|
|
|
|---|---|
trampbilen |
Hej, snart dags att ställa av Z3:an (Z3 2001 2,2) från 1 oktober. Vad bör man tänka på för visst är det väl så att service är smartare att göra på våren när jag ställer på bilen igen ? Skall bensintanken vara full ? Jag bör väl ladda batteriet emellanåt ? Kanske starta bilen 1 till 2 ggr per månad ? Ni som har bra erfarenheter kommentera och skriv gärna hur Ni gör ! Hälsningar Trampbilen Jonas |
|
Finns masssvis med trådar i ämnet - SÖK. Gör service nu, ren olja bättre än gammal sotig. Full tank för att undvika kondens. Koppla ur fulladdat batteriet. gärna underhållsladdning. Låt bli att starta bilen, kan ge kondens om den inte körts riktigt varm. Öka trycket i däcken och rulla bilen litet emellanåt, så att den inte får plattor på däcken. Om du har kallgarage, ställ in en fuktslukare i kupén. Skatt betalar du per kalendermånad, så om du ställer av sista september istf första oktober, spar du en månad. Likadant i andra änden, första maj bättre än sista april. Vaxa, rengör och dammsug, så är det bara att rulla ut när vårsolen kommer :-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
zcooter |
oljebyte innan eller efter förvaring kan man diskutera. både olja o bensin drar till sig fukt då bilen står stilla. Bensinen tappar lite oktantal efter en tid Själv bytar jag olja till våren men fulltankar så klart |
| Jag frågade min lokala BMW-nasare om jag skulle serva nu eller i vår. Dom tyckte jag skulle vänta till våren. | |
| Eller så gör man som jag brukar göra och byter olja både vid avställning och påställning. | |
| Vad skulle det vara för vits med att byta oljan både när man ställer av bilen och när man ställer på den? | |
|
I min enfald så inbillar jag mig att motorn mår bäst av att stå avställd med ren olja samt att oljan åldras även då bilen inte brukas. Nödvändigheten i detta förfarande kan absolut diskuteras. Men det gör att jag sover gått om natten hela vintern till en inte allt för hög kostnad. Brukar passa på att köpa på mig ett litet lager olja då ICA MAXI säljer MOBIL 3000 eller SHELL Helix ultra till kraftigt reducerat pris ett par gånger om året. |
|
| Redigeringsfunktion tack! Det ska givetvis vara gott och inte gått... | |
zcooter |
-Ja! God sömn under vinterhalvåret är a och o!!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.