|
|
|
|---|---|
|
Är som sådan att mor köpte sig en Bmw för inte så länge sedan. Idag har tydligen oljelampan börjat lysa och hon sa att enligt instruktionsboken ska hon fylla på olja inom 20mil. Frågan jag har då är vilken olja det är i dessa bilar? Mvh/Niklas | |
Roffa1 |
Om oljelampan lyser, så rekommenderar jag att fylla på olja omgående. Vilken sorts olja som bör fyllas på..står nog i instruktionsboken. Törs gissa på Castrol: 5*40 eller 5*30 |
| Enklaste är att åka till din BMW återförsäljare och köpa en liter olja. Du får då Castrol oljan som BMW rekommenderar. Inte det billigaste alternativet, men du slipper fundera om du köpt och hällt i rätt olja. | |
|
Oljan ska uppfylla BMW Long Life 01. Går utmärkt med t ex Mobil 1 New Life 0W-40 som man kan köpa billigare. Länk Mobil ESP 5W-30 uppfyller BMW Long Life 04 som krävs till dieslar med partikelfilter. Länk |
|
|
BMW häller i Castrol. Rekommendationstabellen från Castrol Länk säger: EDGE Sport 0W-40 EDGE 5W-30 EDGE 0W-30 ______ Foto Länk |
|
| Jag ser att det gäller BMW 320- 2009 och det betyder att du har garantin kvar. BMW verkstad kommer att fylla oljan gratis. Gå dit. | |
| Bensinmotorerna kräver väl Long Life 04 också? Det står det på 1L förpackningarna som BMW säljer iaf. | |
|
raj55: Att BMW skulle fylla på olja gratis för att man har garanti kvar har jag aldrig hört talas om! |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
raj55 & Clubsport : Är det BMW Fri Service som det syftas på? Läser man på webben så gäller det svensksålda bilar de tre första åren upp till 8000 mil. Man skall få kostnadsfritt ordinare service i enlighet med bilens intervallsystem. Jag har aldrig själv använt BMW Fri Service och vet inte exakt hur det fungerar - är arbete och "delar" (filter,olja etc) gratis eller är båda delar gratis? Läser man på webben uppfattar jag det som att allt ingår i BMW Fri Service dvs både arbete och "delar". Därför kan raj55 ha till viss del rätt - fast "garanti" var ett felaktigt ord - "BMW Fri Service" är troligtivs det korrekta. |
| vad sägger folk om statoil oljan från biltema? billig! bra? | |
Det dryftas mycket om Biltema olja. Den har inte någon BMW Long Life klassning så därför kanske man inte ska rekommendera denna olja i nyare BMW. Däremot har många Biltema oljor en hög klassning från de amerikanska och europeiska organisationerna - tex 5W-40 8 (art.nr 36-430) har API SL/CF och ACEA A3/B3/B4 - detta gör att man kan med gott samvete använda denna i motorer som M20, M30 och dylikt. |
| OK kanske "garanti" är fel ord men enligt det som jag har hört de byter både ölja och filter mm när det är dags och enligt en annan BMW forum de har även bytt trasiga glödlampor under fri service avtal. Jag tycker att Kisstoffs ska ringa till BMW och fråga. | |
| bmw-slangen: Både delar och arbete ingår i fri service dom 3 första åren enligt ordinarie service program. Bilen förbrukar mer olja mellan servicarna så man måste fylla på själv. | |
| Första oljeservicen är vid ca 3600 mil. Och det går åt 1 liter var 1200 mil ungefär. | |
Clubsport : Tackar så mycker för infon (trodde faktiskt det var en oljeservice tidigare än 3600 mil på nya bilar så verkar inte vara fallet). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.