AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.803

Köra dieselbil 14KM enkel resa dagligen?

Njuren
Hej! Bruttan har fått ett jobb som ligger 14KM från bostaden, funderar på att köpa en dieselbil till henne. Blir väl cirka 55mil i månaden hon kör.

Frågan är, hinner bilen bli varm på vintrarna?
Kommer förbrunkningen vara en besvikelse?
Är det i överhuvudtaget lönt att köpa en diesel för dessa korta sträckorna?

Mvh

"the things you own end up owning you"
Njuren
Tillägger att det blir en fritidbil med ungeför 2000mil/år dessutom :D

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Om du tänker äldre bil så MÅSTE den vara skattebefriad eller lastbilsregistrerad för att det över huvudtaget ska vara försvarbart.

Förmodligen är en mindre bil det mest ekonomiska såvida hon inte behöver en stor bil.

Finns det andra bilar än BMW!?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Förtydligande: Mindre bensinbil.

Hur man satt skatten på en nyare dieselbil kan jag inte svara på.

Finns det andra bilar än BMW!?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om det handlar om bensin så kan jag ge lite exempel.
Sambon har en VW CrossPolo 1,4 o en tank med denna räcker i 2 väckor då tankar hon 30-35 liter inkl nåt sväng under helgen.
Vägen är cirka 40/60-50/50 stad o landsväg(kommunal väg).
Eftersom det är en rätt ny bil ´08 så är den inte så dyr att köra cirkus 0.6-0.62 o har 215/45R17 sulor så det blir lite mer med såna hjul.
Den blir varmt rätt fort i bilen o motor når sin arbetstemp efter halva resan.

Men nu varierar allt beroende på bil o sträcka - city eller ute på landet?

Ska den vara en ny "miljö" diesel så är det klart en vinst men skall det vara en billig pendelbil några år gammal så blir det nog billigare med bensin.

BMW - Beroende Med Wilja!
Bayer_Aleks
Ska man behöva flera mil för att få en bil varm då e de ingen ide att ens äga en bil. Det slieter mer med korta sträckor på motorn men den hinner allt bli varm på 14km, det gjorde alltid min Audi A4 jag hade för jag hade 15km till jobbet.
Skatt på på min 320d-09 kostar 2550 per år
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att svara på din fråga då.

Jag körde 11 km till jobbet med min fars Audi A4 2,0TDI under två veckor när jag inte hade egen bil. Det var svinkallt i bilen hela vägen till jobbet!

Med bensinaren hade jag full kupévärme efter någon kilometer.

--------------------------------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle nog satsa på en mindre bensinare. 55mil i månaden är inte mycket och du kommer nå någon ekonomi på så korta sträckor. Satsa på en liten bensinare och stoppa i en motor/kupé värmare om bilen står utomhus.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Is
468
Ismo
735iA -87
Får nästan räkna med 5km innan det blir värme i en bensinare, dock med en del pillande får man het som fan i bilen efter 5km.

Jag har ingen motorvärmare så det blir en stund tomgångkörning på parkeringen på vintrarna för att slippa att andnings luften immar igen rutorna, sen är det en rullande bastu.

fixet är riktig vintertermostat och halva kylaren är täckt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör man 1500-2000 mil/år så skillnaden mellan bensin och diesel minimal. Man kör för lite för att dra nytta av den låga förbrukningen. Andra faktorer som inköpspris/värdeminskning och försäkring blir också proportionellt större så pass lite.

Gillar man dieselns kraft och kraktär så köp en diesel. Har man svårt med knattret så köp en bensinare...

Vi köpte en diesel när min fru pendlade 17 mil per dag. Nu när hon pendlar 3 mil per dag så ser jag absolut ingen anledning att ha en diesel.

Själv pendlar jag 5,5 mil per dag med 4,9L V8, dock kör jag inte till jobbet varje dag så det blir bara en 1000 mil/år.

___
//Ulf
Njuren
Tack för svaren gott folk. Hon får rulla till jobb med min Goffe (bensinare) framöver, blir nog bäst så.
Fan jag som tänkt lura i henna att vi ska investestera i en 118d åt henne :D

Lövet: Känner likadant med min Transit TDCI - 20km landsväg sen kan jag ta av mig jackan och elda på :/

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
En sak som många glömmer är att diesel bilar drar mindre diesel vid kallstart!

Mvh. Richard
Richo: Sant...men å andra sidan drar en bensinare ingen diesel alls oavsett om de e varmt eller kallt så...:)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Nyare BMW med dieselmotor har ju elektrisk tillsatsvärme så varmluften kommer nästan direkt vid start.
Problemet med korta resor är att Vevhusventilationen sätts igen tämligen snabbt.
För att motverka detta fenomen så rekommenderas att använda motorvärmare vid varje uppstart ock möjligen en uppgradering av vevhusventilationen.
Kör bilen varje vecka en längre sträcka med ( vintertid ) typ 5mil för att oljan skall bli genomvarm ock att ev kondens dunstar av värmen.
När det gäller det ekonomiska Bensin/Diesel alternativet så kan man grovt räkna 1100 mil som brytpunkt för förtjänst till Dieselmotorn fördel.
En Diesel motor drar vanligtvis 0,2-0,3 lit/mil mindre än motsvarande bensinare ( räknat på en familjekombi typ Touring ) ock skatte skillnaden är runt 2500-3500 kr mer för en Diselbil.
Skatten är den avgörande skillnaden mellan bensinaren ock Dieseln.
Räknat på 2500 kr så är detta 208liter bensin för samma pengar ( 12kr/lit ).
Eller 260 mil ( beräknat på en förbrukning av 0,8lit/mil ).
Mao så åker man 260 mil gratis vid jämnförelsen bensin/Diesel bara på skatte skillnaden.
Men sen äts detta upp med milen till Dieselns fördel så effekten blir att ju mer mil man åker så vinner Dieseln till slut pga lägre förbrukning.
Ex: Beräknat på 1000 mil körning där bensinaren drar 0,8 ock Dieseln 0,55 lit/mil.
Bensin: 1000 x 0,8 x 12 = 9600 kr
Diesel: 1000 x 0,55 x 11,50 = 6325 kr
Diff = 3275 kr till Dieselns fördel.
Skatteskillnaden mellan Dieseln ock Bensinaren kan räknas till 3000kr.
Då blir det 325 kr billigare med en Diesel o ovan beskrivna ex.
När man jämnför skillnader mellan Diesel ock Bensin så är det viktigt att jämnföra samma bilmodeller eller biltyper ( storleksklasser ) så att jämnförelsen blir rättvis.
Generellt brukar man säga 1100-1300 mil som brytpunkt vid en jämnförelse.
Största skillnaden mellan en Bensinare ock en Diesel är om man åker mycket med släpvagn,husvagn ets då Dieseln är betydligt bättre både som dragbil ock ur bränsle ekonomisk synvinkel.
En bensinare som drar 0,8 vid landsvägskörning drar upp till 0,3-0,5 liter mer med släp/husvagn ock då totalt 1,1-1,3 liter/mil landsväg med släp.
En Diesel drar 0,2-0,3 liter milen mer med släp men totalen blir mycket lägre i detta fallet 0,75-0,85 liter milen !
Där är skillnaden stor vid en jämnförelse ock man bör se till helheten när man väljer dessa bilar ( Diesel eller Bensin ).
Mycket talar för Dieseln i det flesta fall framförallt när det gäller prestandan.
Njuren
Tack för utförlig presentation Alex! 1100mil låter lockande trodde alltid att det var mer som behövdes.

Är dieselbil alltid dyrare i grundpris än bensinare?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Andra faktorer att beakta är om man jämför nyare eller äldre bilar när det gäller skatten. När det gäller äldre bilar där skatten baseras på vikten så är skillnaden mellan bensin och diesel oftast större vilket leder till en högre brytpunkt. När jag för några år sedan räknade på 320i -03 vs. 320d -03 så hamnade brytpunkte kring 1400 mil/år.

En annan faktor är föräkringen...För egen del så var då 320d ungefär 1000kr dyrare per år än 320i för att inte tala om 330d som var nästan 3000kr dyrare per år än 330i. Vid en så pass stor skillnad som 3000kr så ökar brytpunkten drastiskt...

Som jag skrev ovan så är skillnaden i totalkostnad marginell om man kör 1500-2000 mil/år...det handlar om någon hundralapp i månaden och det gör att val mellan bensin eller diesel knappast bör ske av ekonomiska orsaker utan det handlar om vilken typ av motor man föredrar.

___
//Ulf
En sak som en bekant råkade ut för och ser som himla irriterande med en miljöbil ala diesel med partikelfilter är att vid småsträckörning som hon mestadels gör numera så tänds partikelfilter-lampan ideligen och kräver en 'urblåsning' med höglast/högfartkörning 1-2 mil då och då för att värma och rensa filtret.

familjen i fråga kommer ifrån Norrland med långkörningar som regel och då såg man aldrig lampan tändas övh - men nu i stadsmiljö med korta transporter så blir dieselbilen aldrig tillräckligt varm och man får allehanda bekymmer både avseende långsam uppvärmning och saker som partikelfilter, igensatta vevhusventilationer mm. mm.

---

Själv gillar jag inte diesel pga. dess seghet att få någon värme inom rimlig tid - och dålig värmeproduktion även vid högre last. - jag kommer aldrig att köpa en diesel-fordon utan vattenburen dieselvärmare intergrerad med befintliga värmesystemet redan från början - under -10 grader så är den nödvändigt att ha dieselvärmare för att ha någon värmekomfort i bilen vintertid då inte ens motvägsfart räcker för att producera så mycket värme i motorn för att hålla kupén tillräkligt varm.. (detta av erfarenheter från firma-skåpbilar typ MB Vito med diesel)

Dieselmotorn är helt enkelt för effektiv och eldar dessutom med kraftig luftöverskott vid tomgång/låglast vilket gör avgastempen låg redan inne i motorn och dålig värmeproduktion mot motorblocket. En dieselmotor som puttrar på tomgång blir sällan mer än 40 - 50 grader oavsett tomgångstid och har man kupeventilationen igång vintertid så kan motortempen bli mycket kallare än så...

En dieselbil måste ha separat dieselvärmare om den skall vara dräglig vintertid

I jakten på Energisnålare alternativ får också konsekvenser - överskottsvärmen från motorn är inte alltid till nackdel - inte i allafall nordiska länder och ser man på elbilsfallet som exempel med 5 kW mekanisk energibehov för att ta sig 4 mil (det var ungefär det nissan micra behövde om man räknade på att motorn gick med 25% verkningsrad under hela färden) - så kan det gå åt lika mycket till energi bara för att värma luften till kupen under samma färd en normal vinterdag

Och i elbilar har man sällan batterier i samma storlekslass som till framdrivningen bara för komforten utan man löser det med bensin eller dieselvärmare som drivs av fossila bränslen... i hybridbilas som Prius så kan man gömma problemet väl då de kan dra igång motorn lite oftare och låta den gå tungt (ladda batterier) för högre värmeproduktion samt att de också har elvärme i ventilationen, något som man inte har råd att göra batterimässigt i rena elbilar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.