AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
28.939

Vilka är de mest överskattade/underskattade tillvalen om ni skulle köpa ny bil

Sida 3 av 4
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Måste

PDC
Automat
Skinn
Klima
Hi-fi
Drag
Minne till förarstol

No way

Run flat
Shadowline
Ingen modellbeteckning på baklucka
Rökarpaket
Svart lack

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Utrustning beror mycket på vilken bil det gäller. En 316 utrustas givetvis med andra prylar än en M5a. Onödigt på samtliga är dock taklucka och RFT-däck. Bixenon känns däremot vettigt på alla. Andra hjul känns vettigare att själv efterutrusta med, så får man fyra fälgar till vinterpuckarna./ Snåljåpen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Måsten.

Aktiv styrning (är ej fartberoende servo)
El-glaslucka.
Komfortöppning.
Komfortstolar.
Minst 272 hk.
Sportratt.
Eldrag.
Xenon.
Elstolar.
PDC.
Värme i baksätet.

Mao allt övrigt är nonsens :-)

"Byta upp sig? Till vad då?"
Krav:
Sportstolar / M-paket
Klimatautomatik
Läder
Fällbart baksäte
USB-anslutning

Viktigt:
Nav (mest för att få större/stora skärmen)
antracit innertak
shadow line
belysningspaket
drag

Kan slippa (även om jag inte skulle undvika en bil med):
Taklucka
Aktiv styrning
Adaptiva kurvljus
Rattvärme

Absolut inte:
Beige inredning
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Det som överraskat mig mest är aktiv parkeringshjälp, trodde den var helt menningslös men använder den dagligen, och den parkerar bilen med bra precision.....

Mest meningslöst hittills är eljusterade stolar, dyrt, en potentiell felkälla och det är inte jättejobbigt att ställa in själv.... Kanske bra om flera delar på en bil, men annars - nej tack.

Saknar mest - bränsledriven parkeringsvärmare med fjärr, så sjukt skönt på vintermorgnarna !!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Måsten
-Xenon
-klima
-farthållare
-läder
-PDC
-Hi-Fi

Onödigt
-dimljus fram
->18" hjul
-antracit innertak ( förstår inte vitsen med svart tak)

//Marin
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Helt onödigt:
Navigationssystem (en man kan hitta dit han ska eller i andra fall läsa karta!)
Mugghållare (en man äter inte i bilen!)
Skisacken (hur ofta har man använt den?)
Alla konstiga förkortningar (nästan alla) som har tre bokstäver typ AZT
Belyst nyckelhål i dörren (vem har inte fjärrkontroll numera)

Helt viktigt:
Servo
Manuell sexväxlad låda
Nedfällbart tak (alltså cab)
Manuell eller automatisk klimatanläggning
Dieselmotor
Färddator (även fast siffrorna inte är helt tillförlitliga)

Någon som har åsikter om min lista? :)

Alexander
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
AlexanderK

Dieselmotor helt ok på bruksbilen, men kör helst bensin.
Belysta nyckelhål är guld värt när kan kommer ner till landet kvällstid. (ingen belysning) Har hänt flera ggr att något trillat ur men tack vare ljuset upptäckt prylarna.

Skisacken är ett måste, åker mycket skidor och tycker det är onödigt att alltid behöva takboxen.

Hörde att originallarmet inte fyller någon funktion, men att åf tjänar stora pengar på att alltid föreslå att kryssa för detta.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Det min nästa bil måste ha är:

ACC
Touring
Automat
Farthållare
Om E91: LCI, Sportstolar med halvskinn, alcantara, helskinn och minst 320d.
Om E61: Komfortstol i helskinn, LCI, M-sportpaket och minst 525d.
Xenon
Sportratt, helst M-sportratt
Interiörpaneler som inte är silverfärgad plast.

Annars gäller såklart "ju mer desto bättre". Klart det är trevligt med panorama, bättre ljud, navi, dragkrok, större motor osv osv. Är absolut inget måste för min del men kan betala lite extra för det om det dyker upp ett bra objekt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett av dom mest underskattade (om det nu är rätt ord) kan jag tänka mig är Isofix barnstolsfäste fram med nyckelavstängningsbar airbag. Detta är en utrustningsdetalj som på en ny E60/E61 kostade kring 900kr och för många begagnatköpare är detta en intressant utrustningsdetalj att få med bilen men inte lika intressant att eftermontera detta då det går på 8-10.000kr.

Rent generellt så gäller desto mer utrustning desta bättre. Saker som TV, Nightvision, körfältsassistans, aktiiva stolar (massage), soft close för dörrar är ju kul att ha när man köper en begagnad men att på en ny bil slanta upp drygt 50' för detta kan väl kännas lite onödigt. Hade gärna bytt ut Nightvision mot ett avtagbart drag + avstängningsbar airbag fram. Skylle fakiskt kunna få två drag och två avstängningsbara airbag för mindre pengar än vad Nightvision kostar om man jämför nypriserna.

___
//Ulf
Nu är ju jag en gammal bakåtsträvare som kan leva utan allt nytt elektriskt som finns i nya bilar som min etta, den skulle jag f.ö. aldrig köpt om det inte varit superpris hos fogden när finanskrisen var som mörkast...Är alltså en som inte använder alla finesser, och alltid kör utan antisladd och har kartbok trots navi:)
Ac och farthållare är nog det enda som absolut måste finnas, men så pendlar jag 28 mil fyra dgr av fem också:) Nåt jag verkligen saknar är en riktig bränsledriven motorvärmare - är ju ett dyrt tillval som inte ingår i nåt paket så det är väl därför många saknar det - men ack så skönt att komma till en varm bil oavsett var man parkerar! Finns en bra tråd om eftermontering - asdyrt - men frågan är om det inte är värt det då jag håller på att få sveriges mest långmila 130, med tanke på milskräcken hos dagens bmwköpare lär jag få behålla den:)
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Navigator måste väl vara det onödigaste tillbehöret, nu när alla har en Iphone. :P
Verdi
En inbyggd navigator är ju förstås överlägsen en sketen iPhone...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En fråga från en som inte har Iphone... Har man kartor nedladdade eller ligger den och plockar från någon site (type google maps) under tiden man använder GPS:en?

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Finns båda varianterna. Navigon och TomTom har kartorna lagrade i nallen.

Jag var också av inställningen att Nav är bortkastat. Men efter ha kört lite med Nav och HUD så förstår jag att det finns dem som tycker totalt närmare 45000kr är OK för en Nav. Hade iPhonen haft koppling till HUD hade jag fortsatt dumlägga de som köper nav.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Robert J: Är Navigon och TomTom appar som du köper till Iphone eller hur funkar det? Det finns väl med något som standard i telefonen men det verkar ju vara kartor som laddas ner. Anlednignen till min fråga är ju att då man kör utomlands är det ju inte direkt gratis att plocka saker från nätet men har man kartan i mobilen och bara använder GPS-funktionaliteten så är det ju en annan sak.

Jag har de senaste 8-9 åren nästan alltid haft en bil med inbyggd navi och tycker det har fungerat ypperligt både på bilsemestrar men även till vardags när man kör i jobbet eller ska någon annanstans där man inte hittar. Jag har också en telefon (ej Iphone) med GPS som jag aldrig använder för just detta. Frun har en Iphone men jag har inte tittat närmre på GPS-funktionaliteten på hennes heller.

På senaste bilen så har jag även HUD vilket är perfekt med navigatorn som du skriver och jag kommer nog fortsätta att köra bilar med inbyggd navi tills dess att integration mot externa enheter har kommit lite längre.

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
Jepp, både Navigon och TomTom köper man i Appstore och spar ner allt i telefonen. (Finns även de som laddar ner den via Piratebay och installerar via Cydia, men det är bara sådant jag hört andra göra. ;)) Körde själv med Navigon i USA och Tyskland utan problem och det kan du göra utan att ha data på så det kostar inget. Naturligtvis får man inte TMC då, men det kan man leva utan.

Har också köpt en TomTom 950 som har TMC-HD och USA kartor. Ofta verkar det som att TomTomen är mycket snabbare än iPhone med app och när man är i okända trakter så kan alla sekunder man får extra behövas. TomTomen har också BT-HF och det är lagkrav i många länder nu mer.
Ro
972
Robert J
Glömde: De som är standard i iPhone har inte turn by turn guidning, bara prick som rör sig på kartan. Det är en bra nödlösning när man är helt vilse.

Waze är en gratisversion som faktiskt funkar rätt bra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för infon. Verkar som GPS i Iphonen kan vara ett bra komplement då man inte alltid har sin egen bil med eller helt enkelt bara rör sig til fots, fast då funkar det ju med det som var standard i telefonen.

___
//Ulf
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag åker ofta i olika bilar och har bara positivt intryck av Iphone som GPS. Jag har Navigon för Europa i min. Tror kostnaden var runt 600kr på Appstore.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.