AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.206

skakar era v8or? det gör min!

Sida 1 av 2
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
Hej

jag har en 540ia e34. den går fint men den står o skakar på tomgång. den har sportsystem efter kattarna.
är det för att motorn är stor som den skakar eller är något fel??

sen skakar/vibrerar det i rumpan med när man kör, mest runt 80-100 tycker jag, men inget i ratten o ej när man bromsar.

tacksam för era synpunkter.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dåliga motorkuddar?

______

Foto Länk
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också på motorkuddarna.

Mvh Johan
Olja i tändstiftsbrunnarna kan orsaka vibrationer på tomgång
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
tack för era tips.

"Henke Lexus" vad är sambandet med olja i tändstiftsbrunnarna och vibrationer? jag ser inte kopplingen.
Misständningar, går inte på alla cylindrar.

mvh/ Anders
Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Skakningarna i rumpan vid 80-100 km/h skulle ja mest gissa på obalans i bakdäcken.
Ja har på ett par gamla slitna lekdäck just nu som ja vet inte är ordentligt balanserade och det blir samma symptom som på din, inget känns i ratten men i bilen känns det vid motorvägsfart.

Tänk också på att BMW är kända för att lätt få skakningar om eftermarknadsfälgar monteras och distansringar inte används.

angående vibrationerna på tomgång så har ja också det, fast inga väldiga vibrationer. Mer som små små skakningar.
Det syns om man öppnar förardörren att dörren står och vibrerar lite.
Ja har inga oljeläckage och membranet är byt så ja vet inte vad som orsakar detta på min bil. Dock så finner ja det inte värst störande heller då det bara är på tomgång och ja blir påmind om att det sitter en fet V8 under huven när det vibrerar lite =)
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
ja jag har iaf beställt nya motorkuddar nu på meca, 1100 ca kostade dom.

jag får palla upp bilen sätta domkraften under motorn. är det lätt att komma¨åt kuddarna och få bort dom eller är det svårt?
vänster motorkudde ska vara krånglig.. en annan som bytte skrev så här:

Jag vann :)

Motorkuddar utbytta. Gjorde såhär:

Med bilen upphissad plockade jag bort bromsoljebehållaren, vek den åt sidan.
Nu kommer det roliga. Börjar från spärrskaftet:
Förlängare lång
Ledad
Kort förlängare
Ledad
Hylsa

Sen tog det ca 20 min att förstå tekniken att ta sig ner till muttern. Sen va ju resten historia.

Andra sidan va en baggis.
Transocean
Angående olja i brunnar och misständningar....du kan hälla 4 liter Biltemaolja rätt över tändspolarna och M60:n kommer att gå som vanligt. Vibrerar lite and that's it. Stoppar aldrig.

Jag hade en 530i-93 med M60 mellan 2003-2009 och hann köra 17 000 mil med den...ja, visst vibrerade V8:n på tomgång men sen då? Detta är inte första gången jag hör folk undra om dessa vibbar, hela tanken om en stillagående BMW V8 tycker jag är något felaktig, sexorna är så mycket tystare och helt vibbfria, kört amerikanska nya åttor också, de vibrerade ingenting. Så det är nog typisk BMW med lite shake rock'n roll speciellt med dessa gamla 90-tals motorer, ingenting att oroa sig för!
Med tiden blir det en ledande beläggning utanpå stiftens isolatorer om de är inoljade, motoroljan är inte ren, inte heller luften. Hälla ren olja temporärt över stiften är inga problem.
Behöver inte alls vara så i detta fall men väl värt att kontrollera. Andra har väl haft detta problem, eller?

mvh/ Anders
Read my lips - INSUGSMEMBRAN :)
Transocean
AKN:
Jag hann byta stift mer än ett par gånger....17 000 mil sa jag!

E38B12:
Nej...membranet med hål i byttes, vibrerade likadant med det nya.
Transocean, ok..ok

Vad jag vet är att om en V8 skall balanseras för att vara i balans vid riktigt höga varv behöver den överbalanseras. Om det är så med BMWs V8 ja då måste alla BMW V8 ruska en aning på tomgång. Är så fallet? Jag har för lite erfarenhet av BMWs V8or erkänner jag.

mvh/ Anders
Transocean
Saknar M60:n som bara den. Bluddrande tomgång, lite oljerök, sjöng riktigt fint över 5000 varv med sportsystem, ja...255 i mätarfart gjorde den gamla räven...men nu kör man en Citroen med lilla dieseln.....bääääääähhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi får nog avvakta bytet av motorkuddarna, det är väl en bra ide?
En aldrig så liten obalans kan få den störste maskin att ruska om dämpningen är bristfällig.
Många bra tips har det framkommit och fler kommer nog....

mvh/ Anders
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
ja jag har fått kuddarna levererade iaf idag, men tvekar lite om jag kommer lyckas på förarsidan, den skulle ju tydligen va lite svåråtkomlig.
jag ska köpa pallbockar o ta en titt under för att se hur svårt det verkar, jag antar att man får ta den underifrån eftersom jag inte kunde se den ovanifvrån???

en sak jag int kopplade riktigt, ska jag hälla ner motorolja i groparna där tändstiften sitter?? stoppar det ledningen av strömmen eller vad skulle hända?
Nej för sjutton, inte hälla ner olja i tänstiftshålen.

Det var Transocean som ville säga att olja inte leder ström.

mvh/ Anders
Nej exakt som AKN säger ingen olja i tändstiftsbrunnarna. Prova med att ta bort tändstiften och torka ordentligt rent i brunnarna ifall det hjälper mot vibrationerna.
En M60 ska inte vibrera på tomgång.
Följande finns att kontrollera utöver motorkuddar:

*Går motorn på alla cylindrar?
*Hur ser tändstiften ut, några skillnader?
*Olja i tändstiftsbrunnarna?
*Är insugsmembranet helt?
*Är kompressionen är bra och jämn?
*Flödar spidarna lika i volym och spridning?

Taget från denna tråd och lite till.

mvh/ Anders
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
Jaha ja, alla ni som följt denna tråd,

idag bytte jag motorkudde på den "enkla" sidan, dvs passagerarsidan.
att få bort kudden va int så svårt, man måste ju ha lite förlängare o leder o sånt till spärrnyckeln för o komma åt på ovansidan, under är lätt att nå.
det va lite krångligt att pilla ut den gamla kudden, men värre va det att pilla i den nya för den va ca 1cm högre (och jag hade redan min hobbydomkraft på högsta läget så motorn gick ej att höja mer), efter mycket bök insåg jag att det int gick, men värre va att det inte gick att få tillbaka den gamla heller av någon anledning!!! så jag fick helt enkelt sänka ner motorn igen utan att den gamla kudden satt ordentligt. Arrangera om med tjockare planker på domkraften, hissa upp igen ännu högre och då gick det att få i den nya, hurra!!
startade motorn stillastående på tomgång men märkte absolut ingen skillnad, hahaha surt sa räven, men när jag får vänstra bytt på verkstad kanske ett mirakel händer vem vet!!

vad har jag lärt mig? ha extra spel på domkraften så man kan höja ännu mer ifall att (var livrädd att jag skulle knäcka något, vet ej om det är någon risk)

ha det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.