|
|
|
|---|---|
| Vad använder man för att göra rent ytorna på topp och block vid packningsbyte? | |
|
Jag brukar använda en vass kniv (rakbladstyp) och skära bort packningrester med och därefter fint sandpapper. Finns säkert hur många sätt som helst, men det funkar för mig. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Instämmer helt med Magnus18 ! Har nyss bytt topp-packningar på en Audi 100 V6:a ( 2.6e -93 ) ock gjorde detta. Rakblad samt ett 400 korns slip-papper ( Smärgelduk ) med en plankloss som hjälp vid planslipningen. Blocket var av Gjutjärn medans topparna är av Aluminium typ. Till topparna amvände jag ett våtslip-papper med 600 korns storlek ock våtslipade bort alla packningsrester som fanns kvar. Använd en slipkloss för att få en plan yta mot resp packningsyta !! |
|
| Tackar | |
|
Vinylslipduk använder jag vid "skrapning" av packning mm. Tar knappt något på metaller men packningen går väck, jäkla bra att slipa ner lacken innan lackering med :D |
|
|
Nu är packningarna bytta, topp, insug och ventilkåpa. Ny kamrem och vattenpump. Generatorrem och servorem. Nytt lock med hel tätning till expansionskärlet. Ett problem kvarstår, kylfläkten startar inte och tempmätaren visar 3/4 varmt. Man hör dock att vattnet kokar. Bägge slangarna från termostaten blir hårda och varma så termostaten öppnar väl?. Tempgivare, fläktmotor, fläktmotstånd eller vad kan vara galet???? Renault Megane Coupé -97 "pippigul" 1,6 L motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.