|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Alex84: Det kan vara samma problem du stött på som vi diskuterar här. Nu håller vi på och gräver ner oss i detaljer med ventiler och slangar osv...) Om du stöter på samma sak igen: Försök lyssna på om det pyser, flåsar och skjuter ur motorns insug, eller om det bara blir tyst och lugnt när startmotorn arbetar eller när den tänder till osv. Skillnaden visar isf på om det är lite småöppna eller helt stängda ventiler som är problemet, eller kanske nåt helt annat.. Mer än lite småöppna ventiler kan det öht aldrig röra sig om, annars får man strax höra det mindre trevliga ljudet av kolvar som träffar ventiler.. FP |
|
| så var det på våran audi. fick koppla ur insprutnings systemet och dra den på tändningen, sen lossa alla tännstift ock torka sen koppla tillbaka allting sen funkade de som det skulle. men som sagt är det inte bra för någon mota att starta och sedan stänga av innan motorn blivit varm, fick stränga order när jag köpte mni första m5a att jag inte skulle stänga av motorn innan den nått arbets temp. | |
| Det verkar ha varit populärt förr med en gammal dammsugare som avgasutsug. Troligen för att man fick undertryck i den lite glappa skarven mellan rör och en ganska grov slang som passade på de flesta bilar (åtminstone på tomgång). Har sett lösningen med dammsugaren inne i garaget. Den som exploderade stod lyckligtvis utanför på infarten. | |
|
Okej då var batteriet laddat inatt, gick ut nu på kvällen och malde, bilen startade och var instabil när man rörde gaspedalen, lät den stå på ett tag och sedan gick den som en "dröm" igen.. Tycker t om att den verkar piggare nu än innan, påverkar batteriets skick bilens prestanda? I går skulle vi starta bilen med mammas audi 80, den ville inte alls troligtvis var det för lite ström som gick fram. |
|
| Det står ju t om i instruktionsboken att startspray är ABSOLUT förbjudet.. | |
| Btw så är ett nytt batteri beställt nu föresten:P | |
Njuren |
Kan startmotorn "kugga" fel? |
|
Kugga fel hurdå? Vid problemen som diskuteras snurrar startmotorn och bilmotorn friskt. Du tänker kanske på när startmotorns drev inte tar sig in i kuggkransen på svänghjulet utan bara skrapar mot periferin? Detta är ett helt annat bekymmer, inte så vanligt numera. FP |
|
|
Inte utjämnas väl trycket i cylindrarna på bara ett motorvarv? Det skulle väl innebära att luft motsvarande halva cylindervolymen läcker förbi kolvringarna på ett varv? Jag har inte testat, men jag föreställde mig att det skulle ta flera sekunder i en frisk motor. Det borde bli ett himlans drag i vevhusventilationen när motorn går annars. :-) Hur som helst så skulle ju startmotorn möta större motstånd i startögonblicket om ventilerna vore stängda än om de fungerar normalt. När jag har råkat ut för det här problemet så det gått lätt från början. |
|
|
Njae, utjämnas är kanske inte rätt ord. Komprimeras gör den ju, och sedan trycks kolven tillbaka osv medan en annan cylinder komprimerar osv. Jag minns att det hördes ett klart motstånd innan alla burkarna hunnit runt nåt varv, sedan lättare osv, som jag skrev tidigare. Stannar man så kommer cylindrar med tryck i snart att jämnas ut till normalt atmosfärstryck igen. Så himla täta är ju inte kolvringar och ventiler. Det kan säker även vara så att det handlar om ventiler som är lite öppna i vissa lägen, det är bara det att det karakteristiska pysljudet borde märkas tydligt eller hur? FP |
|
|
Med utjämnat menar jag att max övertryck och max undertryck har blivit lika stort. Alltså att det är atmosfärstryck i cylindern när kolven är halvvägs. Det är väl en förutsättning för att krafterna mellan cylindrarna ska ta ut varandra, och summan som känns på vevaxeln blir noll? Innan ovanstående tillstånd har uppnåtts så bjuder ju alla cylindrar på motstånd samtidigt, antingen genom att luft ska komprimeras eller att den ska expanderas. Motståndet när man vrider på vevaxeln blir större där det är som störst och det varierar mer över varvet, än det gör med ventiler som öppnar när de ska. Ja, det borde höras om ventilerna står lite på glänt tycker nog jag också. Det har jag dock inte reagerat på när jag har haft problemet. En annan grej. Om det är så att det är tryckarna som kollapsar på något vis och sväljer hela lyftet, då borde det väl slamra något väldigt när de så småningom återfår sin rätta längd. När lyftet har blivit halva det det ska vara så träffar väl ventilerna sina säten med en väldig fart. :-) Det här är ju ett sidospår på tråden, men det är kul att spåna. :-) |
|
|
Jag tror inte arbetsområdet för tryckarna är mer än ett par mm. Vidare tror jag att pysljudet från inte helt stängda ventiler bara hörs med huven öppen. Mycket troende i denna småreligösa tråd :) |
|
|
Problemet är säkert rätt komplext, många variabler kan påverka. Samtidigt så beror säkert pysljud (eller brist på) om det sker på avgassidan eller mot insuget. Jag har några gånger varit med om uppstart av motorer efter helrenovering där det tar en stund innan ventiler osv tätar till sig. Det kan inte röra sig om stora otätheter men ett fasligt oljud och tillhörande fyrverkeri blir det, och man funderar, varför småtänder inte motorerna det minsta i vårt fall? Kan alla ventillyftare/tryckare vara så synkrona i fallet med brist på olja (eller överfyllda) att alla burkarna tvärdör exakt samtidigt? Vi får kanske spekulera vidare. Från mina erfarenheter i Fordvärlden hämtar jag följande: Familjen levde med en Zetec 1,8l 120hk rakfyra under några år. Från och till var den orolig, ville inte varva ut resp. en tomgång runt 2000rpm, men i övrigt pigg som attan. Från en mek i UK lärde jag att denna motortyp ofta led av s.k. "sticky valves" pga att man ofta använde fel typ av motorolja, vilket Zetec-motorerna bevisligen är kända för att inte gilla. Ventilerna klibbar i styrningen och hinner helt enkelt inte stänga så snabbt som de borde osv. Delvis lätt öppna ventiler mao, men varför tvärstoppade inte motorn då kan man undra? Samtidigt lovar jag, vis av erfarenhet, att detta snabbt genererar brända ventiler, där brännsåret snabbt förstoras osv. En viss anknytning till vår diskussion kanske, eller? FP |
|
|
Vi har också detta problemet med vår 520ia 2002 E39. Kör man en kort sträcka i några sekunder nån minut, och skal starta efteråt kan det hända att den blir svårstartad. Då hjälper det att nöta på startmotorn och ha full gas... då hoppar den igång så småningom. Detta kan också hända om man råkar vara lite stressad när man skal starta bilen och man "glappar" på nyckeln så att bilen inte hinner starta riktigt. Verkar vara et vanlig problem. Pratade med BMW här i Trondheim och dom menade det inte fanns så jättmycket man kunde göra. Byta ventiler kunde hjälpa men det var ingen garanti på att det aldrig kan hända igen. |
|
|
Det verkar mysko. Jag måste erkänna att jag rätt ofta kört några sekunder enbart, t.ex ut ur garaget och stannar direkt. Ännu efter runt 9 år har det aldrig uppstått några problem. Själva ventilerna kan knappast orsaka problemen, vi spekulerar ju om hydrauliska ventiltryckare osv som möjlig orsak, jag tror mera det kan ha med olika oljekvalitéer, olika viskositet osv att göra. FP |
|
|
Det verkar bara som det är vissa som råkar ut för det, och bara på 5-serien, vad jag hört. Numer låter jag alltid bilen gå några minuter på tomgång, innan jag stänger av den, då uppstår aldrig problemet. Det är bara på min 520 jag råkat ut för det, aldrig på någon av mina andra BMW. BMW CS #5206 |
|
| Jag brukar alltid vänta tills tomgången börjar gå ner och man hör att ventilen/pumpen som trycker luft in i grenröret stängs av. Tar 30-60sek ca. | |
|
Vore intressant om någon provar följande: Ta ur säkringen till bränslepumpen och kör startmotorn utan gas ca 10 sekunder. Om den tänder - låt en medhjälpare sätta tillbaka säkringen medan motorn bluddrar. Intressant är att den inte tänder alls om säkringen sitter i. Antar att den bara blir mer sur då? Jag har lånat ut min SAAB 900 till en bekant och båda gångerna har hon "bara parkerat om den" och så har den inte startat. Båda gångerna fungerade ovannämnda hur bra som helst. Dock tar det en minut innan den börjar gå rent. ___ Min bil: Länk |
|
|
Det kan vara en god idé att vänta en stund på tomgång innan man stänger osv. Dock har inte luftpumpen för avgaserna nån betydelse i sammanhanget, och den finns ju inte heller på vissa modeller. Jag har följt diskussionen under många år, min -00 och min motormodell ligger bland de som skall drabbas. Jag kör ofta ut/in i garaget, tar kanske 10 sek, och stannar igen, och har aldrig märkt av problemen än på 10 år... pbengtss:Anledningen till att den inte tänder är att motorns pumpeffekt försvinner efter ett par varv när ventilerna inte fungerar som de skall. Ingen pumpeffekt = ingen bränsleblandning att komprimera och antända, oavsett om man låter bränslepumpen jobba eller inte. Om man vill gå ner i detaljer så har problemet historiskt förekommit på två sätt: Ventiler som inte stänger helt och ventiler som inte öppnar alls, allt beroende på ventillyftarnas/ventiltryckarnas konstruktion, oljesystem, oljans egenskaper kall eller het osv. Fords Zetecmotor hade ett tag en tredje typ av problem som kallades för "sticky valves" där ventiltryckarna var sega/långsamma pga ogynnsam oljekvalitet och det gjorde att ventilerna inte hann stänga under vissa varvtalsområden. Obs att det bara rör sig om bråkdelar av en mm som ventilerna stog öppna, men tillräckligt för att orsaka brännsår i ventilsäten osv, som sedan växte med tiden och så småningom tappades kompen osv. FP |
|
| Att jag väntar på luftpumpen är enbart för att ha något kritierie att stänga av på, och ju kallare desto längre tid går den ju så jag tycker det passar bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.