|
|
|
|---|---|
|
Ok, jag vill börja med att säga att jag egentligen är emot trådar som klankar ner på andra bilmärken, men jag MÅSTE få göra ett undantag. Jag har precis sålt min underbara 530iA Touring M-sport 2006 pga andra prioriteringar och har nu letat efter en billigare bil. Först ut att provköras var Saab. Hittade några objekt som såg fräscha ut på bild, och till saken hör att jag alltid har gillat Saabs design framför tex. Volvo. I bilhallen mötes jag av en mycket trevlig, hjälpsam och kunnig försäljare och jag fick all hjälp man kan hoppas. Så jag började med att prova en 9-5 årsmodell 2006 med Vector utrustning. Bilen kördes fram och jag satte mig förväntansfullt i bilen. Det kändes riktigt trevligt! Ombonat och fint, läder, elstolar med minne och en massa annat mysigt. Ja satte nykeln i tändningslåset och körde sakta ut från parkeringen. Allt föll pladask!! Hela min bild jag burit om Saabs flygindustri och bilarnas flört med flyget, dom vackra linjerna, allt bara föll! Bil ett knakade i ratten när man svängde och när man bromsade. En hel koncert för övrigt i olika ljud inne i kupén. Bilen vibrerade på tomgång. Provade en annan bil. Denna var också en 06:a. Den hade rost på tankluckan. Ratten viberade inte på denna bil, men nu var det dags för bromsarna istället. Även denna bil vibrerade kraftigt på tomgång. Motorutrymmet ska vi inte tala om, ingen vacker syn. Blinkerspaken trodde jag skulle ramla av när jag drog i den. bilen gungade som en båt. Hela bilen känns som tidigt 90-tal. Den känns inte bra ihopbyggd. Har kört både V50 och V70 och vi talar om klasskillnad. Till och med svärfars 850 R från -96 är hästlängder före i komfort och känsla. Nu känner jag mig väldigt taskig som ger mig på ett kanske sjunkande skepp, jag har inget otalt alls med Saab eller någon av deras anställda, men frågan jag ställer mig och måste ställa är: Hur är det möjligt att ett bilmärke kan ligga så långt efter i utvecklingen? Överdriver jag? Hade jag en dåligt dag? Hade jag oturen att prova två dåliga exemplar? | |
Conan999 |
Saabarna var nog mera rejäla förr Conan999 |
|
Låter ju inte bra....fast jag tror nog du har haft otur ändå. Jag har själv en 9-5 och känner absolut inte igen bilden. Fast det kanske jag som har tur istället??? Frasse |
|
|
Har åkt en del 9-5 i tjänsten och jag känner inte igen "dina" problem. Sen gillar jag iofs inte modellen men av helt andra skäl (turbo-lag, torque steer och design) 9-3:an tycker jag är betydligt trevligare än storebror framför allt väghållningen. |
|
|
Far har en 9-5 2006, mor har en 9-3 2007. Jag gillar 9-3an mer på dem flesta sett, 9-5an är den nya modellen iprincip samma som den gamla modellen, alltså är den svensk, 9-3an är GM... Växellådan på 9-5 manuell känns låg kvalitet, det är ingen botten alls i bilen, man får gasa som fan för att komma iväg, den känns väldigt lång och tung fram. 9-3an har helt underbar växellåda, däremot tycker jag att panelerna är väldigt plastiga. Däremot håller dem väldigt hög kvalitet maskinellt måste jag säga! Dock inte i närheten av bmw i inredningen osv. framförallt inte 9-3an som känns lite som att instrumentpanelen är gjord av plasten ifrån aladinlådor :P |
|
|
Klart det känns som att en fyra vibrerar på tomgång när man kommer från en 3 liters sexa. BMWn hade väl ungefär dubbelt så högt nypris också. Klart det märks. Annars så är det ju självklart att bilen lider av att vara konstruerad 1997, det har ju hänt en del sedan dess. Både bromsvibrationer och knak i framvagn förekommer i stor utsträckning på begagnade bilar, inget konstigt med det. Finns väl inga bilar som har större problem med vibrationer än E39 annars? Den är ju för övrigt jämnårig med 9-5. Säger en del om hur långsamt Saabs utvecklingsarbete har gått. BMW är ju nästan 2 generationer före. När det gäller knak i framvagn så är risken uppenbar att det blir en följetong i V70n. Det är en av modellens absolut största svagheter. Nu är detta lyckligtvis ganska billiga fel. Men irriterande. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Du jämför med V70 men tänk på att den första 9-5:an kom 1997. V70N (gamla modellen) kom år 2000. 3 år är lång tid i bilvärlden. V70II kan du inte jämföra rättvist med då den kom 2007. Det är inte konstigt att Saaben är akterseglad av konkurrenterna med ett sådant ålderstiget personbilsprogram. Det som däremot är konstigt och förvånande är att folk fortsatt att köpa nya 9-5:or när konkurrenterna är så mycket modernare och bättre? Vi får hoppas att Saab gör comeback med den nya modellen. Även om jag själv är skeptisk, då den egentligen inte tillför något nytt den heller som inte konkurrenterna redan infört sedan något år tillbaka. Saabs framtid, prispolitiken och segmentet där Saab valt att placera den nya 9-5:an är andra frågetecken. Den som lever får se... |
|
|
Jag nämner V70 eftersom Coldhex har köpt en sådan nyss ;-) (Annars har han en dubbelgångare på ett annat forum) -------------------------------- //Lövet |
|
|
Oj då!, det framgick inte här. Jag trodde han bara letade bil... :) /L |
|
|
Fast mitt tidigare inlägg vad menat till Coldhex, han jämförde väl också Saaben med V70 och V50? /L |
|
|
Det beror nog mycket på vilket ex man provkör, en gammal tjänstebil kan ju vara i princip hur sliten som helst. Provkör en ny men skruvad och sliten BMW hos någon skum handlare så får man nog samma intryck. Och, som någon ovan nämner, en BMW var väl kanske så mycket som dubbelt så dyr ny... klart det märks skillnad. Jämfört med V50 kan den väl dock bara inte vara dålig? Hjälp... V50 är ju nära på tidernas sämsta bil. Däremot har jag svårt och påstå att 9-5 är en speciellt bra bil, när den kom var den kanske ok men att köpa en ny sådan nu... det är en gammal bil och det märks. |
|
| Japp det stämmer jag är nybliven V70 ägare (förra modellen). Det tog emot, men provkörningen av Saabarna plus lite personalrabatt på Volvon avgjorde saken. Inte världens roligaste bil, men ändå klasskillnad mot Saaben. | |
|
Grattis får man väl säga då, trots att det är ett BMW-forum ;) Man åker riktigt skönt i V70N ialla fall. Jag har en 2006 med automat som jag kört snart 5000 mil med. Jag köpte den (nästan) ny fd. demobil med några tio tals km på mätaren. Hittills har det enda felet varit glapp vindrutespolarpump. Annars har den fungerat bra. /L |
|
|
Tackar! Jag sticker inte under stol med som sagt att V70n inte är nått under av körglädje, allt annat vore lustigt med tanke på att jag ägt både E46, E91 och E61. Men en stor fördel har Volvon -och detta är ju högst personligt, komforten och stolarna är bättre än i E61 tex. E61:an hade så märkliga stolar att jag som gammal programmerare med gamnacke var tvungen att köpa en eftermarknadskudde :-) Detta kanske säger mer om mig än om E61, men jag är inte den första som klagar på sportstolarna. Men för att återknyta till min fundering. Visst V70N är kanske 3 år nyare i konstruktionen, men även 850R:en jag kört känns betydligt mer tight och bra byggd jämfört med Saaben. När kom 850? Runt 92, med en konstruktion projektmässigt avslutad -89 gissningsvis. Och jag tror inte att R:en skiljer så värst mycket mot en vanlig 850. |
|
Conan999 |
Jag tycker Saab är väldigt prisvärt just nu Conan999 |
|
Konstigt hur man kan uppfatta saker annorlunda. Personligen är jag djupt besviken på V70N och "NN". Alla jag kört har varit nya miljöbilar och det var nog de tråkigaste fordonen jag någonsin åkt i. Högljudda och dålig väghållning, den senaste modellen hade visserligen ok komfort och ok väghållning men vilken ointetsägande bil sen... Har kört väldigt mycket Saab 9-5 i mina dar och jag uppfattar inte alls den dåliga byggkvalitén som du nämner. 9-5 har faktiskt väldigt få modellrelaterade fel och väljer man en efter 2004 får man en väldigt fin vagn för inga pengar alls. Klart att BMW är bättre, min E39 är exempelvis mycket trivsammare att åka men som sagt, prisskillnad är det ju. BMW:n är nog dyrare i drift också med sina många typfel (E39). Sedan gillar jag inredningen i 9-5 faktiskt även om den är gammal som gatan nu. Aero/Vector-stolarna är väldigt sköna för att vara så gamla. |
|
|
Kan hålla med om att stolarna i Saab är sköna. Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig från "chocken" och har svårt att förstå hur jag kunde uppleva bilarna så negativt så här i efterhand. Provade trots allt två exemplar. Till saken hör att det var 2.0t Biopower i båda om nu detta har ngn betydelse. Men i vilket fall som helst när jag dagen efter satte mig i V70n så köpte jag den direkt, det är den överlägset snabbaste affären jag gjort i mitt liv. Jag var så grymt besviken på Saabarna att jag inte kunde sova på kvällen, blev nästan lite ledsen och funderade: Vad har jag gjort? Varför sålde jag min 530? Är alla bilar utom BMW så här kass? Jag blev så lycklig när jag körde V70n och insåg: Nej, det finns hopp ändå. Allt detta kanske är personligt och tycke och smak. Jag vet inte. Å andra sidan har vi ju delvis svaren i tråden redan. 9-5:an är en gammal bil så egentligen inget konstigt i det. Det är bara det att jag inte kunde föreställa mig att det märktes SÅ väl. Jag hoppas dock att nya Saab plattformen räddar företaget för bilarna står för nått individuellt, bilarna är snygga och har många hängivna "fanatiker". Vore synd om detta gick förlorat. Men jag står fast vid mitt högst personliga betyg. Till och med en 850 från 94 är enligt min mening (och kanske blygsamma erfarenhet på 2 bilar) skönare att köra än en Saab anno 2006. Det tycker jag är lite märkligt. |
|
|
Jag måste ju faktiskt fråga mig lite hur du kunde sälja bmwn för att köpa en v70? Jag har en kompis som har en 2004 s60r som han lovordar hela tiden, jag tycker inte alls om den, Jag skulle hellre gå ner på en e46 eller e39 än att köpa en nyare volvo! det finns ju inget som är bra i dem? Låg kvalitet, känns som att man sitter i en minibuss även om man sitter i deras sportigaste bil, pågrund av hur dem designat inredningen. Dessutom är dem riktigt fula! Finns fan inget som är bra med dem vad jag kan se! :P Usch! nej usch! |
|
|
Jaha...en 850 -94 vs 9-5 -06...och du tycker Volvon är bättre? Nja....vad var det för lik du provkörde isåfall? Jag menar...850...nu snackar vi omodern bil va. Frasse |
|
| Jag måste faktiskt säga att 850/S70 tilltalar mig långt mycket mer både utseende- och körmässigt än den senaste V70:n. | |
|
@Amonsson: Enkelt svar är ändrade prioriteringar. Volvon gör sitt jobb till ett hyfsat inköpspris. @Frassemannen: Det är ju det som gör mig så konfunderad. Hur kan Saab:en modell 2006 kännas sunkigare än en 850? Men, men svaret finns ju delvis i tråden redan. 9-5 är konstruerad mitten 90-talet så jag ska väl inte älta detta mer, men jag är ändå förvånad över att Saab ändå inte lyckats förfina körkänslan sedan dess. Även om det är samma plattform är man väl inte låst vid ALLA mekaniska konstruktioner. Facelift är väl inte bara kosmetika? Dessutom är jag lite besviken, jag har alltid gillat Saab...ända tills jag provkörde den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.