AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
952

Köp av 540, varierande priser

Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Har själv haft ett flertal BMW och letar nu en 540 6vxl av e39, har haft 540 6vxl tidigare så jag har hyfsad koll på dessa bilar. Det som förvånar en nu är ju att prisbilden är ju helskev åt alla håll. Finns 97or manuella nu för 38000:- som faktiskt inte verkar helfel med hyfsat få ägare, de går ju rekonda dom till döds och lacka smågrejer så är de säkert anständiga sen. Sen var de ute en touring igår för 42000 med en ägare sen 01 med rätt låga mil. Sen finns de ju väldigt fina bilar för 70000:- som man själv kollat på tagit reda på de mesta om och kan tänkas köpa,

Det är helkonstigt, vad ska dom kosta egentligen?

För påverkar ju skicket väldigt mycket priset, ägarhistoriken(hellre 3 ägare på 9år än 11 sen 2007) som är ganska vanligt på dessa. Utrustningen är ju inte avgörande, de mesta vanliga utrustningen som skinn och så ska de ju vara. Servicehistoriken ärviktig, Miltalet ska man ju någorlunda tilltro till, allt ska ju inte var slut på bilen efter 15000mil.
Märklig prissättning är det minst sagt, verkar vara ägare som inte har NÅGON aning vad dom har som sätter ut sina till skräppengar, det är min gissning varför det ser ut som det gör, finns sådana tendenser även på E34 540i/6 dock endast här i Sverige, i Tyskland stiger priser år efter år. Min gamla 96:a med 25100mil är till salu för €6990 (den är den mest utrustade E34 540i/6 tillsammans med sina båda systerbilar), kan berätta att när jag köpte den 2005 betalade jag typ €5200 med 19" och 21000mil. Nu är det väl nerlagt ca 50tkr i uppfräschning förutom normalt underhåll, men det är inte så många 4-dörrars sedaner som går upp i pris=) tillverkningsantalet gör sitt till (797st sedan och 499st Touring)

Om jag var du hade jag valt en Touring dom är mycket ovanligare än sedan, knappt 1000st jämfört med ca 3000st för sedan, om du vill ha en sedan köp en med M-Paket (kom 99) det ger sitt för att hålla värdet, bäst är en 540iM/6 Touring, kanske 150 bilar.

Ja åter till priset, får du en fin som du inte behöver åtgärda för 10-30tkr så är allt under 60tkr ett bra pris (för dig) koppling + svänghjul kostar ca 10tkr i bara delar så det lönar sig att köpa en i bra skick.

Facelift med M-Paket ska kosta över 100tkr, i övrigt påverkar, ägarförhållanden, skick, utrustning etc, stort.

Stephan
Stephan735i,

"Facelift med M-Paket ska kosta över 100tkr",

finns det ett farligare råd att ge än att vara så bestämd i siit språkbruk kring priset på en begbil? Värderingen i sig kanske är korrekt, själv ser jag dock uttryckssättet som en STOR varningsklocka att det finns sannolikt en annan sanning bakom.

Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Stephan735i>>

Jovisst är en Touring smartare köp pga tillverkningsantalet men jag vill helst inte ha en touring då ska den vara mycket billigare, gillar inte kombis överhuvudtaget.

Sen nämner du koppling+svänghjul, jag tycker det måste vara väldigt ovanligt att man byter svänghjulet för och byta koppling.

Sen kan man ju nämna i förbifarten att den billigaste där har jag en känsla av de är en "ey kompis denn är på finna skikket, inga problääm vettu" sen hur mycket avdrag de ger på priset måste man ju fundera på :D

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns en manuell 540 för 38k på blocket nu, kollade upp besprotokoll och dom ser fina ut. Bländande dimljus och dåliga torkarblad på 3 år. Milen va de inga fel på vad jag kan tolka av protokollen.

Om de hjälpte någon.
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
japmax>>> De var precis den jag menade men den blev såld från ena dan till den andra(lades ut igår och försvann idag) precis som den för 42000, jag fattar inte hur de får för sig att lägga ut bilarna för de om de inte är kassa rakt igenom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.