AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.719

Oljud vid växling

Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Sedan en vecka är jag lycklig ägare till en Z3-01 men den har ett trist "klonk-ljud" vid växling på lägre växlar (1an till 2an och 2an till 3an). Någon som känner igen?
Visa användare
39
mannen 47
Bmw Z3 M Roadster 1997
ja jag har samma problem som du.jag har bytt alla bussningar i bakvagnen plus bakvagnsväxel.men problemet kvarstår.om du skulle hitta felet så skriv det på forumet så är du snäll.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hardyskiva, stödlagergummi, motor- eller växellådsfäste?
cu
21
cuurtanz3
BMW Z4 2.5 L 04
Har haft samma problem, tyvärr tror jag det är s.k. pinjongerna i difflådan. Det går att justera detta men det lär vara svårt. Jag tröttnade på olika råd och sålde därför Z3:an och bytte till Z4.
Jag har samma fenomen i min Z3 2,8 Coupe -00. Verkar ha lite att göra med tajming mellan koppling/gas men oftast hör man det. Vad jag förstår är det i regel ingen fara men kan ju vara lite irriterande. Kolla så du har rätt mängd olja i diffen kan ju vara bra också.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har alltid haft ett visst klonkljud vid växling mellan de lägre växlarna. Jag har haft bilen sen den var ny så det är nog ingenting att haka upp sig på...

/Masten
Visa användare
64
Xeik
520d Touring -11
320d Touring -07
Även jag har detta, det är mest markant när bilen/oljan är kall.
Med rätt tajming så märks det knappt när den är uppe i temp.

Att försöka fixa det "felet" kostar nog mer än det är värt.

/Emil

Mina bilar: Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Klonk-ljudet är inget man kan göra något åt. Provkör en amerikansk bil med stor motor och manuell låda så ska ni få höra/känna på klonk.

Mvh Henrik
Visa användare
39
mannen 47
Bmw Z3 M Roadster 1997
klart att något måste vara fel.jag var på en z träff i sommras där hade ingen av dom ca 20 st detta problem.så om alla som har detta problem hjälps åt att lösa detta så kan det gå.jag har bytt följande,alla bussningar i bakvagnen,svänghjulet,hardyskivan,bakaxelväxeln,har blivit något mer lätthandterligt att få en mjukare växlingövergång.men är inte nöjd med ianke på vad det har kostat.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
mannen 47: Om jag har haft ljudet i tio år sen bilen var ny så kan det väl knappast vara något fel?

/Masten
Visa användare
39
mannen 47
Bmw Z3 M Roadster 1997
hej Masten!vi kanske inte har exakt samma problem.men jag upplever det som störande.efersom ingen utav dom ca 20 bilarna som var med på träffen i sommras kände till detta glapp eller klonk. så därför går felsökningen vidare.
cu
21
cuurtanz3
BMW Z4 2.5 L 04
Det är ju konstigt, att nu har fler detta klonk. Hade jag fått veta lite mer förra gången jag undrade på forumet var det ingen som svarade utom mannen 47. Jag gillade mycket min Z3 den var kanonfin men sålde p.g.a oljudet. Om jag vetat mer hade jag behållt den. Den är tuffare än Z4:an lite basmodell för andra kommande kan man säga. Ha de cuurtanz3.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Mannen 47:

Provade du själv några av de 20 bilarna på träffen?
Jag undrar för att jag tror att det kan vara föraren som framkallar detta..
När jag kör min Z och har fel tajming med gas/koppling i växlingen kan det bli en duns eller klonk från bakvagnen men inte annars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.