|
|
|
|---|---|
|
Hej mitt första besök här, får börja med att be om ursäkt för att jag inte har sökt... jag hinner helt enkelt inte just nu. Har idag varit och tittat på en bmw 328ia -96 (importerad) Men det väcktes några frågetecken efter provkörningen som jag vore mycket tacksam för ifall någon kunde ge mig tankar kring. En varningslampa lyser på bilen, den har med bromsarna att göra och visar att beläggen är slut tror jag. Ägaren hävdar att beläggen varit slut för ett flertal år sedan men blivit bytta men att givaren gått sönder samtidigt. Har ingen anledning att misstro honom men är detta ett vanligt fel? och hur åtgärdar man det? På ACn har kylfunktionen lagt av. En rem är bortkopplad sedan den började gnissla(enligt ägaren) Vanligt fel? och svårt att åtgärda? Tänkte också höra om antisladd är standard på dessa bilar som jag någonstans fått för mig? MVH Jonas | |
|
Bromsbelägg givarna måste bytas för att släcka lampan, kostar 170kr styck har jag för mig. ASC ska finnas (antisladd) det blev väll standard efter 95? |
|
|
Slitagesesorerna kostar inte så mycket att byta om det ny bara är en sådan som är trasig. Gällande AC'n så är det vanligt att lagret till magnetkoppingen blir dåligt och rasslar. Även komresson kan ge ifån si oljud. Har inte AC'n varit igång på ett tat kan du nog räkna med att det är mer än bara remmen som måste bytas.... Tror att antisladd är standard på senare E36, typ från 96 el nåt. |
|
|
okej, tackar för bra och snabba svar! Kanske helt enkelt får räkna bort ACn bilen har ju iaf taklucka!:> |
|
|
ASC är inte antisladd. Det är antispinn. Antisladd på BMW språk heter DSC. ASC= Anti Scid Control. M V H Stephan |
|
|
Jag skulle vilja påstå att ASC (Automatic stability control) är något mellan Traction Control (antispinn) och DSC (Dynamic stasbility Control). Skillnaden är att DSC har ett gyro och kan därmed aktivt hjälpa till att häva en sladd genom att bromsa rätt hjul. ASC kan strypa motoreffekt, ändra tändkurva (på automat kan den även påverka växling) mm samt bromsa bakjulen individuelt för att uppnå en enkelare typ av antisladd. Det kan däremot inte hjälpa till att häva en sladd som redan pågår. Alla bilar med ASC har även traction control den rätta benämningen är ASC+T. Har du kört en bil med ASC så vet du att det är stor skillnad mot enbart TC.... |
|
| OKej! Tack för rättelsen STEPHAN! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.