AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.114

Var sitter stötverkan relä på E34-90

Visa användare
9
C
520 Touring-98
Behöver hjälp med att hitta stötverkans relät på den här bilen???
Visa användare
9
C
520 Touring-98
Alltså krockrelä, emergency switch?

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Inte säker, men titta mitt under baksätet. Där finns i alla fall en vurpsensor på E34. Menar du givarna till airbagarna så sitter de nog lite här och där.
Visa användare
9
C
520 Touring-98
Det sitter inte under baksätet, har kollat, och det är inte airbaggivarna, det är ingen airbag på bilen....det är ett blått 2-poligt relä som ser ut som det ska sitta på nån kaross del, för det finns 2 hål på så det ser ut som den ska vara skruvad nånstans...
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Antar att du menar det relä som låser upp dörrar m.m. vid en krock. Vissa modeller har en krutladdning på batteriet som har med saken att göra. Den spränger bort huvudmatningen i syfte att undvika en elbrand. Kvar finns en liten tråd som endast räcker till att låsa upp dörrar, tända innerbelysningen och varningsblinkersen. Titta på batteriet, har du en krutladdning bör du också ha en tråd kopplad till reläet du söker.

Allmänt brukar det sitta relän innanför klädseln bakom bakhjulen, främst höger hjulhus. Kan vara knepigt att hitta.
Nere vid sparkplåtarna, bakom askkoppen, torpedväggen vid de svarta lådorna.

Bästa tipset är annars www.realoem.com där får du nog rätt information.
Uppdatera gärna när du hittar det.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Normalt brukar det synas på realoem var prylen ska sitta i bilen. Tittade själv men kunde inte se det. Antar att du menar reservdelsnummer 61318350284?
Varför vill du åt reläet? Vad är problemet? Säker på att det finns på din bil?
Visa användare
9
C
520 Touring-98
61318350284 japp det är de relä´t....måste byta det eftersom jag har köpt en krockad e34:a billigt som jag tänkte att jag skulle ha i vinter, men varningsblinkersarna är ju på hela tiden eftersom höger krockstötdämpare var helt intryckt. har fixat all plåt osånt, så det är bara det där rackarns relät kvar, enligt m-bilar ska det sitta ett sånt på....på real oem kan man inte se placeringen på skiten....
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Knepigt, sista E34 jag hade var en 95a. Mitt under baksätet, i linje med kardantunneln, satt just den lådan som gör att varningsblinkersen börjar blinka om bilen vurpar. Kunde lösas ut om man var lite ovarsam när baksätet skulle monteras tillbaka. Kanske satt den under isoleringen? Tror jag återställde den antingen genom att trycka på knappen för varningsblinkersen eller att jag lossade båda kablarna på batteriet och förde dem samman för att kortsluta systemet så den tappade ev. minne. Du har redan provat att koppla bort knappen för varningsblinkersen?

Tycker inte du ska behöva byta reläet. Ett relä växlar ju bara mellan två poler och ska inte fastna, då är det något elektriskt som håller kvar det!

Satt det något i elektriskt den där krockstötdämparen som kanske spökar?

Nästa ledtråd är nog att söka på nätet efter ett kopplingsschema till E34.
Kan nog inte hjälpa dig längre än så för tillfället. Bentleys reparetionshandbok tror jag har ett kopplingsschema. Snubblar jag på något så gör jag ett inlägg.
Ja
45
JanneRX
520i Touring -92
Kollat de oranga dingsarna på stötdämpar tornen?

--------------------------------
BMW 520iT-92
Mazda Eunos Cosmo 20B -90
Mazda RX3 -73
Visa användare
9
C
520 Touring-98
Har inga orangea...det finns ingen airbag på bilen
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Du har provat att koppla bort knappen (ta bort den fysikt ur bilen) för varningsblikersen?
Slutar det/slutar det inte?
Finns det ett stötverkansrelä så bör bilen fortsätta blinka om du fysikt tar bort hela knappen.
Slutar den blinka så har du nog problemet i din hand, d.v.s. knappen till varningsblinkersen och reläet är i så fall ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.