AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.342

M-paket till en e46 330d

Jag tänker köpa en 330d som ska vara M-utrustad till min son.
Kan någon förklara vad dessa paket innehåller och var hittar man info på bilen att det är fabriksmonterat.
Vid en eftermontering så kan vissa detaljer utebli,jag såg själv en bil som hade "hemmagjorda" stag till spoilerbyte.
M paketet till e46 ska inehålla följande.

Kjolpaket runt om.
M Instegslister.
Svart innetak
sport chassi.
M ratt.
Sport stolar

Kan mycket väl ha glömt något. Men om du är fundersam om det är eftermonterat eller inte så har bilar utan original m-paket oftast inte svart innetak så kolla om det är så.
M-paket innehåller även högglans polerad shadowline, dvs svart glansiga rutor runt fönstren istället för kromade och även andra backspeglar där plasten är av högglans polerad shadowline.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
M-paket till E46 innefattar även
-//M växelspak

-specifika interiörlister kallade "alu cube" som ser ut som fiskbens-/kolfibermönster. Finns i ljus och mörk variant.

-fotstöd med //M-logga.

-klädseln är antingen antracit tyg/alcantara (std) eller läder dakota (tillval).

-Läpp på bakluckan

-vita blinkers runt om

- fälgar M68 (17") alt. tillval M135 (18")
Kan vara värt att tillägga att läppen (spoilern) på bakluckan finns endast på Sedan och Coupe.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ja, och att växelspaken endast skiljer sig på manuellt växlade bilar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det så att M-paketet på E46 har högglans shadowline? På E39 ingår det vanlig shadowline och högglans kostar extra. Borde vara samma på E46...

___
//Ulf
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ja, E46 M-paket har alltid högglans shadowline, det var endast 4cyl utan M-paket som hade "vanlig" shadowline från fabrik.
tack för svaren,och vad är skillnaden mellan M-paket 1 och 2
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
M-paket 1 finns bara till bilar som är av årsmodell 2000 eller äldre, dvs innan facelift.

--------------------------------
//Lövet
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Årsmodell 2001 för att vara exakt. Till 2001 kom en del förändringar men 2002 kom facelift och M-paket II.
M-Sportpaket II kom mars-2001,vilket innebär att det finns pre facelift bilar med M-Sportpaket II (källa schwacke.de)

Innehåll om man söker på en 330d Limousine 3/01

Paket: Sport M II incl. sportliche Fahrwerksabstimmung, Aerodynamikpaket M II mit Nebelscheinwerfern und Heckspoiler, Leichtmetallräder mit Mischbereifung Doppelspeiche 68M, Sportsitze für Fahrer und Beifahrer, Stoff-/Alcantara-Kombination "Laser", Shadow Line hochglänzend, M Lederlenkrad, Dachhimmel antrazith, Interieurleisten in Aluminium "Black Cube" und Blinkleuchten weiß, Einstiegsleisten mit M Emblem, M Fußstütze (Faherseite)

M-Sportpaket I fanns till och med 2/01.

Stephan
Bowman som du ser så är det relativt enkelt att se skillnad på en bil med M-sportpaket från fabrik eller en som de har hängt på spoilerkittet på.

Lycka till med bilköpet.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Stephan735i: Jag tror inte M-sport II fanns innan facelift i Sverige. Min 325'a från 5/2001 hade M-sport 1. Misstänker att M-sport II kom tidigare i Tyskland.
heltsonika; Är din byggd 5/01 eller endast uttagen då?

På E39 kom M-Sportpaket 3/99 respektive 3/01 för Sedan respektive Touring och båda dom finns Sv-sålda av årsmodell 1999 respektive 2001, märkligt att man väntade med E46 då, men fullt möjligt.

Stephan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Stephan735i: Jag återkommer. Bilen är såld men jag ska kolla upp det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.