vid benen,men tror nog att jag slår på klimatannläggningen ist på hemresan. Ist för att bara ha friskluft in. Och lämna mamma och hunden och kläder på stationen:):)
Lite sent svar men det låter som om du blev koldioxidförgiftad. Hade du recirkulationsknappen intryckt?
Hej..Nej knappen var inte intryckt..endast friskluft in i kupen. Men om bakluckan var helt full, så kanske det spelade in lite också??
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tveksamt om fullproppat bagage påverkar ventilationen nämnvärt. Jag skulle tro att huvuddelen av ventilationen sker bakom klädselpanelerna i bagaget. De ligger ju inte dikt mot bakomliggande plåt/struktur, inte heller golvet. Så det är nog tänkt så att det finns nog med luftpassage den vägen från kupén och vidare ut genom utsläppen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.