|
|
|
|---|---|
|
Jag annonserade ut Alpinan på mobile.de i lördags och det tog inte lång tid förrän jag blev kontaktad av en herre. Läs konversationen nedan och döm själva. Jag låter Alpinan stå kvar i garaget!! Det luktar bedragare lång väg enligt mig... Mail 1: > Hello? Just came across your Vehicle you advertised for sale which interest me and willing to buy from you. I will be really delighted to receive your reply on maybe you still want to sell your Vehicle and the present condition and location of the car, so I will need you to send me your last price and the picture if you have any with you. Your soonest reply will be highly appreciated by me Thanks George Davis Svar från mig: Hi George, If you want any detailed photos please e-mail me back so that a can photograph the car tomorrow when I´m going to my garage. The pictures will display the "today condition" of the car, but if you want any other info don´t hesitate to ask me! Best Regards Johan Johansson Mail 2 (igår kväll): Hello, Thanks a lot for your response,it's really good to know who you're dealing with. My name is Mr. George Davis, located in England, UK and a broker.I am glad to know that the VEHICLE is still available for sale. The price is ok by me as I am pleased to inform you that I will buy it from you.. do let me know if this is acceptable by you so that I can make payment at once which will be by a Bank Cashier`s Cheque To enable me do so I will require your: Name: Address: State: Postal Code: Telephone Number: So that the payment can be made to you with the Cheque.Immediately you receive the cheque, you shall take it to your bank and let the money be on your account. Upon clearance of the cheque into your account, I will now instruct my shipping company to come over to your location and have the VEHICLE shipped to me. I also want to inform you that i will include the money for the shipping in the Cheque that i would send to you so that you can pay them when they come to pick up the VEHICLE. i hope you understand. I shall be expecting your response asap. regards, Mr.George Davis München | |
|
Troligen blåsning eftersom det innefattar en check. Det finns flera trådar om det sen tidigare. Checken kommer att studsa (fast det tar en vecka eller två). Säg åt honom att sätta in pengarna på ditt konto, det är det som IBAN-nummer osv är till för. :) Då blir det säkert annat ljud i skällan... |
|
|
Snubben använder en mall, "VEHICLE" ska ersättas med det akutella fordonet som han försöker blåsa någon på. Checken saknar täckning, men det tar någon vecka innan banken upptäcker det (det är därför han trycker på att du omedelbart ska lösa in den). Banken kommer sedan att kräva dig på pengarna. Du har redan använt en del av dem för att skeppa bilen, slutresultatet blir att du betalat transporten ur egen ficka samt blivit av med bilen utan någon som helst ersättning. |
|
|
Precis, har följt en del av de trådar som finns på olika forum och jag väntar spänt på vad hans svar blir när jag ber att få pengarna överförda till konto. Håller er uppdaterade på ev. fortsatt konversation. Känns som om jag inte kommer att få fler svar.. München |
|
|
Bilen lär dom inte komma och hämta utan mer troligt är att det kommer information att han ska sätta in en viss summa till transportbolaget i förskott. ___ //Ulf |
|
|
Lägg ner!! Är mitt tipps, har fått samma mail. Seriösa ringer, har jag som tummregel, dock är inte det heller någon garanti. Gå alltid på magkänslan, känns det inte helt 100, ja då det inte det heller med största sannolikhet! |
|
| Han får komma och hämta bilen OCH ge pengarna i handen.. NO DEAL | |
|
Uppdatering på läget: Inte ett ljud efter att jag i morse bad att få pengarna överförda samt att jag kunde ordna med ev. transport till England via mina kontakter på fraktbolag. Så summan av kardemumman är att det var en bedragare, en ganska dålig bedragare också... München |
|
| Länka gärna till din anons på mobile.de | |
| Maila honom och fråga vilken bil han suftar på? Garanterar att han inte vet. :) | |
|
Typiskt för dessa bedragare mail är att det är mer intresserade av själva likvid-transaktionen än objektet som är till salu. Det skrivs tidigt i mailet om "payment" och "money for shipping". Inga frågor om antalet ägare på bilen, utrustning, fungerar allt, varför säljer du osv osv... Dessa mail skickas troligen inte ut från England utan gissningsvis från någon Öststat eller Balkan. |
|
|
Det fortsätter att komma lustiga förslag från mobile.de Detta uppfattas aningen mer korrekt än tidiagre mail men ändå ljusår ifrån hur man själv agerar i bilaffärer!! Here we go again: Hello , The price of 9.000€ is appropriate to me perfectly. I am suisse resident in Africa precisely in D' Coast; ivory due professional and family. Then, to buy your vehicle; a proposal for a transaction that here: I need your coordinates banking: Complete bank account number (banking statement identity) NAME OF THE BANK: NAME OF THE PAYEE: ACCOUNT NUMBER IBAN: So that my manager can order the transfer of your money on your account in at least 2 or 3 days. Once l' money on your account, the conveyor that j' will have made with this spot with the folding screen will come to recover the car with all the other Documents for me to forward it. If you are ok with this procedure then await your answer or Proposal for one speaks about it. Mr. THOMAS +225 0466 4498 Cordially München |
|
|
Länk till mobile.de annons: Länk München |
|
|
Mobile.de har en hel del skrivet om detta på sin sida, dessutom kan du läsa mer här: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
|
Har oxå råkat ut för en liknande köpare från "England" + att han skulle betala tom. lite mera än vad som stod i annonsen :-) Undrar vad dom skall göra med alla vänsterstyrda bilar där :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.