AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.904

Volvo vs M3?

Sida 3 av 4
handlar allt om 0-100? fan så meningslöst.

850T5R - Powered by Autotech
Själv så tycker jag att det är som roligast då vägen svänger, det är därför jag numera kör BMW.

Smaken är som baken och alla får tycka vad dom vill :-D
Hej Per. Kul att du hittade hit hehe. En sak jag dock inte kan förstå är att du beskriver rejset V40 vs M3 då du inte ens va med. Jag och kompisen i fråga som körde rejset gav allt och lyckades hänga på så pass att det blev ett dött lopp. Om sedan intercooler slangen flög loss är väl en helt annan femma. Det roligaste den kvällen tycker jag är att bilen i fråga en Volvo v40 ( 2.0 Turbo ) på strax över 160hk kan hänga på ett sådant tyskt krutpaket med en sån enkel modifiering. Sen det där med min Saab vs M3an har vi disskuterat innan. Bara nån dag efter jag skaffade min bil så såg vi M3an. Man borde väl i.af kanske få vänja sig lite med bilen innan man drar ut och ska rejsa mot värre maskiner som ex, M3an. Att sedan min Aero laddar strax över 1,5Bar nu så är det ganska lätt att förstå varför jag ska montera dit ( Extrasput, Större Intercooler, Större agg m,m ) Då om jag har riktigt otur spränger loss gavlarna från orginalintercoolern om laddtrycket ökas lite mer. Jag har sagt till dig att jag ska göra mina modifikationer på bilen först innan jag ger mig på bilar i den kalibern. Som sagt nackdelen med dig är att du inte tål höra att t.ex en V40 har hängt på utan gör allt i din väg för att tysta ner och istället klanka på Volvon och dess förare. Sånna fasoner gillar jag inte. Visst Bmw gör bra och fina bilar en del snabba en del inte. Jag gillar allt som är prestandamässigt bra och kan välja ett annat märke också.

Hejdå.
En sak till. Verkar som om resten av de som håller till på detta forum också kan acceptera ett dött lopp eller förlust utan att bli assur och snacka skit. Klart man håller på bilen man själv kör precis som en anhängare av detta forum tidigare skrev. Ser dock inget fel att vidga sina vyer och prova på lite olika bilar tills dess att man hittat det märke man bäst trivs med.

Hejs.
Den modifikation som utförts på ovan nämnda V40 brukar rendera i ett tillskott på cirka 20-30 hästar. Låt säga att modifikationen på ovan nämnda bil utfördes med sådan omsorg och precision att det gav 40 hästar extra så saknas det ändå 86 hästar för att motsvara en M3 3.0... I mina öron låter det otroligt att en Volvo med ett så stort effektunderskott är lika snabb som den starkare BMW:n. Men, men... Det är ju en Volvo...
St
6
Steef
318i -81 (1300 kr pure driving pleasure)
Även mor's 440 2,0 -95
Jag måste bara säga att det inte spelar nån större roll vad man har för bil... det beror ju helt och hållet på hur mycket man är villig att hålla...
Jag körde bl.a. ifrån en fet Audi A4 (vet inte vad det var för motor dock)på E4:an med lumpar-245:an han ville bara köra 140 så jag drog ifrån han efter ett tag... det betydet ju inte att 245:an är snabbare... Det finns massvis med sådana exempel.. t.ex. Pekka som kör sin fars 520i -88. Han har kört ifrån betydligt värre bilar bara för att han inte bangade ur...
Och jag som körde om Powerlover's förra bil... en vinröd-aktig Forsberg-trimmad Golf Gti(var med i bilsport för inte så länge sedan) på E4:an med morsans 440 2,0 -95 trots att han hade betydligt mer pulver i bilen... Så jag säger bara...

Dom tokigaste jävlarna vinner...
St
6
Steef
Även mor's 440 2,0 -95
Dock bör kanske tillägga att ägaren till Golfen var berusad och åkte i baksätet...

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
En volvo kanske kör i från en bmw,,så länge de är rakt,men en volvo har f¤¤ väghållning som en gammal jänkare.

Mvh
Marcus
M3-Mackan
M3orna övervärderade?

Varför är det då alltid så att när någon trimmat upp eller bytt motor till nån trimmad V8 i sin gamla 240 eller Amazon osv. Och fått bättre tider på 402 eller rödljusrace, då kan man alltid läsa i säljes annonserna "M3 dräpare" "Piskar en M3" mm. Patetiskt. Hmmm...likadant här där jag bor alla bara "Måste" få prova köra mot en M3a. Då får dem liksom ett kvitto på att man lyckats trimma bilen bra om man kan hänga på M3an eller köra ifrån.

-Mackan-
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
...kanske inte övervärderade, men däremot värdemätare... ;)
Perkka
Men snälla Johan (POWELOVER), jag ha verkligen int snackat skit, blivit assur lr försökt tysta ner rejset mot M3-an.. Lr hur?! Tyckte ÄNDÅ att Myrven sa att ni låg en/nån billängd efter.. Men men, kan ju ha hört jävligt fel åh.. & dessutom ha jag försökt beskriva rejset?? Eh ne, int d heller.. Precis som Bjoerck sa så hade du mer än 160hk vid d tillfället, iaf en 30-40hk mer än org. Ni drog kanske nåra hundra meter & hur kan DU veta att M3-an satte plattan i botten?? Bara för att Bimmern varvade lite mycket betyder INT att han körde för fulla muggar.. Han kanske ville ba se va V40-in gick för :) Men låt oss säga 0-100 då, bye bye V40, lr vaffö int toppfarten? Även där kan Volvon se sig besegrad..

Du vet lika väl som jag att vi ha sett M3-an ett flertal ggr, utan att du ha "gjort nåt åt d".. Även när du hade haft Aeron ett tag såg vi M3-an, & d kan du int neka till.. & du sa ju själv igår att Aeron gick bättre än 850-in som den e, utan större agg. mm mm. Så då kan man ju undra VAFFÖ du INT vill rejsa mot M3-an me Aeron?! Eftersom enligt DIG skulle 850-in spöa M3-an..

& d där om att jag bruka klanka ner på Volvo stämmer väl int alls :) Men däremot ha jag ALDRIG klankat ner på dig som bilförare lr på andra Volvo-förare, lr hur?? För jag vet va du går för när du sitter bakom ratten :)

Steef: Hörrdu Stefan, de beror visst ibland på vilken bil man ha. Visst kan en Volvo lr nåt annat beiget märke hänga på en Bimmer, men när d börjar svänga lite då? Vaffö tror du jag törs köra så fort i kurvor för? Jo däffö jag litar på Bimmern, än fast stötdämparna e hyfsat slut :) Så d beror int bara på om man törs hålla i kurvorna etc. Bilen man rattar ska klara av d åsså.. Int skulle jag vilja ligga i 200 blås me er 440 i kurvan bortanför Ö&B :) Dvs om den kommer upp i 200 km/h, hehe..

Men precis som Steef sa här ovan, så ha jag "rastat" betydligt värre maskiner än 520-in.. Bl a en 740 turbo, som låg & sniffa mig i anus ett tag på en raka.. Men sen när kurvorna kom försvann den illa kvickt i backspegeln.. & d finns på film dessutom som "evidence" (lr hur f*n d nu stavas)... Så visst till en del beror d även på vilka spärrar man ha..

En av mååååånga saker som jag tycker e bra me BMW, e att dom int behöver nån respirator (Volvo & Saab mm), kompressor (Merca t ex) lr annat tjafs för att gå ohyggligt fort..

Läste nyligen här på forumet att d va nån som körde jämnt me sin chippade 3-liters M3 mot en Nissan 300 ZX 60-160km/h lr, om d va 60-200km/h.. Visst hade M3-an "fuskat" lite me chippning, men Nissan ha ju dock twinturbo på typ 280-300hk lr nått va? Ja & M3-an hade runt 300hk efter chippningen UTAN varken dubbelturbo lr vanlig turbo.. Behöver jag säga mer? Ne, tänkte väl d :)

(F*n d här inlägget blev lite långt d åh :)

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Hej Per. Ok jag har då tydligen missuppfattat de hela om skitsnacket. Jag lovar att ett rejs mellan Aeron och M3an snart dyker upp. Det lovar jag. Väntar dock till rätta tillfället kommer. Aja vi glömmer det hela.
Orkar inte tjafsa nå mer. Fränt ändå att Volvon hängde på :)

Hejdå.
Perkka
Baahh! Dåla, gå & lägg dig nu! Du ska ju på Skogs-Nolia kl. 08.00 :) Hehe, ja d kanske va fränt att den hängde på M3-an.. Men jag ska nog säga åt M3-killen att gasen sitter längst åt höger :) Eftersom han kanske int hittade den, hehe..

Mvh Per, Powerlovers polare, hehe

Perkka
Glömde en sak : Steef, jag heter faktiskt Perkka här på forumet, int Pekka dåla :) D e ju en STOR skillnad, hehe..

Mvh Per

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Varför jämföra en 2,0t med en m3:a prestandamässigt. Det finns ju inte en likhet mellan bilarna förutom att de har fyra hjul båda två. Och det är nog många som inte tänker på att BMW`n kostar dubbelt så mycket i inköp jämfört med volvon. Så mata in 250 000:- till i volvon så ska ni nog se att den både hänger med M3an när det svänger och på rakorna...
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
[COD]soul, Jämföra Volvo 2,0t med en "gammal" M3:a prestanda mässigt var nog precis vad killen i Volvon ville göra! Inte tvärt om.
M3 är nog en bra referenspunkt när man vill kolla om en trimmad bil går bra. ;-)
Dagligen kommer det upp bilar brevid som vill tävla (dom jobbigaste är gubbar i volvo T5) och dom tror säker att dom drar ifrån mig när jag inte orkar bry mig! :)

Behöver inte försvara M3, är helnöjd med min. Om det kommer en Turbo bil och kör ifrån mig så blir jag inte ledsen för det. :-)
Men om det kommer en Ferrari 360 Modena och kör ifrån mig så blir jag sur! ;-)

/W
BMW...
Fan, det hade varit kul å gå på skogsnolia=)
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Wolfie >>>>>Joo det är ju sant att volvo killen började, men alla inser väl att han bara skrev det här inlägget för att skapa diskution. Det finns ju inte en schans att han hänger på en M3a med en pystrimmad 2,0t (om det inte är något fel på M3an då). Har själv gasat lite mot en kompis M3a och där hade man ju inte mycket att sätta emot (V40T4 200hk) bild---> Länk
St
6
Steef
Även mor's 440 2,0 -95
Nämen Perkka... jag tror iaf att Volvon kommer upp i 200 om jag inte minns fel så gick iaf 210 när vi körde om Wig men men jag kanske har fel... Hur som helst så måste jag säga att bmw:n har bra väghållning men det är ju inte hela sanningen heller... jag menar det är ju den bil du kört i stort sett under hela din tid som bilförare... Jag menar att du kan den utan och innan och vet hur mycket den klarar (ungefär iaf) jag har inte kört 440:n så mycket att jag kan hålla lika mycket i kurvorna... Men men... man kanske skulle ta och ge allt nån gång och prova mot 520:n .. vi får se... Jag tror det skulle kunna bli ganska jämnt.... hmm jaja.. spela roll..

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Varför känns det som jag är förflyttad till de mörka Norrlandsskogarna...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.