|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo! varför ska man så stort inte chippa en m5:a som det värkar vara så tydligt? Någon som gjort det, å märker man någon skillnad? Och så undrar jag hur pass stor skillnad det är mellan en 3.6an och 3.8an, märker man av dom där 25 hästarna? Mvh cristoffer | |
| Därför att det oftast leder till motorras, och det är inte mycket mening att chippa en vanlig sugmotor. Finns massor att läsa på E34M5.se om detta. | |
|
Innan du chippar bilen så är grundtipset att du ser till att så många som möjligt av de ursprungliga 315 pållarna blir återställda genom en grundlig service i form av: ventiljustering, nya tändstift,ny rotor,nytt fördelarlock,nytt bränslefilter, ny lambdasond samt ev nya tändkablar...Ja det ÄR dyrt men du ville ju ha extra kusar så... Kontrollera även att alla vakum/luftslangar är täta, byt vid behov. Cleara eventuella felkoder o kör ett tiotal mil, kolla sedan om det uppkommit nya felkoder, har du felkoder så bör du ta reda på orsaken till dessa. Om allt är OK o du är fortfarande inte nöjd så kan du väl chippa bilen, jag föreslår isf Estrella eftersom de är mindre flottiga... Slutsats: Visst kan du chippa men förvänta dig inga underverk. Se dock först till att göra de åtgärder jag nämner, minst!! |
|
|
Håller med Dawwe. Testade att "chippa" min 3,6a och resultatet blev ojämn tomgång + att effektkurvan flyttades uppåt 1000rpm, alltså bilen fick ännu sämre segdragning än innan =(... bättre att byta avgassystem inkl. extraktorgrenrör, kammar och sedan optimera bilen i en provbänk. //Jonas |
|
| Tackar för alla svar! va skönt då kan jag lägga ner tankarna om chip:) | |
|
Hej alla. Vet inte så mycket om sånt här men min 3,6 är chippad o den går ruskigt bra o inte alls seg på att komma iväg utan sticker handlöst. Vet inte skilnaden på en ochippad och chippad men min går då skit bra. M-killen |
|
|
Kanske tog i lite mycket när jag skrev att bilen hade dålig segdragning men det blev något sämre efter jag "chippade"´min bil. Märkte verkligen skillnad när jag bytte datorbox innan jag sålde bilen. Oftast så flyttas ju varvstoppet upp till 8000rpm med chippet och med några oförskiktiga gasningar på 1an eller 2an så är det lätt att övervarva dom och det kan ju tyvärr bli kanske kostsamt ;(... men men vet man om det och tar det lite försiktigt så går ju bilen något lite bättre... //Jonas |
|
| Beror ju på vem som gjort jobbet .. Vet många som "chipar" bilar.. Om man kan sin sak så blir det skillnad. Egen erfarenhet mtp att jag chipat alla mina bilar och det blir skillnad.. | |
|
Jag håller med vad William säger och även Skii. Min är varvtalet flyttat på till 8000 rmp som Skii sa. Och som sagt så beror det på vem som chippat bilen, En del kan ha tur och andra mindre tur o få en bil som går sämre. Gasar jag på för mycket blir det svarta spår efter mig, Så jag är då störtnöjd me min lilla M5a. Har ju kostat på motorn runt 16 lakan nu så nu går den som en dröm. M-killen |
|
|
"M-killen".. du pratar precis som att din bil har över 500hk =) komiskt. Som "william2005" sade så beror det på vilken firma som har chippat. Vissa är bra, andra mindre bra och i vissa fall kan det bli sämre.. /Jonas |
|
|
Om man nu tvunget ska in o dona med motorstyrningen så är en mappning ett betydligt bättre val än ett "generiskt chip" för just den bilmodell man har...Å andra sidan kostar en mappning gissningsvis mellan 7-10", men det va ju mer effekt (eller jämnare effektregister) ni ville ha så...En mappning kan om man har tur ge ca 10-20 hästar på en frisk 3.6:a, i vissa fall får man inga hästar extra däremot får man mer kraft i mellan samt det högre registret... Så rådet kvarstår: Skippa chip...O skall ni tvunget ändra så mappa... Jag vet att ett "chip" är en kopia på en mappning av en sådan bil som chipet skall användas i, men eftersom alla motorer är unika så e risken att det blir "fel". Originalprogramvaran är ju även den en "chipning" men med den skillnaden (gissar jag) att man tagit ett medelvärde på ett flertal mappningar (dvs olika exemplar av motorerna, när de var helt nya o 100%) så det är ju viss skillnad kontra chipen man kan köpa på eftermarknaden... |
|
| För övrigt så "mappar" BMW själva vissa bilar, tex så effekt-testar man "pressbilar" ibland, saknas det kusar så lär man justera detta är min gissning...Har själv en M5 E39 som var en tidig "pressbil" o som sedan blev ståendes hos BMW i ca 2 år med under 200 mil på mätaren...Denna bil har BMW M säkerställt att "alla 400 hästar finns med", eller som det står i brevet från M som föregående ägare fick innan han köpte bilen "the car has been tested to have its full power"... | |
|
Dawwe Ett bra sett att kolla om dom 315 finns är vell att testa 0-200kmh? |
|
| Ja det kan det vara, jag är ingen expert. Att tänka på är att större fälgar/bredare däck kan påverka 0-200 i negativ riktning, även toppfarten kan bli lidande. Skall man göra en sådan jämförelse så bör bilen vara skodd med original dim på däcken iaf, för jag antar du kommer jämföra med vad diverse tidningar fick för tider när de tetstades för länge sedan...Ett annat problem är hur man mäter korrekt exakt, men jag antar att det finns relativt tillförlitliga metoder | |
|
Okej låter ju vettigt de du sejer men ja får kolla när det blir läge så vet man ju på ett ungefär iaf Kollade ventilspelet nu ikväll med lite konstigt resultat de flessta låg på typ 0.30 till 0.33 men nån var typ 0.25 å på en fick ja inte ens i ett 0.25 blad å på en anna fick jag i ett 0.35 blad Är de helt åt skogen så jag måste lämna in å få dom justerade? Någon som vet? |
|
|
Casy) Jag blir lite förbannad på att få läsa det du skrev att man kan tro att jag skulle ha 500hk i min m5a. Det är bara löjligt att skriva så. Jag sa bara att jag är stört nöjd o att den går kanon bra o resten du skrev är ju samma som jag sa. Bättre vara tyst än o reta upp andra... M-killen |
|
|
rahm_m5: Låter som det var hög tid att kontrollera då. Dom med litet spel är det jätteviktigt att du justerar, annars riskerar du att få "brända" ventiler. Har du verktyget som behövs så är det bara att åka på bmw och köpa schims i rätt storlek. |
|
| okej misstänkte det men vad är det för värktyg då? å jag fattar inte hur man ska justera dom heller, å det är nog inte lika enkelt som att justera dom på volvos b20:p nogon som vet? och vad tar bmw för jobbet? | |
|
Du behöver ett verktyg för att pressa ner ventilerna, du kan ju chansa och höra om du får låna ett hos din lokala bmw-handlare. Har du en ventil som ligger på tex 0,25 så plockar du ur den brickan och stoppar i en med ett värde som ligger 0,05 högre. Inge svårare än på en b20 :). Tror att det går på i runda slängar 2-2500:- att få det justerat hos bmw. |
|
| ...0,05 lägre ska det ju såklart stå. | |
| okej men vart sätter man chimsen då? man ska mäta alla först då å sen ut med kammarna måste det ju bli lr? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.