AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.989

var kan jag ställa pallbockarna?

Sida 1 av 2
xp
126
xplod
525 -91
Japp ska byta stötar på bilen imorrn, tänkte sätta ett par pallbockar under bilen, men jag vet inte riktigt var nånstans jag ska placera dom.
Det gäller en e34 525
Transocean
Bäst att stötta gamlabilen på diff-klumpen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Blir jobbigt att sätta pallbockarna bak om man skall byta stötdämpare fram. :-) Vilka skall bytas?
Lämpligt är att sätta stöttorna på balkarna. Tror att du ser detta när du hissat upp bilen. Lägg gärna hjulen under bilen när du hissat upp den.

//H
Öh...INTE diffklumpen....Fram kan man stötta tex under de "stora" längsgående balkarna ca 40cm in under bilen eller om det är möjligt att stötta typ vid framvagnsbalken ( Länk ) ungefär vid hjulen, INTE mitt på (minns ej riktigt hur det såg ut...)
Bak kan du tex stött precis vid bakvagnsbussningarna ( Länk )eller något annat lämpligt ställe på själva "bakvagns ramen"... Men som sagt diffen skulle jag inte rekommendera....
Transocean
Ja varför inte ? Har lyft själv flera gånger med hydraulik och ser att de flesta verkstäder gör det samma.
xp
126
xplod
525 -91
Hinner nog bara med dom bakre, Jag skulle uppskatta om du hade en bild av något slag.
Transocean
En bräda under trösklarna funkar fin fint på gammalbilen.
Visst kan man lyfta där men inget jag rekommenderar...Diffen sitter ju delvis fäst i en "aluram" om jag inte missminner mig, får den skador så...Dessutom är diffgaveln även den i alu....Mycket bättre/säkrare att stötta själva ramen...Sen att verkstäderna lyfter där beror nog att de är lata, de får ju upp båda hjulen i luften med ett lyft...
xp
126
xplod
525 -91
tack så mycke för bilderna.
När jag byter fälgar så brukar jag hissa upp bilen under klumpen, funkar hur bra som helst.
Ja det funkar men jag skulle aldrig lyfta min bil där...Men alla sätt e bra utom de som e dåliga...

Att lyfta i diffen e nästan en lika dålig ide som att lyfta bilen mitt i framvagnsbalken, lyfter man mitt i där lär bilen få skador...
Transocean
Lär få skador...nu får du skärpa dig, lyft även där tiotals gånger utan några som helst skador, sist när jag bytte dämpare fram i vintras.Balken är ju tjock som bara den... Du måste komma ihåg att inte alla har möjlighet att bruka en fyraarmslyft samt att lyftpunkterna på äldre bilar ofta sett sina bästa dagar.
Öh...man kan ju lyfta på ena sidan först, stötta, o sedan samma sak på andra sidan...Min gissning är att om man frågar BMW så kommer de avråda från att lyfta i diff respektive mitt i framvagnsbalken, sen att det allt som oftast går bra är en annan sak... De allra flesta biltillverkare avråder just från att lyfta mitt i framvagnsbalken, sen att den ser ut att vara kraftig är en annan sak, men det kan gå tokigt speciellt om bilen är äldre,rostangripen eller likande...Antag att balken viker sig pga försvagningar av rost (förekommer ibland på tex vissa VW), då sitter man verkligen i smeten...
Tänk så här: Var vilar bilens hela nedåtriktade tyngd? På samma punkter skall du applicera lyftkraften uppåt.
Bilens tyngd vilar definitivt INTE på den chassiemonterade bakaxelväxeln, på bilar typ BMW och andra med avlastade drivaxlar ut till hjulen osv.
Att lyfta ung. halva bilens vikt på en punkt nästan i centrum baktill (bakaxelväxeln är något sidoförskjuten om jag minns rätt) och låta hela karossen lasta ner över denna punkt är att inbjuda till problem.
Märk att bakaxelväxelns hus är avlastad från chassiet just för att hjulupphängningen och den rörliga ofjädrade massan skall minimeras, den är inte avsedd att lyfta bilens halva vikt...
Troligen är det så att gamla tiders stela och grova axlar med gjutjärnshus för diffväxeln och grova axelrör ut till punkterna där bilens vikt landade ligger till grund för att man fortfarande tror att man därför kan lyfta i bakaxelklumpen även på moderna bilar. Tyvärr är det inte så, många skadade växelhus och d:o upphängningar, bussningar osv kan vittna om detta.
Transocean: Fint att du lyckats lyfta tiotals gånger, frågan är om du kan garantera att aluhuset och bussningar mm är lika skadefria som innan?
Självklart är det svårt/omöjligt att lyfta hela bakvagnen enbart med en garagedomkraft men för den skull är det inte så lyckat att lova att du inte orsakar skador med din metod.
Det finns även de som sätter domkraften även under oljetråget framtill och lyckas både en och flera gånger, metoden blir inte bra för det.

FP
xp
126
xplod
525 -91
Nu har man lärt sej något nytt igen, de tack man för.
Eftersom mina trösklar är rätt rostiga så vågar jag inte lyfta upp bilen där, så var är bästa stället att lyfta upp bilen för mej?
Går bra att lyfta i närheten av bakvagnsbussningarna i själva "ramen", glöm inte en klots emellan. Pallbocken kan du ställa vid original domkraftsfäste med en lagom stor klots emellan. Sänk bara ner delvis så att tyngden fördelas mellan pallbock och domkraft....
xp
126
xplod
525 -91
Jag orkar inte starta en ny tråd så jag frågar här.

När jag har monterat det nya stödlagret så är det inte rakt, utan det lutar en del åt sidan, hur kommer det sej?
Jag märkte att på dom gamla stötarna så satt det en bricka/kopp, som man sätter på stöten före man montera på stödlagret. Kan den ha nått med att stödlagret blir lutande på dom nya?
Transocean
Fattar nada, monterade du och fick delar till övers eller?
xp
126
xplod
525 -91
sorry vart lite ett lite lurigt inlägg.

På mina gamla stötar så var det en fast svetsad bricka på den där kanten nedan för gängorna.
Antagligen nr. 2 här: Länk

Jag fick inget sånt med mina nya stötar.

Kan det vara därför jag får stödlagret nr.4 att luta? Sitter helt enkelt rak på fjädern, och jo fjädern sitter rätt i gummit.
Den är inte fastsvetsad...Snarare fastrostad...Fram med släggan:)!!
xp
126
xplod
525 -91
hehe, jo de är nog så.
Men måst jag ha en sån på dom nya stötarna? jag fick ju inte med några.
Ja de måste du! Har för mig att är just den detaljen som gör att du får "låsning" mot själva stötdämparkolven...Oavsett om jag har rätt eller inte skall den monteras!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.