AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
979

Dovt knäppande ljud från mittkonsolen? (e36)

Be
73
Beffe
316i Touring -97
Jag har ett dovt, knäppande ljud som tycks komma från bakom mittkonsolen. Det verkar dessutom ha blivit kraftigare de senaste veckorna.
Det hörs bara på tomgång och med radion avstängd, men det finns där säkert hela tiden.
Knäppandet kommer med ungefär 3-5 sekunders mellanrum.
Jag vet inte varför, men det känns lite som att det skulle kunna ha med klimatanläggningen att göra? Det är stora kliman jag har.
Någon som har tips på vad det kan vara och eventuella åtgärder?
Det sitter en liten fläkt som cirkulerar luften genom klimatorpanelern för att mäta kupértempen, den kan ge ifrån sig oljud när den blir sliten. Den snurrar ofta efter att tändningen slagits ifrån också då hörs ljuden än mer. Det kanske är den lilla fläkten som är dålig?
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Hej flashg!

Tack för ditt svar.

Jag tror du tänker på det berömda surrande ljudet? Ljudet jag pratar om är inte något surrande, utan verkligen ett högljutt, dovt knäppande som kommer med några sekunders mellanrum.
Knäppandet upphör direkt när jag slår ifrån tändningen! (men surret fortsätter 5-10 min)
Pilla loss klamatorpanelen, det är bara att bända försiktigt på varje sida så hoppar den ur instrumentpanelen! Då kanske du kan lokalisera var ljudet kommer ifrån!

Försvinner ljudet om du stänger av klimatorn helt? Då kanske det kan vara något luftspjäll eller liknande som som hör till ventilationen som inte fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.