AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.907

Volvo vs M3?

Sida 2 av 4
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
BMW är en bra bil, likaså Volvo. Som tur är så blir vi inte påtvingade vare sig Volvo eller BMW utan kan fritt välja själva (även när det gäller motorval, färg och utrustning mm). Sluta tjata om Volvo vs BMW (så tröttsamt...).

Ps. Idag provkörde jag en 540iA -99 med i stort sett all utrustning - inte tråkigt alls! =) (Mkt bra bil!)

cordone: Vill du köpa min S40 2.0T, alla paket, Lavasvartmetallic, årsmodell 00 som gått 4.970 mil? ;)

roadZter
hmm.....volvo gör inte helt kassa bilar, 850 T5R är grymmt snygg och går att få fart på...min farsa hade en v70r innan, i den fina saffransgula färgen (samma som på c70) visserligen automat...den var kanske inte ngn m3 dräpare, men den sköt på rätt bra vid kickdown...
cordone har en poäng i det han skriver,men det handlar om att vara ödmjuk i sitt uttalande och inte bara säga rakt ut att dittan & dattan bilen är rent skit.

Åkte med i en M3 286hk idag för 1:a gången, en bil som jag varit sugen på lite smått ett tag, men den infriade inte mina förväntade upplevelser om hur den skulle gå, visst gick bilen både bra & var ganska snabb, men den var lite för maskerad på nått sätt tyckte jag. Väldigt fet & snygg, men lite för... ja som några nämde tidigare... för överskattad...

ok alla! Menar inte att M3 är skit. Dom går bra! och den ÄR orginal. Det var inte det jag menade. :)

Vad jag menade var att ni underskattar alla andra märken bara för att ni har en M bil.

Och jag ÄR på volvo forumet oxo, det är bara kul att läsa på andra forum oxo, och ev. posta en liten åsikt emellanåt. (som ni kan misstolka)

mvh
/A

850T5R - Powered by Autotech
Eddy
Bra skrivet Cordone,var på racet här Göteborg för ca 4 veckor sen,och där fanns en vinröd S70 som gick som bara den hängde på en GMC Syclone väldigt bra och det säger inte lite,ni har säkert läst om Syclonen i bilsport.Jag var väldigt imponerad av S70:n,synd att det inte fanns en M5:a 400hk där så man hade sett skillnaden....
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Jag har aldrig underskattat andra bilmärken, tvärtom tycker jag att det är skitkul och testa andra bilmärken, dock inte köpa då jag har en förkärlek til bmw bilarna. Sen är det ju alltid kul att jämföra olika bilar, m.m. Men det här med att skryta osv. Lämnar man åt andra.

** be as free as you want **
Jahopps då var det märke vs märke igen då ??

Jag har kört både volvo och nu bmw, och talar av egen erfarenhet nu.

Visst volvo bygger bra bilar inget snack om saken (utom S40) och BMW bygger bra bilar.

Jag körde dock en T4 före denna bil och har både kört T5R samt S60T5, de 2 sistnämnda är mkt trevliga bilar men S40 är ett kapitel för sig själv *suck*.

Dock är det så att original kan dom inte jämföra sig prestandamässigt med en M3 original (inte ens en pjäs som min gamla -93 M3), däremot så lär jag säga att komforten i en S60T5 är satans najs kombinerat med ett ganska ok drag.

T5R ligger dock något år bakom S60 (ganska naturligt) men är oxo en blandning av familjebil samt sportbil, hur dessa volvos klarar sig i tex superstage eller på bana vill eller orkar jag inte spekulera i, men jag kan däremot konstatera att en 10 år gammal beamer är mkt mer najs än en 10 år gammal volvo.

DOCKKKK lär jag betona att det finns 100 billigare och smidigare sätt att trimma en volvo (med turbo) än en M3 tyvärr :(

Och ska man rent mäta 201m så för en lagom extra-peng så drar nog en volvo jämt med en M3.

Jag klankar inte alls på volvo men lär tyvärr säga att jag är bra mkt mer nöjd med min 10 år gamla M3 än med den 3 år gamla T4 jag hade, tycker INTE att jag bytte ner mig :)

Jag säger som DiLeva : Vi kramas för lite :)

*jo jag vet att jag är bra full nu*

cruZZe
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
Cardone, underskatta inte den nya E46 M3. ;-)

Nog skämtat...
Kommer aldrig glömma den dagen då jag stog brevid en matt svart Volvo Amazon! Den mullrade lite misstänksamt. När det slog om till grönt och jag slog på allt vad jag orkade med min 330i så hörde jag ett dovt vråååååål! Sen försvann Volvon!

Betyder detta att Volvo är bättre än BMW?! Tror inte ens man ska skriva en fråga så. Kommer aldrig kunna få ett "rätt" svar på den frågan.

Man kan aldrig vara helt säker på vad bilen brevid har under huven. Det jag kan vara säker på är att om bilen brevid mig är standard så kommer jag troligtvis iväg snabbast. Nu var det inte av den anledningen jag köpte en ny M3 för då kunde jag lika gärna köpe en SAAB Aero eller något liknande och trimmat den.

Det bästa jag vet är att ta ut M3 på en kurvig 70 väg och gasa! Då kan man ha roligt själv + att man önskar att det inte skulle finnas fler bilar. :-)
Jo jag vet att man ska åka till någon bana och göra detta. Svårt att hålla sig bara.
Kan inte neka till att lite rödljusrace är skoj ibland, men då vill jag veta om det är värt ett försök.

/W

wolfie: klockrent. Bara för att en trimmad ex.vis Volvo piskar en M3 gör inte den till en bättre bil.
I det läget är det väl tjusningen att att ha en gammal bil som inte ser ut för världen.
Är nya M3 så mycket snabbare då? Att den är tamejfan den snyggaste Bmw'n kan man inte säga emot. men farten? 100-150? 402m? ja du vet. 100-150km/h kör jag på 4.5sek med min familjebil.

Bmw M är väl mer sportbil än T5'orna. Är det någon som menat på något annat? vi snackar familjestuk här.
Men som någon sa, eller efter det som hände mig i helgen, då den stöddige M3 ägaren skrattade åt mig då jag inte hade lust att rejsa mot han. När jag VET att jag hänger på och i bästa fall AV hans 286hk. Det är i ett sådant läge man bara älskar att visa dem!

nu är det fotbolls dags!

/A.

Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
cardone, nu blev jag tvungen att testa 100-150km/h. ;)

Svårt att mäta själv (kanske ska lägga till 1 sek). 3:ans växel (givetvis). Första testet ca 5 sek andra testet ca 4 sek. Sen kom jag på att jag inte tryckt in sport knappen! Kanske inte gör någon större skillnad. men men...
Det roliga är att den känns nästan lika hysterisk på fryrans växel (150-210 km/h).

Eddy:

M3, slutade tillverkas i slutet på 90-talet? Senast jag kollade tillverkas de ännu idag. Och knappast slutar BMW tillverka dem?

Grabbar sluta svara på volvo fantasternas inlägg.

Volvo fantaster: Ni kan inte jämföra turbobil mot friandning. Men BMW M3 och M5 slår ALLA volvon så länge båda bilarna är standard. -det räknas vet ni. Vad tror ni era mod. volvos har för chans mot en M3 eller M5 laddad med turbo? -Inte en suck.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Och nu skrev jag ganska fult, jag vet och jag ber om ursäkt, men jag har haft otaliga volvos, -och har änn idag. Volvo tänder visserligen inte mig på samma sätt som BMW gör.

Håller också med cruZZe om att S/V 40 är inte volvo standard.

Men det är dock mycket bra att det finns olika bil märken, för inte skulle det vara kul om alla körde samma bilmärke.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Nu är väl risken för en TurboKONVERTERAD bmw ganska liten oxo. Risken för en snabb Volvo är större.

Vet inte vem som startade denna tråden, tyckte mest bara det var kul att haka på lite i den. Visst, men det är väl som vanligt, ett jävla märkes troget 'håll dig till ditt eget forum' snack när man vill skriva lite åsikter från annat perspektiv än ni inbitna har. :)

Jag tycker nog det känns roligare med en Svensk bil som går, med trim om så är nädvändigt, lika bra som en M. Volvo R motorerna har ju inte blivit större med åren direkt, det har ju M motorerna. Ta UR m3'an som jämförelse då?

wolfie: mellan 4-5 sekunder med andra ord. Som min då, kan säkert skilja som du säger någon sekund.. Ska prova igen bara för det, när det torkat upp lite. :)

dannezeta: köpa en 2.0T ? Nej, dom är trötta som fan ju, dessutom har jag än bättre VU själv ju :)

:))))

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
*gäsp*
bayerischemotor:
Jag tror nog Eddy menade att när E30 M3 slutade tillverkas så dog konceptet M3. Och jag håller med honom till viss del. E30 var ju en rå homologeringsspecial som var byggd enbart i syfte att vinna, till skillnad mot efterföljarnas fjäsk för posörer (el-allt, satnav, back sensorer osv). Vi får hoppas att BMW släpper CSL.

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
HMS
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Det var då HELVETE vad ni tjatar om era snabba volvo o BMW bilar..

Man har väl egentligen en bil för att transportera sig själv med passagerare till en punkt..
Sen om man har en LADA eller en FERRARI är väl skit samma.

Bara för att jag inte kommer i fatt Cordone så mår inte jag sämre för det. Jag har min bil för att jag tycker att den är snygg och att den fyller mina önskemål om transport....!! Sen att den går bra är ju skit samma..

Jag kunde likagärna ha köpt en volvo jag med.. eller en ferrari.. eller en lada.. eller en ford..

Jag blir SÅ trött..

Den som har flest saker när han dör vinner...
pr
9
pretender
318i comp. -94
Kör farsans lättrycksturbo emellanåt...måste säga det är hyfsat drag i den :) (V70 t5 -02)

Men det är som det klassiska ordspråket: en gång BMW -- alltid BMW :)

eller: när BMW:n gasar står Volvon stilla ;)

The only way to fly... :)
Perkka
Jahapp, kan ju säga att jag e kompis me killen som skrev detta inlägg, nämligen POWERLOVER (alias Johan).. & de va HAN som körde V40-in, eftersom den bilen tillhör hans pappas företag.. & de va HAN som gjorde dessa "modifieringar" på respiratorkärran.. Sen att Intercooler-slangen flög åt h-vete efter nåra dagar, e ju en annan sak :) Men varken pappan hans lr företaget vet något om detta, haha..

Sen kan man fråga sig om M3-an gav allt i rejset?! Skulle int tro d, eftersom jag ha åkt denna M3 i fråga & den gick utav bara h-vete.. Skulle vilja se den där V40-in göra 0-100 på 6 röda, då ska den spöa 850 turbo LÄTT.. & dessutom, de va en annan kompis som åkte me i V40-in, & han sa att dom låg en/nån billängd efter iaf... Jag ska fråga M3-killen nån dag va som hände EGENTLIGEN..

Som ni kanske minns så ha jag ställt frågor förut som t ex "M3(E36) vs. 850 turbo?" & då löd de flesta svaren att M3 skulle köra ifrån Turbon.. Ja, & gissa VEM som trodde att Turbon skulle dänga M3-an?? Jo just precis; POWERLOVER!! Otippat va? Eh nae.. Samt att Turbon skulle dänga en 540 E34.. Men iofs så låter de lite troligare.. Men 540 -94 gör ju 0-100 på 6.4 sek, så man vet ju aldrig dock..

Iaf, så ha POWERLOVER gått & köpt en Saab 9000 Aero nu då.. & han tycker att den går bättre än 850 turbon.. & nu kommer de roliga, hihi: När han & jag e ute & glider me Trollhätte-torpeden, brukar jag till min STORA förtjusning se denna M3 ifråga... (Även ägaren te M3-an e en gasglad kille).. Ja, & varenda gång jag ser Bimmern säger jag åt POWERLOVER att rejsa mot Bimmern.. Men gör han de då??? Neeeeeee dåå! Inte EN ENDA gång ha de hänt.. Då säger han bara typ " att jag ska sätta dit ett större turbo-agg. bla bla bla, innan jag rejsar mot Bimmern" Va??!! Ha ni hört maken te dubbelmoral?? Att 850 turbon skulle spöa M3-an, & att Aeron skulle spöa 850-in.. Hmmm men han vill int rejsa mot Bimmern me Aeron innan han ha trimmat den.. Haha jag säg då de..

& de bör tilläggas att POWERLOVER ha klankat ner på BMW nu under en längre tid, även om han funderar på att byta mot en 535 E34 :) De va precis som nån här på forumet svarade mig ang. "M3 vs. 850 Turbo" lr om de va 540 vs. 850 turbo : "De handlar bara om brist på intelligens, de e bara att hålla me & skaka/nicka på huvudet :)

Jaja de blev lite långt inlägg, men jag blev lite förbannad när jag såg att han int törs säga att de va han som körde V40-in..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Perkka
Ville bara säga en sak till, att Aeron han äger ha en 2liters 4-a på 200hk typ (turbo of course).. Tydligen va detta en av de första 9000 Aero Saab byggde..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.