|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tillhör nog den kategorin som folk kallar för idioter. Jag kör alltid längst fram om det är ledigt i den filen. Tror nog också att problemet inte bara ligger i början av vägarbetet - väldigt många förare håller hastigheten förbi vägarbetet långt under den tillåtna hastigheten. Härom veckan, så var det en riktig idiot ute i trafiken.. I rusningstrafiken in mot Stockholm så brukar det klegga ihop sig ganska rejält över Liljeholmsbron. Just den här morgonen var jag lite sen (ingen speciell anledning, bara sen), så jag körde bussfilen mot bron. 100meter innan bron börjar och där en påfartsfil går över till bussfil - så står en Audi A6 Avant, det märkliga är att han håller sin plats i den ordinarie kön genom att bara ligga med halva sin bil i bussfilen. Sen ligger han där och försöker stoppa de som kör i bussfil. Varje gång man försöker klämma sig förbi, så svänger han ut framför en. När det sedan vart totalstopp i bussfilen också pga av Audins förehavande - då kliver Audiföraren ut och börjar skrika och skälla på alla i bussfilen (främst då på mig eftersom jag är första bil bakom honom). Han ligger och håller på så här i ca 10 min, sen hittar jag en lucka att gå igenom den ordinarie filen och lyckas köra om honom till vänster. När jag då passerar honom sitter han i sin bil och visar tungan i fredstecknet (eller han gör f*tt tecken). Jag må vara en idiot som kör i bussfilen, men det finns extremt många låtsaspoliser i trafiken - och jag vill påstå att de är de största idioterna. Sen vill jag också tillägga till folk som använder vänsterfilen som parkeringsplats på motorväg - håll er till höger om det inte finns någon bil där. Kör man om en bil på motorväg så ska man direkt gå till höger om det finns plats, det kan komma bilar i högre fart som vill förbi. |
|
|
Jag håller med dig Mistafrizz...du är en idiot som kör i bussfilen...*asg*. Men håller även med i mycket annat du skrev...förlåt, kunde inte låta bli. Frasse |
|
| Verdi erkänn du gör en tankevurpa om du inte inser att kön blir kortare ifall bägge körfälten utnyttjas så långt det går. | |
Verdi |
Kön blir kortare i meter, men inte i minuter. Det är det sista jag tänker säga om den här saken. |
| Om du inte inser eller vill inse fördelarna med att kön blir kortare gör du en tankevurpa. | |
|
Men Verdi, hur ställer du dig till att avfarter innan blockeras också? Så om kön är dubbelt så lång så kan ju naturligtvis flera av dessa blockeras, helt i onödan, så istället för ex. 1000 bilar i kö, har du nu 1200, varav 200 inte ens ska passera vägarbetet. Varför vill du att 200 personer extra ska behöva köa i onödan? Så jag är med henke, inse tankevurpan.. No hard feelings, alla kan tänka fel. Mvh Johan |
|
|
Rätta mig gärna om jag har fel så ska jag erkänna den eventuella tankevurpa jag gjort. =) Mvh Johan |
|
|
Inte sällan är ett trafikljus inblandat i köbildningen. Om man då står i en kö i stället för två, kommer bara hälften så många bilar över vid grönt. Ett sånt exempel är korsningen Kvarnbacksvägen över Ulvsundavägen mot Brommaplan. Alla kan inte känna igen den, men det är två filer fram till rödljuset och ett par hundra meter efter att man passerat Ulvsundavägen går de ihop i en fil. Då måste det ju ha varit vägbyggarens tanke att så många som möjligt ska komma över samtidigt genom att det är två filer i stället för en. Men inte då, de flesta står i högerfilen, tillsammans med de som ska svänga höger i korsningen (dom får alltså köa tillsammans med dom som ska rakt fram = längre tid i kö). När det väl blir grönt får de som ändå valt vänsterfilen ofta för sig att byta till högerfil så fort som möjligt, tom redan i korsningen, i stället för att utnyttja de några hundra meter som finns kavar av vänsterfilen. Detta får till följd att kösvansen hamnar mitt ut i korsningen och hindrar de som får grönt och ska köra iväg. Om båda filerna nyttjas ända fram till de går ihop, kommer fler över vid grönt, de som ska svänga höger får köa mindre och de som ska korsa på andra ledden hindras inte av kö svansen. Är det två filer ska de användas ända till de inte är två längre! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.