|
|
|
|---|---|
|
Kollat efter lite bilar och inte hittat nåt speciellt intressant. Denna dök dock upp och finns bara 4 mil ifrån mig. Kan de va nåt att satsa på? Ska kika på den imorgon.. Länk | |
|
Tja, det är väl bara att göra en sedvanlig undersökning, tips finns ju i begagnatguiden t.ex. M30 motorn är ju "skottsäker" om man följt serviceintervallerna, dvs bytt olja regelbundet och ventiljusterat osv osv..Vagnen i övrigt brukar också vara av segt virke, dock så är den "några år nu" så man vet naturligtvis inte hur den är i skick nu.. Lät dock som en hyfsat prisvärd vagn iaf. Men det vet man ju inte förrän man kontrollerat såklart.. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne för snabbt svar! Absolut, de går ju inte köpa bil efter att ha sett den på bild bara, men den "låter" vettig! Är de kamrem på M30-motorn? Man har ju blivit bortskämd med kedja då de vart de på alla BMW jag haft tidigare, men bara så man har koll på läget. |
|
| Endast M20 motorerna har kamrem av BMW:s sexor | |
|
3.0 e den sämsta M30:n...drar som en 535:a (ibland ännu mer!) o går som en M20 525...Så mitt tips är att antingen gå på 525 eller en 535, skippa 530... Bilen i länken ser dock fin ut... |
|
|
"Sämsta o sämsta", visst den drar soppa(faktiskt liiiite mer än 535:an om man tittar på bränsledeklarationer) som en 535:a och naturligtvis sämre kraft, men i övrigt anser jag den vara ett bra "bruksköp".. I denna prisklass så bör man nog köpa den bil som är bra i skick och inte uteslutande gå efter motorbestyckning... Men återigen, 3,0:an är ju inget under av kraft och OM man nu vill ha max prestanda för kronan då ska man ju såklart leta efter en manuell fin 535:a istället.. Men: Såg som sagt fin ut den du länkade till.. Lite prut på den så ;) Mvh Janne. |
|
|
Kanske ska skriva lite till :) Att jämföra en gammal hederlig M30 med M20 motorerna, det skall man icket ;) Kamrem i M20 och den hållbara kedjekonstruktionen i M30 är väsensskillda konstruktioner(jaja) och där går alla ggr M30 segrande ur den matchen. Mera rejäl maskin M30, kommer från en tid där hållbarhet var en ledstjärna och ingenting annat :) Jag kan dock hålla med om att en 525 M20 går i princip "lika bra" prestandamässigt som en 530i M30 och drar mindre soppa, men nu pratar vi kultur och känslor också ;) Mvh Janne. |
|
|
Kolla så den inte tickar för mycket om ventilerna (M30 käkar kamaxel och vippor om servicen inte är gjord) och att kylsystemet är ok (Kokande motor är inte bra för toppen på M30). Annars är det som sagt en _stabil_ konstruktion precis som resten av bilen. //Magnus |
|
|
Tack för alla svar! Det blev inte 530´n då de va bland de bedrövligaste rent kosmetiskt jag stt på länge! Bulor, små rostangrepp mitt på stora ytor som tex mitt på skärmar osv. Provkörde och den tickade ganska rejält och totalt orkeslös på låga varv.. Hade de funnits en 513 så hade den tamej fan ändå vart kvickare! Jag vanästan förbannad när jag åkte därifrån... Vilken besvikelse minst sagt! Men men, bil blev de iaf. En fräsch röd liten Nissan Sunny GTI:) Den va billigare, men riktigt fin och välvårdad så de kändes inte som de va nåt att tveka på. |
|
|
Vad är det man brukar säga.. En bild säger mer än tusen ord, kanske inte riktigt rätt i detta "530" fall ;) Men en Nissan?...Ok, den där är väl körglad iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Ne de ordspråket stämde verkligen inte i detta fall! Japp en Nissan blev de som sagt och jag tror inte de valet är sämre än en BMW i samma prisklass. Absolut, de är väl körglädjen och ekonomi som talar för den, komforten tål väl att jämföras med en köksstol på hjul, men vem bryr sig.. Jag vill ha skoj när jag kör bil, vill jag sitta skönt samtidigt som jag rattar sätter jag mig i soffan, slår på X-BOXét och Forza2 och rattar några varv på Laguna Seca. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.