|
|
|
|---|---|
Grusse |
Servon blir trög ibland en stund efter man har startad bilen, men om man stänger av motorn och startar den igen direkt så kan den vara bra och fungera som den ska. Jag misstänkte att det var något med servo ventilen, men nu funderar jag på om det är ZKE modulen som krånglar, efter att ha kört diagnos på den? Kan tillägga att låsen på bakdörrarna inte låser upp ibland, samt att softclose luckan inte går att stänga med knappen på luckan utan endast med knappen på nyckeln? Jag får följande felkoder med Inpa: 146 tilt alarm sensor: fuse or cable. Error freq:1, static error 149 interior security: fuse or cable. Error freq:1, static error 81 relay sticking signal MER to ground in the GM III. Error freq:31, sporadic error 86 relay sticking signal MERHK to batt+ in the GM III. Error freq:13, sporadic error 129 short circuit servo-valve or cable. Error freq: 31, sporadic error 85 relay sticking signal MZS to ground in the GM III. Error freq:21, sporadic error 83 relay sticking signal MVR to ground in the GM III. Error freq: 20, sporadic error 128 open circuit servo-valve or cable. Error freq: 26, sporadic error |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stänga luckan ?? öppna menar du väl ??. Generalmodulen hittar du om du skruvar ned hela handsfacket. Kolla gummiläppen på luckan bak så den inte har halkat innanför kanten i nått hörn, då påverkar du microswitchen hela tiden och den kan då inte ge en ny öppningssignal. Rensa bort alla gamla felkoder och kör sedan igen du annars har du noll kolla på vad som är aktuellt eller ej. Gör en clear alt delete , dvs en batterireset på bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Grusse |
Näe, menade att stänga den på knappen på insidan av luckan. Har åtgärdat det nu, och det var kabeln för den knappen som hade gått av vid gångjärnet. Raderade även felkoderna, men ingen av koderna kommer tillbaka direkt. Men efter två dagars körning så var samtliga koder tillbaka, dock med färre upprepningar. Så jag har plockat bort ZKE modulen och kollat efter kallödningar utan någon framgång, men jag passade på att spraya lite kontaktspray i kontakterna när dom ändå var borta. Kör bilen en stund för att sedan göra en diagnos för att se om någon av felkoderna har kommit tillbaka, men det är fortfarande tomt på koder. Då testar jag med att låsa/låsa upp bilen några gånger, och det fungerar bra på samtliga dörrar. Kör en till diagnos, och nu så har jag 2st felkoder 146 tilt alarm sensor & 149 interior security Raderar felkoderna, kollar om dom kommit tillbaka direkt men det är tomt. Så jag låser & låser upp bilen, och kollar återigen felkoderna och nu är 146 & 149 tillbaka igen? Några tips på vad det kan vara? |
Grusse |
Det var ZKE modulen som var problemet, nu fungerar allt som det ska igen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.