|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är första gången jag har blivit påkörd, så jag är nybörjare i alla turer kring ersättning. Jag undrar om man inte brukar få en skaderapport? Bakgrund: Har en 525iT 1992 som blivit påkörd vänster bak: Länk Allt fungerade på bilen (AC, elhissar, check control etc), men eftersom den är såpass rostig och gammal så gör inte bilskadecentret någon undersökning av skadornas omfattning. De lämnar inget kostnadsförslag på reparation utan föreslår istället inlösen av bilen. Eftersom vållandes försäkringsbolag erbjuder så låg ersättning (9.000 kr inlösen eller 6.000 kr för att behålla bilen) så funderar jag på att behålla bilen (som andra-bil) och försöka reparera den själv. Eftersom jag inte får någon skaderapport så vet jag inte om t.ex. hjulupphängningen är skadad. Brukar man inte få en skaderapport när man själv inte vållade krocken? Att diskuterara värdering och premier med försäkringsbolaget är slöseri med tid har jag lärt mig. Att betala 5.000 kr/år i halvförsäkring känns överdrivet med tanke på hur lågt de värderar E34:or. --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- | |
| Be FB att köpa en bil i likvärdigt skick (dvs med fungerande AC men rostig dock besiktigad o godkänd) för 9"...I princip omöjligt. Några tusingar till bör du kunna få. Du får väl understryka att det är du som blivit påkörd o är således ett offer, samt att bruksvärdet för bilen är högre än 9"...Jag skulle överklaga o stå på mig iaf... | |
| Eller så kan du kontra med 10" + att du behåller bilen... | |
|
Du kan säkert få några tusen till om du stönas lite med försäkringsbolaget... Fast jag har svårt att tro att en 17 år gammal 5-serie med grova rostskador skulle vara värd så värst mycket mer än 9000 kr. Tror inte du skulle fått så mycket vid en privat försäljning, iallafall inte om den är så rostskadad som den verkar vara på bilden. |
|
|