AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.982

Svampig bromspedal

jo
114
josc
525 Touring -05
Hej på er.
Behöver råd. Bytte skivor + belägg fram på min e61:a för nån dag sen. Tycker att bromsarna känns svampiga efter detta. Jag kan inte tro att det kommit in luft i systemet, då detta ej öppnades.
Nån som har koll på detta? Kan det vara att beläggen ska slitas in?, har inte kört många mil efter detta. Det var några år sedan jag bytte bromsar på någon bil sist och jag kommer inte ihåg hur dom ska kännas direkt efter ett byte.

Mvh

johan
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Kör ett tag och se om det blir bättre. Det kan "sätta" sig med tiden.
jo
114
josc
525 Touring -05
Update : Hade inne bilen på bilcentralen som luftade systemet för 1400, då dom sa att det var problemet. Det hjälpte inte. Sen sa mekanikern att det kanske var så att huvudcylindern blivit otät när jag pressade tillbaka kolvarna i oken. Tycker detta låter osannolikt då borde väl pedalen sjunka och inte vara svampig. känslan är som om att beläggen är för mjuka typ. Det är framförallt när bilen står stilla som man tänker på att pedalen är mjuk. När man kör så tar bromsarna bra och det är inga prob att få abs:en att jobba. När bilen är avstäng är pedalen stum. nån som har nått mer förslagy på åtgård.? Kan det vara så att man behöver köra in och typ härda beläggen så att dom blir stummare?

Mvh

Johan
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Servon ligger ju alltid lite aktiv och hjälper systemet att jobba, men det borde du känt innan också isf. Svårt att veta hur mycket den svampar eftersom det är en individuell bedömning. Andra orsaker jag stött på förutom luft, är förmjukade bromsslangar, intern läcka i huvudcylinder, ånglås i oljan, vatten i oljan, och kanske fler skäl som inte jag känner till, men att det kommer efter ett klossbyte tyder eg. bara på luft.
Hur mkt har du kört sedan du bytte?

Stillaman
jo
114
josc
525 Touring -05
Har kört ca 50 mil , mest motorväg och inte spec mycket bromsande. Bromsoljan är nyligen bytt och det pressades ut olja när jag tryckte in kolven i oket, men kan det verkligen vara möjligt att paja en huvudcylinder när man pressar in en kolv med en polygrip för handkraft, jag menar det är ju ändå ett bromssystem som ska klara fruktansvärda påfrestningar, dessutom kunde oljan "läcka"ut via påfyllningslocket för bromsoljan.

Mvh

Johan
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Om du tror att verkstan vet vad den gör, har iaf. jag inga mer förslag. Tycker ändå att det tyder på luft iom att det kom i anslutning till bytet.
Kanske att det kan "sätta sig" med tiden, och antalet heta inbromsningar.

Stillaman
jo
114
josc
525 Touring -05
Jag vet inte vad jag ska säga ang verkstaden. Direkt efter att dom hade luftat och konstaterat att det inte blev bättre föreslog dom att "man kanske skulle lufta en gång till". avböjde att bli av med 1400:- till. Om man har luftat hela systemet så ska man väl inte behöva göra det igen?

Johan
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Har du betalat för att de ska lufta systemet så ska de göra det tills all luft är borta. Är de osäkra på det, vilket du skriver att de är, så för de göra om det på garantin. Du ska inte behöva betala en gång till! Verkstaden säger ju egentligen att de tror att de slarvade.

Att cylinder gå sönder för att du backar kolven, knappast. Då skulle pedalen sjunka när du bromsar.
Sitter det någon rostflaga eller likande mellan klotsarna och kolven?
Beläggen ligger nog inte an helt och hållet mot skivorna ännu, även om alla 4 är bytta.
Kolla om klotsarna löper som de ska i sätet. Känslan du beskriver kan nog uppkomma om en klots fastnat och kolven gör så att den fjädrar, d.v.s. böjer sig en aning som en banan.
jo
114
josc
525 Touring -05
Ja jag får väl ringa o prata med dom igen. Pedalen går att trycka nästan i golvet om jag trycker stenhårt när bilen står stilla, men den sjunker inte ner i golvet om jag håller kvar den i det läget.

johan
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Hur gick det sen Johan?
jo
114
josc
525 Touring -05
mailade verkmästaren, har inte fått nått svar än. Om dom inte hör av sig så tänkte jag lämna bilen till en kompis som jobbar som mek på ett annat märke, så får han kolla på den. han bor dock på annan ort än mig så det blir nog i nästa vecka.

Johan
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Jag har stött på samma problem när jag hjälpte brorsan att byta skivor och belägg på hans bil, dock igen BMW men symptomen är liknande.
Men på hans bil är pedalen inte bara svampig, bromsarna tar riktigt dåligt på framhjulen. Man måste pumpa på bromsen för att få upp bromsverkan när man kör.

Jag noterade precis som du att bromsvätska hade trängt ut genom påfyllningslocket när vi pressade tillbaka kolvarna men det fanns även olja kring packningen som sitter mellan expansionskärlet för bromsvätska och huvudcylindern.

Hoppas att man inte kan förstöra huvudcylindern genom att pressa tillbaka kolvarna.

Skriv gärna om du kommer på varför pedalen känns svampig.

Mvh / RVR
jo
114
josc
525 Touring -05
Nu är det fixat. Det var beläggen som det var knas på. Testade att montera nya orginalbelägg och nu är bromsarna som vanligt igen, Fick rådet av kompisen som mekar saab till vardags - han hade varit med om detta förrut på saab. Trist att man inte kunde fått det rådet på bilcentralen - dom luftade ju bromsarna istället till ingen nytta - kostnad 1400 för mig. Men jag får väl se det som läropengar.....
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Beläggen det var knas på?? Nya belägg? Var det svikt i dom då eller?
jo
114
josc
525 Touring -05
Jag kan inte se att det kan vara på något annat sätt. det låter ju skumt men det funkade .

/Johan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har också ett liknade problem. Bytte skivor och belägg nu ikväll, och efter det känns pedalen slapp och bromsförmågan är mycket sämre än innan bytet.
Bilen fick bromsvätskan bytt för några dagar sen.
Jag kom på när jag kommit hem att vi glömde att skruva av/kolla i vätskebehållaren,kan vi ha förstört något nu?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ingen som har kunskap och dela med sig av? :)
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det tar lite tid innan bromsarna slits in , det gäller även skivorna.

Bromsa lugnt och fint och absolut inga tvärnitningar eller hårda inbromsningar i första taget , vet man om att man luftat och verkligen fått ut allt så kommer det tids nog.

Luftar gör du på alla oken och inte bara en gång utan flera så att man verkligen är säker på att all luft har kommit ut , verktyg är lite olika , man kan trycksätta bromssystemet , eller ha slangar med backventiler , fast allra smidigaste enligt mig är när man har en extra person som kan sitta och pumpa upp tryck i systemet.

Sen släpper man på nippeln och när personen i bilen säger BOTTEN så stänger man och börjar om igen.

Om nu huvudcylindern skulle gå sönder så får man nästan ingen bromsverkan alls och man får då pumpa på bromspedalen för att bygga upp tryck.

När klossarna är nya så tar dem inte lika bra pga av anliggningsytan är inte lika stor som när dem är inslitna , dem är ju fasade på kanterna av beläggen.

Hoppas det var till någon hjälp iaf :)
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ja just det , glöm för bövelen inte att hålla koll på bromsvätskenivån får inte ta slut i behållaren , så det inte kommer in ny luft igen.

God Jul !!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.