|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| jo ja provade nått liknande men hade nog för vekt järn för det böjdes bara :( får nog hitta mig något bättre mattrial att använda då. | |
|
Jag gjorde såhär: Klippte kammremen och alla remmar och kapa bort det som jag inte fick bort och köpte nytt. Funkar bra men inte så billigt :) |
|
| Hej igen.. har nu bytt allting, men den vill inte starta nu.. vad kan ha blivit fel? inga kolvar tar ju iaf i ventilerna.. men nått annar ja kan ha missat? | |
| hur ska rotorn stå? någon som har en bild? eller kan beskriva hur det ska va:D | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du L-Jetronic eller Motronic på den motorn? |
| Det är L-Jetronic på den, så det ska väll gå bra att ställa om den va? men hur gör man? | |
Ok, då är det som på min E30 323i M20B23 motor då. Jag utgår ifrån att du redan kollat på sidan nedan och sett till att att dessa märken stämmer. Länk Men det som sidan inte visar, precis som du säger, är hur fördelaren skall grovinställas (finjustering gör du sen med strobelampa). Det finns ett märke på fördelarens hus som du ser om du tar bort locket. Detta märke, eller en liten skåra som det egentligen är, skall vara i linje med fördelaren. Ska se om jag kan hitta en bild, hade precis samma frågeställning när jag skulle starta min M20B23 motor. |
Här hittade jag bilder på hur det ser ut (från en annan tråd) Länk Som jag skriver i tråden så hittade jag min markering under det där plastlocket. Kan se lite annorlunda ut på din fördelare. Men konceptet är detsamma - se till att kam och vevaxel är korrekt inställda (kolla av de tre markeringerna enligt min M20/M30 timing länk) - se till att rotorarmen pekar mot skåran i fördelarhuset - starta motorn - finjustera genom att ta bort samtliga vakuumslangar från fördelaren och ställ in enligt specifikationen som brukar vara klistrad på tex vid vänster fjäderbenstorn (i mitt fall var det 19 grader BTDC @ 3000 rpm). Såhär kan en sådan klisterlapp se ut Länk |
| tack tack för all denna info :P men som jag förstår det så är då tändningen redan grovinställd men den vill ändå inte starta.. hmm vad kan det då bero på?? säkert nått jätte lindrigt som jag glömt bort :P haha | |
Ja, har du gjort som ovan och är iallafall i närheten med rotorarmen vid skåran så ska det inte ställa till med några problem med att starta motorn. Annars är det väl vanlig metodisk felsökning som gäller. Tändning, gnista, bränsle, kablar, el, reläer, säkringar etc. Som exempel när jag skulle starta upp min M20B23 hade jag glömt att koppla ihop alla kontaker under instrumenthuset (jag har rensat min M20B23 på så mycket kablage som möjligt) vilket gjorde såklart att den inte ville starta. Annat exempel är från när jag skulle dra igång min M30B35 och där finns bara en enda jordpunkt mellan motor och chassi (går via en grov jordkabel på höger motorstödben) och där hade jag målat lite väl mycket vilket gjorde att motorn inte var jordad och som i sin tur gjorde att den vägrade starta. |
|
allt står rätt den ska ju starta tycker jag.. den har gnista å lukta då soppa så ja gissar att den får soppa.. säg allt som kan vara fel då ja gjort ett sådant här byte.. tror nämligen att det är nått jätte simpelt typ glömt tändstiften eller nått :P haha |
|
| Säker på att du har fått kamremmen helt i rätt läge? Läste i nån annan tråd där remmen hade kommit en kugg fel när den kom i spänn. | |
| ja asså om alla markeringar ska vara mitt för varandra så sitter kamremmen helt rätt.. | |
| kan säga att jag hittade den felande länken :P och som ja sa.. det skulle va nått simpelt :P En soppa slang hade klämts och vikit sig så det va stopp där så ingen soppa kom fram :D Ibland ska man ha tur också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.