AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.200

Problem med sitsvärme E38 740 -95

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Sitsvärmen på passagerar sidan fram har slutat fungera(Lysdioden lyser inte alls när man trycker in knappen för sitsvärmen). På förarsidan fungerar den oftast hela tiden. Har försökt att titta på säkringarna, men kunde inte riktigt förstå vilken säkring som var till sitsvärmen(min tyska är rostig). Någon som har någon ide´ om felsökning?
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Testa att helt enkelt skifta knapparna..
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Innan fungerade förarsidan då och då. Nu har båda slutat fungera :-( Tror inte det är knapparna.
Enligt Bentley, men det finns nog fler referenser här på forumet: Säkring nr 39 (25 A). Boxen sitter bak i motorrummet, höger sida.

Å andra sidan, den säkringen anges generellt för "sätesvärme". Om den alltså gäller för samtliga säten, borde inget av dina ha fungerat så som du beskrivit, om den gått sönder. Det verkar som om du skulle behöva leta nån annanstans. "99% av alla elfel är jordfel", brukar det heta...

/Lennart
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Länk
...............Om Du inte hittar felet (oftast sladdarna under sätet) så får du göra din egen sätesvärme, vilket ovanstående länk garanterat hjälper Dig med.

/S
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tack för det fina tipset om "egen" sätesvärme. Om man ställer nyckelbrytaren i läge 2, för att sedan testa om sätesvärmen fungerar. Fungerar den inte slår man av, för att sedan slå på igen. Efter några försök fungerar värmen i båda stolarna. Känns som det är jordfel, glapp någonstans. Finns det något relä som styr sätesvärmen?
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Lite jobbigt att använda sig av tipset ovan, Länk för att få egen sätesvärme, varje morgon klockan 05.30.
Hej,

Återigen tar jag hjälp av Bentley, men jag kan ännu inte tillräckligt om symbolerna i elschemat, så det är inte mycket jag har att komma med.

Något avlastningsrelä tycks det inte finnas i a f, utan strömförsörjningen till främre stolsvärmen sker via säkring nr 39 till knapparna och sedan till stolarna.

Säkring 39 har i sin tur nr 111 (under höger framsäte) som gäller för tändningslåset, och den i sin tur nr 100 i bagagerummet, som huvudsäkringar.

Av någon anledning finns ljusmodulen inritad i schemat, förbindelsen är dock streckad. Någon sorts information ger det väl, men jag förstår f n inte vad.
Hela bilens elschema är uppdelat i många små olika delar, där referenser till kontaktstycken/-punkter och angränsande komponenter ges i kodbokstavsform. Tar lite tid att läsa in.

Men skall jag våga mig på en analys, är inkopplingen av sätesvärmen (glöm f ö inte ryggvämen!) ganska "rakt fram". Det borde gå att hitta ett glapp någonstans. Båda sätena fram har samma jordpunkt, som sitter i höger c-stolpe.

Fortfarande förvirrad, om än på en något högre nivå... :-)

/Lennart

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.