|
|
|
|---|---|
|
Hej igen... För ett par veckor sedan berättade jag om mina problem med att motorstyrningslampan (MIL) tänts pga dåliga avgasvärden och att bilen underkändes av SBP (hur länkar jag till denna tråd??). En diagnos visade att den styrande lambdasonden höger fram saknade uppvärmning. Jag har beställt men ännu inte fått en ny sond... Efter att ha "smort" samtliga fyra sonders anslutningar med "Oxide Clean" och "Contact Protect" har jag kört flera långturer (300km+), och helt plötsligt slocknade lampan!! Efter flera dagars körning har den inte tänts igen, och jag undrar nu om det hela från början var fråga om ett kontaktproblem. Lampan ska vad jag vet tända/slockna ett antal körcykler efter att ett fel har uppstått/upphört. Ska jag byta sonden när jag får den eller ska jag bara köra på och hoppas att lampan inte tänds igen...?? Och/eller chansa och köra till SBP utan byte för att få den gokänd/underkänd ?? Lars Franzén BMW CS #6275 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är inte ovanligt att lambdasondera infästning rostar så att jordningen försvinner, det har bytits många lambdasonder i onödan just pga rost i gängorna. Lampan slocknar om felet inte uppkommer efter 3 lika start och körcykler utan fel eller hur man ska förklara.Om felet kan återkomma går inte att svara på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej alla, Var idag på återbesök hos SBP för efterkontroll. Avgasvärdena var utmärkta: CO 0,0 (0,5), CO 2500 0,0 (0,3), HC 001 (100) och LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)!!! Det verkar således ha varit fråga om ett rent kontaktproblem! Enda kostnaden litet oxidspray!! Skönt att slippa byta lambdasond ;-) Hoppas nu bara att lampan håller sig släckt vid körning... Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
|
Lampan håller sig släckt ännu, utan att du bytt något? Vad kostade en ny lambdasond? |
|
|
MikaelE60, Japp lampan håller sig fortfarande släckt och motorn går gôrbra:-) Lambdasonden beställde jag från Schmiedmanns för över tre veckor sedan, men jag har inte hört ett pip från dem! Den skulle, om jag minns rätt, kosta ca 1200SEK. Lite OT har jag precis fått bytt olja i växellådan, så nu funkar även den som den ska! Så just nu funkar bilen hur bra som helst;-D Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
| Underbart att allt fungerar som det ska! Bytte också olja i lådan i somras. Känslan kan ju beskrivas som en sommarmorgon... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.