AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
952

Tips & Råd. Bmw 528 - 96

Naddet
Tjena, detta blir mitt första inlägg här på forumet.

Har sneglat lite på den här bilen;
Länk

och tänkte höra med er "kännare" vad ni tror. Är 43 000:- ett dyrt pris?

Svensksåld, fullstämplad - På en bilfirma i Huddinge som mest pysslar med bmw, någon som kanske känner till stället och vet hur dom handskas med bilarna? Att den säljs med begagnatförsäkring gör inte saken sämre, samt de relativt låga miltalet för sin ålder.

Så, vad tror ni? Är det något speciellt man ska kolla upp om jag bestämmer mig för att åka ner och kika på den?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är den servad hos Bil&motorteknik Per Larsson så kan du var helt lugn. Bäst i 08 på BMW.
Den är väl inte så tokig ser trevlig ut, rätt mycket bil för 40 papp när den är så välunderhållen och en massa slitdelar bytt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Helt ok bil för rimliga pengar. Väl utformad annons som andas seriositet.

Åk och titta, ta med dig begagnatguiden härifrån och läs på om modellen genom att söka efter liknande trådar på forumet.
Naddet
Hej igen!

Har bestämt mig för den här bilen istället. Var och tittade på den igår och måste bara säga WOW! Ska åka och hämta den imorgon.

Kan lägga upp några bilder senare så ska ni få se skönheten, ser som ny ut och har massor av utrustning.
Naddet
Just ja, gick ju inte att bifoga länkar här på autopower, men det är en 528IA för 51000, fjordgråmetallica.

Finns på powerbörsen, säg gärna vad ni tycker.
Antar att det är denna du menar: Länk

Det är lite för mycket förortsstyling för min smak. Förarstolen ser lite sliten och nedsutten ut. Det fula utstickande utblåset får du ta bort. :)

Det viktigaste är att bilen fungerar i alla avseenden och att de flesta slitdelar är bytta.
Naddet
Ögonlocken kommer att ryka direkt, håller med om utblåset, får se hur jag gör med det. Men jag kan tala om att bilen är i kalasskick.

:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är Magnus Mörtlings fd bil en välkänd BMW profil från Kalix ordförande i BMW CS Norr en period.
Sitter Simonsdämpare bak på den. Och en BMW aerodynamik front.

Länk
Naddet
Och det innebär att bilen är välskött antar jag? 21000, är det några mil på den bilen, eller automat överhuvudtaget?

Dessutom står det att det är m-chassi i annonsen här på autopower, men nu när jag frågade ägaren så var han inte helt hundra på det, finns det något sätt man kan kolla upp det?

Mvh.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den ska vara ca 1,5-2.0 cm lägre än standarchasssie så här ser skillnaden ut på min fd 528 m Mchassie och en 330C utan.
Det skiljer ungefär lika mycket mellan 2 E39or

För övrigt är Magnus Mörtling välkänd för att höja befolkningsökningen i Norrland rejält, du kan ju alltid fråga honom han har nog koll på det forfarande.
tvillingar + trillingar var det visst, han fick sälja 528 till förmån för en buss :)
Länk

Länk
Naddet
Fortsätter här i min egna tråd istället för att skapa nya hela tiden.

Var och köpte 528'an uppe Vilhelmina, men märkte att det har läckt ut servoolja. Det är åtminstone oljigt längst upp vid påfyllningslocket, antar att det är nån packning?

Var på mekonomen och köpte mera olja eftersom nivån var lite låg, och de sa att det ska vara Castrol's ATF TQ DIII, kan det verkligen stämma? Blev lite skeptiskt, så tänkte fråga här först innan man häller i något som inte ska vara där : )

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är bilen privatimporterad kan det mycket väl vara ATF i servot. Om den är svensksåld el. såld i norden har den Pentosin CFH 11s i servot. Locket brukar vara märkt med rätt sort. De får inte blandas. Ibland kan locket vara märkt med en klisterlapp som försvinner med tiden.
Sug upp lite olja och töm på botten i en vit plastmugg (gräddfilsburk perfekt :)). ATF är mörkt röd, Pentosin är gulgrön. Klisterlappen på locket om du har någon är således röd el. grön. Har du tur så är det präglat i text på locket.
Naddet
Bilen är privatimporterad ja, på locket står det atf-oil only. Men det kan väl mycket väl ha försvunnit en klisterlapp för det.

Tog upp lite olja och kollade, den var ljusröd/brungul. I serviceboken står det bara endast atf olja. Kan man på något sätt kolla om det är nivåreglering på dämparna, står lite om det i serviceboken också.

Mvh.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.