|
|
|
|---|---|
|
Hej , Köpte precis min första BMW(525iA-01), mycket nöjd med allt som har med bilen att göra. Är det någon vänlig som vill tipsa om ett billigt sätt att dubbel kolla så att miltalen stämmer. Jag har kollat ägarförhållanden , besiktning, import , serviceboken(ska ringa verkstaden imorgon och dubbelkolla) och enligt dessa stämmer milhistoriken men jag undrar var man kan se det rent tekniskt hos pålitilig oberoende källa? Det är min första BMW och jag hör ett konstant surrande/vinnande i tomgång och vid körning från bakaxeln på höger sida( dvs under höger bakpassagerarsätet) som ej låter i kupen och endast mycket svagt i motorrummet, Är det någon elektrisk komponent som jobbar(tycker det låter så) ? Jag känner inget ojämnt när jag kör den växlar jämnt(automat) tycker jag och rycker inte. | |
|
Verkar som du har gjort allt i fel ordning. Sånt gör man innan köp...Ang. miltalet så kan du aldrig vända till en oberoende källa, å andra sidan behövs inte det eftersom du motringer på servicestämplarna, inte sant? Lycka till! M V H Stephan |
|
|
Ja kollade allt innan jag köpte men visst det var ett impuls köp. Finns det ingen BMW verkstad eller liknande som kan se om någon skruvat på mätaren som man kan lita på ? |
|
|
Rätt eller fel ordning, det arv ville veta var hur man går till väga ock vad som surrar inget annat ! Mätarställningen kan Du kanske få hjälp via en BMW-verkstad? Surrandet är antagligen bränslepumpen som du hör. Den sitter i tanken på den sidan Du beskriver att ljudet kommer ifrån. Den hörs oftast på just tomgång,men det skall inte låta för högt heller. Du kan prova att byta bränslefiltret ifall pumpen tvingas upp i ett högre tryck pga ett igensatt bränslefilter? Ett bränslefilter bör bytas inom ramen för 5000 mil,men allt som oftast blir det betydligt längre intervaller emellanåt. När det gäller ev bakaxel-ljud så kan Du kolla upp eller rättare sagt byta ut oljan i bakaxeln oxå. Oljetypen är Castrol XJ ock mängden är strax över 1 liter ( på min var det 1,2 liter ). Byt då ut den aluminium bricka som skall täta för urtappningspluggen. Den har en tendens att frätas sönder av vägsaltet,ock på min var den hårt ansatt. Det bildas porer ock sakta men säkert kan oljan läcka ur varpå det blir en lagerskada med tiden. Byt till en bricka gjord av koppar istället ( finns hos BMW för under tjugan ). Hoppas detta kan hjälpa dej i ditt sökande :) Lycka Till.. |
|
|
Tack för svaret alex. Jag var otydlig i min beskrivning ang surret men jag menade att ljudet kommer från området kring bakaxeln/höger bakrepassagerar säte annars känner jag inget konstigt eller hör något underligt när jag kör. Bilen har dock gått strax över 5k men jag vet ej om bränslepumpen bytts ut även om insp 1 nyligen utförts utan anmärkning. Hmm då det är min första BMW så vet jag inte vad som är för högt surr från bränslepumpen. Hur diagnostiseras den enklast på egen hand ? |
|
|
Om Du demoterar baksätet ( sitt-delen ) så lär Du höra om ljudet kommer från Bränslepumpen. Den sitter under sätesdelen på passagerar sidan under ett stort plast-lock. Du kan även ta bort detta lock då hör Du tydligare om surret kommer där underifrån. Surrar gör det lite grann i vanliga fall som en elmotor typ,men om ljudt inte är konstant utan har lite andra ljud för sej som oregelbundet,knastrande mm så kanske pumpen är lite sliten ? Men pröva detta först ock byt även ut bränslefiltret så förlänger Du livet på pumpen iaf. Byt även ut oljan i bakaxeln,trots att detta inte skall göras enl BMW själva ??! Byt då även ut tätningsbrickan till avtappningspluggen mot en av koppar. |
|
|
En importerad 525 -01 som gått strax över 5000Mil är extremt ovanligt då det ofta körs mycket och långt i tyskland . Bilen är dock 8 år och då har den endast gått 600 - 700 mil per år ! troligen har den gått lite längre , kolla detta hos BMW . Kan det vara ett hjullager kanske ? |
|
|
Andy den är svensksåld ej importerad. Det måste vara bränslepumpen även om jag inte hunnit öppna upp baksätet , den startar när jag startar bilen och bilen står står still. Surrandet är konstant, idag lät det inte så mycket när sätter man huvudet till höger bakdörr utifrån hör man den lite över tomgången. Jag ska se om ljudnivån ökar då man kör en sväng. Jag tyckte den lät högre igår kväll men kan ha fel. |
|
|
arv: Grattis till en fantastisk bil! Bränslepumparna brukar ge upp efter 8-10 år. Nog ingen som vet om det har med ålder eller antal drifttimmar att göra. Ett annat alternativ till oljudet: I tanken (i alla fall på E38 som är mycket lik E39), bredvid pumpen sitter en liten "svanhals" som pinkar in bränsle i pottan som pumpen sitter i. Svanhalsen har med en ejektor att göra som suger bränsle från ena sidan i tanken (med hjälp av returledningen) och in i pottan med pumpen. Svanhalsen är en backventil som kan skapa oljud i systemet. Får du loss den så är det ett h-e att öppna den lilla svanhalsen, men i den sitter en fjäder och en gummikula. Prova att klippa av fjädern något eller några varv. Observera att du inte tar bor så mycket så att backventilen slutar fungera! Felet verkar vara medskickat från fabrik. Det har gått ut ett service meddelande från BMW om det men verkstäderna verkar inte känna till det...? Svanhalsen finns inte med på realoem.com av någon anledning. Som vanligt, var försiktig när du jobbar med bensinen! det är ett jäkla tryck i pumpen och det som står kvar i slangarna. Starta bilen och ryck ur säkringen så blir du av med det värsta övertrycket. |
|
| Tack för tipset MikaelE60 ska titta mer på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.