AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.901

På vilket sätt är E60 en fantastisk bil?

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Som rubriken lyder. Har själv haft så mycket bekymmer med min att jag glömt av det... Påminn mig gärna, för det brukar vara roligt att äga en BMW!
Njuren
Menar du den du äger nu? Trist att höra isf. Hoppas det löser sig till slut med allt.
Forumet är en kul om man har en BMW :D

"the things you own end up owning you"
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Verkligen tråkigt att du haft så mycket bekymmer, Mikael. Den är ju så förbaskat snygg din 530d.
En av orsakerna till att jag trivs så bra med min, är ju dom sköna komfortstolarna. Köregenskaperna givetvis. En annan riktig positiv grej med E60, är ju att tilltrots för att den snart ska ersättas av F10, fortfarande ser riktig modern ut.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Tack, tack MA.
Visst, sätena är speciella. Svåra att ställa in men det tycker jag är lite av tjusningen med det. Det är med andra ord en av de fantastiska grejerna med en E60. Tack för den påminnelsen, den behövdes.

Men i övrigt? Tänker främst på upplevelsen i jämförelse med E39, E38 och E34.
Transocean
Okej, fattar inte det där med komfortsäterna nu när jag kört en C5 i två veckor. Dock bygger BMW betydligt starkare motorer.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Komfortstolar, Logic7, 2500 rpm i 180 km/h på en tysk autobahn en sommarnatt med en räckvidd på 70-80 mil på autobahn.

Fantastiskt!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Transocean. Har svårt att jämföra stolarna i en C5:a med komfortstolarna i E60, då jag aldrig suttit i en C5:a. Men lovar att BMW:s senaste komfortstolar är riktigt sköna.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Håller med dig Sim!
Men har du provat samma sak i en C5a, det har jag. Eller en E34, E38, E39?
De tre sista är inte direkt nya bilar, men de ligger som strykjärn på vägen. C5 skäms inte för sig, förvisso lite tamare materialval.

Jag är varmt tacksam för alla försök att få mig att se det fantastiska med E60 igen! :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tystare,rymligare,bekvämare, ofta starkare,snålare än gamla BMW´s..samtidigt en förares bil med körglädjen bevarad/förbättrad mot förr(dock är ju E60 en tung/stor bil, vilket kan störa körglädjen en smula).

Mvh Janne.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Janne: säker på att E60 är så tung? Vill minnas att min 545 väger i stort sett samma som en E39 540.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Efter 270 mil Belgien tur och retur i sträck på ca 27 timmar utan att vara trött i kroppen eller trött på att köra, tyst och bekvämt. Fullgas körning nattetid på autobahn i mil efter mil, med mätaren hela tiden pekandes på 245 km/h, klippstadigt och utan att förbrukningen blev högre än dryga litern, totalsnitt på hela resan ca 0.7, så visst är E60 fantastisk

BMW CS #5139
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror på modell/utrustning hur mycket tyngre s.a.s., farsan har en E60 523i och den har iaf högre tjänstevikt än hans fd E39 523..ca 100kg om jag inte kommer ihåg fel, men det där är som sagt utrustningsrelaterat också..

Mvh Janne.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Janne: jo, så är det säkert. Slog för skoj skull upp en random "fullutrustad" 540iA på blocket:
Skattevikt, kg: 1930
Tjänstevikt, kg: 1930
Totalvikt, kg: 2310

Mot min, extremt välutrustade (bil, inget annat) 545iA:
Skattevikt, kg: 1850
Tjänstevikt, kg: 1850
Totalvikt, kg: 2200

Till trådksparen:
Det är ju en jävligt snygg bil om inte annat, räcker inte det? :D
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
MikaelE60: Byt bil med någon kompis som kör t ex en 9-5 från ´05. Står du ut i 14 dagar innan du vill ha tillbaka din bil är du duktig. Då kanske du kan klara av att byta till ett annat märke. Själv lånade jag morsans Golf från´06 i tre dagar. Körde in på verkstaden och bad dom titta på det bullriga, och som jag trodde, heltrasiga avgassystemet. Pinsamt blev det när det inte alls var något fel!

Jag tror inte jag är ensam om dessa upplevelser!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Den är snygg och gör mig glad varje gång jag sätter mig i den. (E61)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
MikaelE60: Vad har du haft för bekymmer med din bil???
Hade tänkt köpa en inom en snar framtid och har varit runt och tittat och provkört den senaste tiden. Tycker det är fantastiskt komfort i den, men lite av den gamla känslan/körupplevelsen som finns i E39 och E46 är borta men komforten är ju oslagbar och den är fortfarande rolig för att vara så pass stor och tung. Krävs ju lite effekt för att det ska röra på sig men det har ju du i din.
Sen skadar det ju inte att det är en av de snyggast bilarna på marknaden.
Som sagt, jag är nyfiken på vilka bekymmer du har haft...
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Alla märken har väl sina måndagsex. 12000 mil nu med min senaste BMW. Tanka, köra, serva, njuta, leva bekymmerslöst. Precis som de 18000 mil jag körde med min förra!
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Nu börjar jag fatta igen! :) Äntligen! Har fått en ny automatväxellåda, kardan, differential och mjukvara. Vilken bil det blev!
Hur jag än försöker kan jag inte känna av växlingarna, silkeslent. Hela bilen hör nu ihop som en enda enhet. Hade varit nöjd även om det bara varit hälften så bra.

pew: Listan kan tyvärr göras längre än du orkar läsa. Naturligtvis har BMW "aldrig bytt ett enda hjullager eller växellåda på en E60" Bla, bla, bla. Oftast verkar det dock inte vara några direkta bekymmer med E60. Köper du en begagnad ok den känns ok så kommer det nog bli ett bekymmerslöst ägande.

Newman: Med all den kvailtetssäkring och styrning som företag av lite dignitet arbetar med så ska/kan inte ett måndagsexemplar hamna hos kund. Gör det ändå det så har fabriken brustit rejält på många punkter och i många led på ett sätt som gör att man i ex. vis en ISO-revision skulle dra in certifikatet. Helt enkelt så illa att "förutsättningarna för att leverera rätt kvalitet inte finns". Djupare diskussion om det är kanske inte lämpligt här.
P.S. tack för tipset om att köra en annan bil. Körde en Ho(st)nda och kunde då ta mitt förnuft tillfånga igen.

Grandy och Lus: Helt rätt, den är läckrare än andra åkdon på våra vägar.

Men en sak är jag mycket bestämd på: BMW bör ta sig i kragen och inte bara leva på vad de äldre bilarna gjort för varumärket! Det är inte bara färg om form som gör helheten, även ingenjörenas arbete spelar roll. Ingenjör och duktig på CAD är inte samma sak. Det tar emot att erkänna, men övriga märken på markanden är faktist inte fy skam, de är också duktiga på vad de gör.

Tack alla för ert stöd under denna svåra, tvivlande tid :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.