AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.385

Modellkompatibilitet för Business CD samt frågor angående huvudenhet

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är nu tillbaka i Alpina-träsket efter ett flertal år i Skyline-träsket och har idag varit och införskaffat mig en mycket fin Alpina B10 V8. Enda felet med den är att där enbart sitter en standard bandspelare som huvudenhet. Jag har försökt göra lite efterforskningar om hur man smidigt får en huvudenhet som klarar av att spela exempelvis brända MP3-skivor och uppfattade att vissa versioner av BMW Business CD klarar detta.

Frågan är då om exempelvis BMW Business CD från E46 är kompatibel med E39 á la Plug-n-Play eller inte? Jag är för tillfället inte intresserad av att installera någon eftermarknadsenhet eller ansluta någon form av CD-växlare, iPod eller USB-enhet.

Undrar också hur det ser ut med hög- och lågnivåutgångar på huvudenheten då man vill kunna bygga ett ordentligt ljudsystem i bilen?

Mycket tacksam för all hjälp!

MVH Alecci
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Nej, E46 stereon fungerar inte plugnplay. Huvudsakligen för att formfaktorn är en annan på E46 enheten än den är på E39.

/Andy
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Tack för svaret.

En BMW Business CD med MP3-kompatibilitet specifikt avsedd för E39 är redan inhandlad.

Svaren angående hög-/lågnivåutgångar har jag fått svar på i annan tråd.

MVH Alecci
Var köpte du mp3 kompatibel buisniss cd till e39? vad kostade den?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Beställde från US of A. Den gick på cirka 2000 kr inkl frakt och allt. Fick leverans på den idag och den ser ut som om den vore sprillans ny. Tog totalt 6 dagar från vinnande bud på eBay tills man kunde hämta ut den på posten.

Det behövs en adapterhärva för att koppla in den i en E39, kostar cirka 650 kr hos Schmiedmann. Denna har jag ännu inte hunnit lägga en beställning på dock.

MVH Alecci
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Adapterhärvan krävs väl för att du har en bil tillverkad innan ca 2001?
(då BMW bytte från runda stift till flata stift i radiokontaktdonet).
Business CD med MP3 stöd tillverkades mig vetligen enbart för det nya kontaktdonet.

Den adapterhärvan kan du köpa hos tyska ebay eller BMW sverige ganska billigt om du inte kan köpa den av schmiedmann.

/Andy
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Beolink:

Stämmer bra det, åtminstone enligt den information jag själv lyckats få fram. Huvudenheten jag köpte är från en sen årsmodell av BMW X5, men som enligt både säljaren, etiketten på själva enheten och artikelnumret passar även i E39.

Adapterhärvan är som sagt till för att kunna ansluta enhetens flata stift till kontaktdonets runda stift. Jag beställde denna hos Schmiedmann igår, och det skulle gå på cirka 629 kr inkl frakt. Leveranstid cirka 7 dagar då artikeln inte fanns på lager.

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.