|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är första gången jag har blivit påkörd, så jag är nybörjare i alla turer kring ersättning. Jag undrar om man inte brukar få en skaderapport? Bakgrund: Har en 525iT 1992 som blivit påkörd vänster bak: Länk Allt fungerade på bilen (AC, elhissar, check control etc), men eftersom den är såpass rostig och gammal så gör inte bilskadecentret någon undersökning av skadornas omfattning. De lämnar inget kostnadsförslag på reparation utan föreslår istället inlösen av bilen. Eftersom vållandes försäkringsbolag erbjuder så låg ersättning (9.000 kr inlösen eller 6.000 kr för att behålla bilen) så funderar jag på att behålla bilen (som andra-bil) och försöka reparera den själv. Eftersom jag inte får någon skaderapport så vet jag inte om t.ex. hjulupphängningen är skadad. Brukar man inte få en skaderapport när man själv inte vållade krocken? Att diskuterara värdering och premier med försäkringsbolaget är slöseri med tid har jag lärt mig. Att betala 5.000 kr/år i halvförsäkring känns överdrivet med tanke på hur lågt de värderar E34:or. --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- | |
| Be FB att köpa en bil i likvärdigt skick (dvs med fungerande AC men rostig dock besiktigad o godkänd) för 9"...I princip omöjligt. Några tusingar till bör du kunna få. Du får väl understryka att det är du som blivit påkörd o är således ett offer, samt att bruksvärdet för bilen är högre än 9"...Jag skulle överklaga o stå på mig iaf... | |
| Eller så kan du kontra med 10" + att du behåller bilen... | |
|
Du kan säkert få några tusen till om du stönas lite med försäkringsbolaget... Fast jag har svårt att tro att en 17 år gammal 5-serie med grova rostskador skulle vara värd så värst mycket mer än 9000 kr. Tror inte du skulle fått så mycket vid en privat försäljning, iallafall inte om den är så rostskadad som den verkar vara på bilden. |
|
|
Tack för svar. Jag håller med om att bilen skulle ha varit svår att sälja för mer än 9.000 kr, men å andra sidan skulle det vara svårt att hitta en likvärdig bil för 9.000 kr på marknaden. Värdering har jag redan diskuterat med FB, så jag kommer inte längre där. Jag blev mest förvånad över att både FB och bilskadecentret är så kallsinniga till att prestera en skaderapport. (FB har bara gjort en värdering av bilen.) De föreslår att jag själv bekostar en undersökning av bilens skador. Jag kanske får be om att låna en lyft på bilskadecentret och undersöka bilen själv för att avgöra om jag kan köra hem bilen??? --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- |
|
|
Jonar: Kontra med mitt förslag...10 (eller 9" om du är blyg) + att du behåller bilen...Eftersom de tycker att din bil är mer eller mindre skrot så borde de gå med på det, dessutom är det väl inte gratis att frakta bilen till skroten så jag tror det finns möjligheter att de köper ditt bud... Att låna en lyft på skadecentret kan nog bli knixigt en min åsikt... |
|
| Dom har antagligen inte gjort någon undersökning av bilen med tanke på bilens värde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.