AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.085

Val av vinterdäck/fälgar

Pa
16
Patrik123
BMW 530i Touring M-sport -06
Har nu en BMW 530i M-sport -06 med 18" RTF-sommardäck, och har inga vinterdäck alls. Funderar på vad man ska skaffa till vintern...

Har tänkt att slänga på Nordfrost dubb 18" på befintliga fälgarna (18" 135, M-sport) och sen skaffa 19" M-sport till nästa sommar och lägga på nått sjysst däck av kännt märke.

Frågan är ju hur bilen kommer bete sig med 18" dubbdäck. Blir det taskigt grepp? Är det kanske att föredra med 17" vinter istället?

Sen undrar jag ocå om det är någon som har erfarenhet om skillnaden i ljudnivå och spårighet mellan 18" och 19" M-sport 135 sommarfälg (om båda körs med rekommenderad bredd på däcken)?

Det här är mig första BMW, så jag har inget att jämföra med, men jag tycker det är ganska högt kupéljud nu med 18" fälgarna och RTF-däcken, så jag siktar på att köra traditionella vanliga sommarmackor framöver...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

givetvis så får du bättre komfort med 17". Att bilen skulle bete sig annorlunda med dessa har jag svårt att tro.
Ett råd är att inte köpa större fälgar än vad du anser dig ha råd att köpa däck till. Extra viktigt är det med bra vinterdäck på bilen. De tillverkare som brukar ligga högst i testerna är: Gislaved, Continental och Nokian Hakka.

Lycka till i val av fälgar!

Mvh H
E3
1.828
E36
USA bilar
Gislaved NF har problem med dubbsläpp fortfarande
Pa
16
Patrik123
BMW 530i Touring M-sport -06
Tack!

Nån här på forumet som kör 18" vinterdäck med dubb som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Samt om nån kör 19" på sommarfälgarna och kanske kör 18" tidigare och kan berätta om skillnaden?
Någon som har erfarenhet eller information om Nordfrost fortfarande släpper dubbar?

Hade ett par 16" Nordfrost för ett par år sedan, efter en vinter var säkert 30% av dubben borta. Bytte sedan till Goodyear som var betydligt bättre. Nu har jag ny bil och ska ha 18" vinterdäck, Hittade billiga NF5, men är som sagt orolig över dubbsläppet. Ska jag satsa på Nokia får jag nog räkna med 1000kr mer/däck.
Har alltid kört hakka 4 5 nu blir det 7. Aldrig haft problem med dubb.
Hadde 18 tum på 535an 05a inga problem gick jäkligt bra, ha inte för brett det är nog det som ställer till störst problem. På x5an hadde jag faktiskt 20 tum hakka 5 gick bra det med. Dom var 275 breda det märktes om det blev moddigt annars gick det bra mvh stefan.
Ja Nokian har jag också tidigare haft med goda erfarenheter. Nu var det ju just Gislaved Nordfrost 5 jag var intresserad av att höra hur de fungerar, främst hur dubben håller eftersom jag fått tag på sådana till ett bra pris. Vore tacksam om någon som kört på dem, eller har någon bekant som har något att berätta om dem. Framförallt då efter ett par 100 mils körning eller liknande.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kör båda mina BMW´s på NF5.

Mina erfarenheter är att det finns en viss risk för dubbsläpp, men jag har bara fått släppa av mig ca 5 dubb på alla 8 däck hitintills(mycket över tusenmil körda till dags dato).
På E39:an har dom varit med sedan hösten 06 och på E32:an köpte jag dom i vintras..
Nu kör vi/jag lugnt på vintern och "slirar inte i onödan"..

Inkörningen är nog väldigt viktigt att göra ordentligt på NF5:orna..

Min dimension är 195/65-15(alla 8).

Mvh Janne.
Kör efter väglaget,gäller vilket däck än du har på bilen, har jag fel eller ?

//Fireblade......
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att köra med 18" vinterdäck är väl kanske aldrig rekomendabelt egentligen, dessutom skiljer det 1000 spänn däcket minst på 17-18 tum och utbudet är betydligt större för 17" och gör saker och ting mycket enklare. Men det är min syn på saken kör Bridgestone Turanza 225/45/17 m dubb funkar riktigt bra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag är medveten om att det skiljer en hel del mellan 17" och 18" i både pris och körkvalité. Nu är det dock så att jag sitter på ett par M135 fälgar till min E61 och är helt enkelt mycket snyggare än de 17" som satt på när jag köpte dem, de ser ju för fasen ut som 15" i och med att hjulhusen är såpass stora.

Nåväl, det kanske blir att skaffa NF5 trots allt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Så här skrev jag för två vintrar sedan och jag har inte haft anledning ändra mig:
För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid
sträva efter smalare däck och högre däckprofil.
Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar...
Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning.

Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17.
Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt.
Tilläggas kan att mitt ursprungliga önskemål var 16" hjul(!), med t ex 205/60-16, men enl uppgift så ska det inte gå att använda 16" på min bil.

På min E34 530i (sommarhjulen = F 225/40-18, B 265/35-18) har jag i mer än 15 år kört med vinterhjul i dimension 205/60-15, oftast dubbdäck, vilket har fungerat ypperligt (numera står dock E34:an avställd på vintern.)

Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp.
Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg.

(Faktum är att ett alltför brett sommardäck också kan innebära sämre grepp på torr asfalt, pga av samma orsak, alltså för lågt däcktryck/cm2 mot vägbanan. Detta är väl känt hos de flesta som har racingerfarenhet, men alltså stick i stäv med vad många mindre erfarna bilägare tror.
Jämför gärna även med t ex jänkare som ofta har överbreda bakdäck och som spinner i flera hundra meter vid acceleration rakt fram, vilket av bilägaren själv tolkas som att han har flera tusen hästar men som alltså oftast beror på helt andra orsaker...).

Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Man tvingas alltså t o m kompromissa med mindre bromsar för att kunna köra med smala däck/hög profil...
Som många vet så har det under senare år varit ont om snö på Svenska Rallyt, det har mest varit grus och is, men trots detta väljer man alltid att köra med väldigt smala däck!

Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg.
När det gäller vinterdäck tycker jag alltså att man alltid bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is!
Lite anmärkningsvärt dock att friktionsdäcken oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken. Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna, men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Här följer exempel på en mycket användbar länk för att jämföra däckdimensioner, rullomkrets etc:
[LÄNK]

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jämföra däckdimensioner, rullomkrets etc:
Sorry, vet inte varför jag inte får till länken. Därför får ni kopiera och klistra in:
Länk

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Bra skrivit Ulf530!!

Byta upp sig? Till vad då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.