AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.041

E39an startar inte efter att jag flyttade den typ 20 meter

Sida 3 av 3
kr
17
krille535
525iAT -02
Det beror på att den har surat ner sig. Hade precis samma "fel" på min efter att jag bara hade flyttat den några meter. Nästa gång jag skulle starta den gick det inte. Bara "väste" om den. Dvs. komplös. Ska man bara starta den för några sekunder eller flytta den några meter måste man varva den till den lite. Sprutar in så mycket bensin i startögonblicket att den blir sur om man inte varvar till den. Är tydligen jättekänsliga för det. Enligt BMW verkstad!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Komplös pga sura stift? Nej det kan inte vara möjligt. Om kompet är borta är det något annat än bara blöta stift.
För övrigt tycker jag inte alls det luktar så mycket bensin om vår bil när man startar den kall. Vissa andra bilar stinker det ju bensin lång väg, man kan nästan tro att det sitter en extra spridare i avgasröret.
ro
111
romff
640i GT -18
Om man råkat ut för överfyllda ventillyftare och har en manuell bil kan man bogsera igång den utan att det skapar ytterligare problem ?
Fick motorstopp i en korsning och startade den meddetsamma igen, efter det hackade den och slutade sedan att starta alls. Startmotorn drar runt med full fart.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lyftarbekymret råkar du knappast ut för under körning vid stopp i en korsning, är mera sensorrelaterat tex vevaxelsensorn eller bränsleförlust.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ro
111
romff
640i GT -18
"Felet" att den inte startar igen har inträffat en gång tidigare, även då med ett kort intevall mellan stopp och start igen. Det är minst 2000 mil mellan gångerna och det var andra förare än undertecknad båda gångerna.
Nu står den på Gotland och själv sitter jag på fastlandet och undrade därför om det var ok att be sonen försöka dra igång bilen.
Fungerar inte det får jag försöka få bärgat den till PG:s bilservice och se om dom har tid att felsöka.
Vad jag uppfattade med min bil var den RIKTIGT sur, batteriet blev helt urladdat, men till slut startade bilen med ett annat batteri, då var tomgången svajjig... stod säkert i 5 minuter bara på tomgång innan den återhämtade sig
ro
111
romff
640i GT -18
På väg till PG:s men dom tror att det är bränslepumpen. Syns det om man kopplar in den på datorn/felsökning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej det gör det inte, det kan vara ev tändningsmissar och blandningsfelkoder vid bränsleförlust
Notera att det sitter en invändig pump i tanken som enbart pumpar mellan tankhalvorna är den trasig så stannar bilen när det är ca 15 liter kvar i tanken.
Så se för all världen till att ha minst 20 liter i tanken innan felsökningen börjar.

Länk
fullgas utan pump inkopplad. nöt ett par minuter. starta med fullgas så ska den npg hicka igång.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
OT: Töms tankhalvorna tillsammans eller var för sig?
mj: Startgas brukar inte rekommenderas på nyare bilar, av flera orsaker. Stor risk att skjuta sönder detaljer i insugssystemet, och framför allt vid ej fungerande ventilfunktion.
Ett enkelt sätt är att låta tiden verka, efter nån halvtimme eller så har olja/oljetryck och lyftare jämnat ut sig och brukar fungera igen.
marin: Som Hasso skrev: Tankhalvorna utjämnas på slutet med en invändig pumpfunktion, när nivån är under den där soppan skvalpar över av sig själv. Antingen en liten extrapump eller en ejektorfunktion på huvudpumpen. Det har hänt någon gång att ejektorröret lossnar på pumpen, då får man inte ut de sista litrarna.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den interna pumpen sitter under tankarmaturen på vänster sida (bränslepumpen för matning sitter under höger tankarmatur)
Den interna pumpen drivs av returtrycket från bränslesystemet.

Dåligt kontakt till den ordinarie pumpen ,skadade kablar dålig jordning är också fel som uppstår på E39.

Länk
inte startgas - håll full gas på pedalen så spjällen är öppna :)
ro
111
romff
640i GT -18
Enligt mek på PG:s så är det bränslepumpen som behöver bytas. Fanns inte hemma på ön - Gotlland men skulle komma med flyg under dagen.
Kostar 5400 sek att få bytt.
Typiskt att bilen går sönder när man befinner sig på en Ö men kan väl inte klaga det är första felet på 23 000 mil.
tackar alla forummedlemmar som försökt hjälpa till
hälsar Ronny från Solna
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den kostar 1740 kr på Mekonomen(Pierburg originalpump) i Visby och tar max en timme att byta. 5400 spänn är ocker

Länk
mj: Rätt, felläsning av mig.

FP
ro
111
romff
640i GT -18
Pierburg orginalpump kostar 3440 (inkl. moms) om man köper den av BMW-verkstaden på Gotland, dvs nästan dubbla priset mot Mekonomen.
Det verkar som om BMW höjt priserna rejält på reservdelar !
Felsökning kostade 525 sek och arbetet att byta kostade 1315 sek.
Priset hos PG:s bilservice var högt men servicen var god, trevligt bemötande och dom fixade bilen för en fastlänning mellan 16 och 17 på en fredag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.