AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.383

12 års rostskyddsgaranti - vilka åtaganden (om några) krävs från ägaren?

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Då det är dags att uppdatera bilparken kollar jag såklart på bilar från -04 och framåt eftersom jag vill ha 12 års rostskyddsgaranti.

Nu kan ju "garantin" i sig ifrågasättas men eftersom jag vill ha en BMW så är det ju klart bättre med 12 års garanti än 6 års garanti.

Krävs det att bilen varit servad på BMW Auktoristerad verkstad vid varje servicetillfälle?
Krävs speciella rostinspektioner?

Bilen jag funderar över är en "fullservad" -04 och den står hos en icke auktoriserad bilförsäljare. Något jag behöver tänka på just gällande rostskyddsgarantin?

/Stenback (på väg mot E83)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag har fått byt min bagage lucka på en tidig -05 som man servat på BMW alla gånger utom 1 och det var inga som helst problem .
Jag frågade plåtverkstaden speciellt

Ha de T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det ska räcka att bilen är servad enligt den serviceplan som BMW föreskriver. Sedan några år tillbaka så kan dom inte kräva att service måste vara utfört av auktoriserad verkstad.

___
//Ulf
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Ok, det jag tänkte var om man lämnar in bilen på service hos BMW Auktoriserat serviceställe så går de igenom några extra punkter där rosten kontrolleras. En kontroll som jag måste lämna in bilen på om jag/tidigare ägare servar på annat ställe.

Jag har en kollega som har en japs med rostskyddsgaranti kvar samt en massa rost på bilen. Eftersom han har servat på annat ställe och ej lämnat in bilen för rostinspektion varje år (som det står i instruktionsboken att man ska göra) så vägrar japsföretaget att åtgärda rosten. Zoom zoom...

//Stenback
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är stor skillnad på olika märkens faktiskta garantifunktion.
Just det här med servicar eller ej är en av skillnadnerna.
Jag utnyttjade min garanti på rostskyddet i våras, c:a 1 mån innan den gick ut. Dock 6åring garanti. Inga frågor om servicebok, eller tjafs om miltal (20k+ mil)
De bara fixade. alla lösa paneler byttes, inget lagades.
Måste kostat bmw mer än bilens värde, men inget knorr.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tack för er input, nu har jag dock en liten folder från BMW Group Sverige som jag citerar avsnittet gällande rostskyddsgarantin:
-----------------------------------------------------------------------------
ROSTSKYDDSGARANTI

BMW lämnar 12 års rostskyddsgaranti mot genomrostning utan efterbehandling av hålrummen. För att rostskyddsgarantin ska gälla måste inspektioner på karosseri samt underrede vara utförda enligt bilens serviceintervallsindikering samt att eventuella reparationer av karosseri eller underrede är utförda enligt av BMW, vid var tid gällande, riktlinjer och metoder.

Karosseriskador som t.ex. stenskott, lackskador, bucklor, krockskador eller annan yttre åverkan omfattas inte av rostskyddsgarantin.

I samband med vissa servicetillfällen, beroende på bilmodell, kontrolleras bilens karosseri och underrede. Om bilens skick så kräver måste en komplett tvätt av bilens karosseri och underrede genomföras. Eventuella skador rapporteras till dig av BMW-verkstaden och åtgärdas mot särskild debitering. Eftersom bilens underrede är särskilt utsatt för påfrestningar, behöver eventuellt PVC-underredsskyddet bättras och underredet behandlas.
-----------------------------------------------------------------------------

Det låter ju lite lustigt med att eventuella skador åtgärdas mot särskild debitering? Garantin ska väl stå för just sådan debitering. Antar att de menar något annat än vad jag tolkar det som.

//Stenback
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
De menar nog skador som uppkommit vid framförandet av bilen.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.