|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tidigare har det ju hör varit diskussion om hurvida blockering av trafiken var en strid mellan yrkesförare och privatbillister, fast med tanke på nedanstående länkar verkar det inte som att förmågan att förstå att det är större kapacitet om man använder båda körfälten istället för ett har med yrket att göra. Hur som helst kommer förmodligen fler att bli bötfällda för ofoget nu. Diskussion i bussforum: Länk Och inslag i sydnytt:(Ungefär 1min i i programmet) Länk | |
|
Japp....och jag var en av dom som tyckte det var för jäkligt när folk bara susade förbi och trängde sig in längre fram...men det var ju för att jag inte förstod riktigt. Idag kör jag betydligt längre fram vid "blixtlåset" och tycker det funkar mycket bättre. Så man kan visst lära gamla hundar sitta....*voff* Frasse |
|
Verdi |
Men det spelar ju ingen roll när filerna går ihop om det till slut blir en fil förbi vägarbetet. Alltså blir resultatet att de som kör vänsterfil "går före i kön". Förbi själva vägarbetet kommer x antal bilar per timme att kunna köra ändå. Eller skulle den kapaciteten på nåt magiskt sätt öka? Tvärtom är det väl bra om man kan få det att gå smidigt utan en jävla massa irritation och trängsel precis där det går ihop. |
Verdi |
Dessutom slipper vägarbetarna utsättas för alla idioter som ska förbi så många som möjligt till varje pris och drar fram i 100+ när det är skyltat 30 eller 50... |
| Jo det spelar roll. Om man konsekvent använder bara ena filen när det finns fler kommer köslutet längre bak. Om köslutet då hamnar bakom en avfart så måste de som skall av vid denna avfart köa. | |
Verdi |
De måste de ju göra ändå. Kötiden förändras inte i genomsnitt oavsett hur du gör. |
|
1) båda filerna används. Kön är nu 2 km lång. Jag ska av vid avfarten som ligger 3 km innan vägarbetet. Jag slipper köa. 2) en fil används. Kön är nu 4 km lång. Jag måste köa 1 km till min avfart. Eller? |
|
|
Gusse har en poäng där :) Frasse |
|
Verdi |
Ja, men lastbilarna blockar ju inte vänsterfil så långt innan. Eller hur? Det rör sig om några hundra meter. Max. |
Verdi |
ps. Jag läste "påfart" trots att det står "avfart" när jag svarade första gången. Var trött igår. :) |
Buspelle |
Självklart ska alla filer användas så långt det går; d v s man kör ända fram till vägarbetet och där är det strikt "blixtlås" som gäller. Allt annat är förkastligt. Det värsta som finns är galningar som ett par km innan vägarbetet desperat ska tränga sig in i kön och förorsakar alla en massa bekymmer och med slutlig påföljd att allt tar längre tid. Maxflyt kan bara åstadkommas genom maxutnyttjande av vägen. Således; använd vägen så långt det går. |
| Verdi du gör en tankevurpa, heder åt Frassemannen som kunde ta till sig information och ändra sin uppfattning. | |
Verdi |
Tankevurpa? 500 bilar i kö ger samma kötid oavsett hur många filer du har fram till vägarbetet. Säg att det kan åka 20 bilar i minuten förbi vägarbetet. Då tar det 500/20 = 25 minuter för den 500:e bilen att ta sig förbi. Sen blir kön hälften så lång i meter räknat men den rör sig hälften så snabbt, i meter. Men det är vi ju inte intresserade av, eller hur? |
Verdi |
För de som verkligen åker så långt fram som möjligt fungerar det iofs "bättre" eftersom de tränger sig före. Men det sker ju på bekostnad av de som står i högerfilen. Därav den ibland irriterade stämningen. |
|
Jo Verdi...men lagstiftningen säger ju att vi ska använda "blixtlåsprincipen" och att hindra omkörning genom att blockera vänsterfilen är ju trots allt ett lagbrott verkar det ju som...åtminstone eftersom polisen övervakar och bötfäller nuförtiden. Så det är väl bara att gilla läget och utnyttja båda filerna så långt det går eller? Frasse |
|
Verdi |
Javisst, men det går inte fortare. Dessutom görs det för att folk tror att de är Michael Schumacher när det kommer farande i vänsterfilen i alldeles för hög fart. Kunde alla sköta sig och inte vara så tokstressade i trafiken skulle säkert inte så många blocka vänsterfilen. |
Buspelle |
Verdi: Om alla utnyttjar den tillgängliga vägen så mycket det går; d v s så långt fram som möjligt och alla agerar på detta sätt så att det är förutsägbart för alla, så uppnås maximal effektivitet. Ditt resonemang med att de som kör ända fram till vägarbetet skulle tränga sig före är för mig helt obegripligt. Med ditt sätt att se det skulle man aldrig utnyttja mer än en körfil eftersom om en bil passerar i en annan fil så tränger den sig före. Vore intressant att veta hur långt före ett vägarbete alla ska tränga ihop sig i en fil. Är det hundra meter, en kilometer, en mil eller är det kanske hela vägens sträckning. bara i det sistnämnda fallet kan man ju helt undvika att någon tränger sig före. Eller hur? |
Verdi |
Har du hört "en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken". På motsvarande sätt blir en väg begränsad av den minst framkomliga delen. Det går inte snabbare, i genomsnitt, för att du använder vänsterfilen ända fram. Det bara är så. Acceptera. Sen får väl folk utnyttja vänsterfilen så långt det känns rimligt. Skulle alla sköta sig skulle det väl vara ok att använda den ända fram, men folk kör som jävla idioter och tänker bara på sig själva. Därav blockeringarna. |
Buspelle |
Jo, om alla använder den yta som finns tillgänglig så går allting mycket bättre. Detta borde vara oehört enkelt att förstå. Däremot är det otroligt svårt att förstå varför du inte tycker man ska använda vissa delar av en tillgänglig väg. Intressant också att du inte besvarar frågan om hur långt innnan man bör tränga ihop sig. Men du kanske trots allt någonstans därinne inser att du faktiskt har helt fel. |
|
Det kanske inte går snabbare eftersom all ska igenom "flaskhalsen" men det ska tydligen inte bli så förbannat långa köer och en massa irritation om man gör så. Sen finns det visst en massa idioter som gasar på för att hinna före alla andra men det är ju en annan sak, Frasse |
|
|
Verdi, missade du Gusses inlägg? Använder man endast den ena filen blir kön dubbelt så lång i meter räknat. Detta kan i praktiken innebära att folk som inte ens ska passera vägarbetet (utan kanske ska svänga av tidigare) fastnar i kön. Så om man bara ser till dem som ska passera vägarbetet blir det ingen skillnad i genomsnittlig kötid. Men ser man till alla trafikanter kan den genomsnittliga kötiden minskas med dubbla köer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.