AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.249

justera ventiler m20

Sida 1 av 2
Mr
126
MrFred
BMW 320dA xdrive Touring -09
Hej!
Har skaffat mig en e28 520 -86 men den knackar så mycket så har tänkt att ställa ventilerna.

Men hur gör man detta har läst flera trådar här på forumet men tycker alla skriver olika om vilka mått man ska ha å allt möjligt.

Så finns det någon vänlig själ som kan ta å berätta hur man gör eller om det finns någon guide eller nått som beskriver hur man gör detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det kanske finns åsikter vilket mått som ger minst slammer men börja med att gå efter rekommendationerna.

(1) Ventilerna är enklast att ställa in med kall motor. Låt motorn står över natten.

(2) Lossa diverse delar så du kan ta bort ventilkåpan.

(3) Vrid motorn så du har TDC på cylinder #1 (dvs att båda ventilerna på cylinder #1 dvs den närmast kylaren är HELT obelastade). Lossa 10 mm mutter som låser den excentriska justerskruven.

Spelet mellan vipparmen och ventilskaftet (INTE spelet mellan vipparmen och kamaxeln) skall vara 0.25 mm med kall motor (säkerställ att vipparmen ligger helt an mot kamaxeln).

Jag brukar sticka in ett bladmått på 0.25 mm och sedan använda ett speciellt ventiljusteringsverktyg som passar in i hålet på den excentriska justerskruven. Jag använder ett tryck som gör att fjädern börjar böja på sig och drar sedan åt muttern som låser den excentriska justerskruven.

Gör detta för både insug och avgas. Det är samma spel på båda två.

(4) Rotera motorn 120 grader och ta nästa cylinder. Det blir ordningen 1-5-3-6-2-4 som du kommer att ta dem i. Plocka gärna ut tändstiften då det underlättar rejält att dra runt motorn.

Här är en guide från Pelican Parts
Länk
Mr
126
MrFred
Hej! Tack för svaret nu tror jag att ja ska våga mig på det här.. angående speciellt ventiljusteringsverktyg som du använder har du någon bild på det eller finns det att köpa någonstanns?
Förstår inte hur hårt jag ska trycka ner den excentriska justerskruven för att få ett bra resultat?
Ibland skriver dom att man ska spääna löst just så man får in 0.20 å ibland ska man knappt ska få in 0.25 mm?

Nått förslag?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Javisst, här är verktyget. Jag köpte det samtidigt som jag köpte ett par andra verktyg från USA.
Länk

De med erfarenhet och som har gjort det massvis med gånger går ju mer på känsla och känner att det är lagom mycket motstånd med bladmåttet.

Men för oss som bara kanske gör det 2-3 ggr är det inte alltid lika enkelt - speciellt inte då det är lite trångt ibland med bladmåttet.

Därför tycker jag proceduren med att sätta tex ett 0.25 mm bladmått emellan och trycka ned med samma kraft varje gång (med hjälp av verktyget med fjäder) ger mindre risk för att ett felaktigt spel ställs in. Det ger kanske ett spel på tex 0.24 mm istället för rekommenderade 0.25 mm men det ger iallafall en konsekvent och upprepningsbar inställningsprocedur istället för att riskera att spelet varierar mellan 0.22 till 0.28 från ventil till ventil.
Mr
126
MrFred
Hej igen.. har nu prövat att ställa alla ventiler å tyckte det gick bra. .men då jag startade så tickar den fortfarnade lika jävligt :(
Vad kan det då vara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På en del motormodeller (vet ej om detta är applicerbart) har några oljetyper gett upphov till lite högre "slammer" än andra oljetyper. Vill poängtera att detta verkar endast vara ett "skönhetsfel" och har ingen betydelse för de uppgifter oljan har.

Vilken motorolja och viskositet använder du?

Har kammen/vipparmarna bytts någon gång eller är det original från 1986? Kanske är dessa såpass slitna och orsakar det överdrivna tickandet? Kammen och många vipparmar på min 535i E34 var ganska nedgångna och var inte i toppskick om vi säger så.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När du ställer ventilerna med "bara" bladmått och 10:ans nyckel + "dorn" och med känsla så är det extremt viktigt att du är noga med hur du utför detta...Finns INGET utrymme för slarv.
Dvs du måste vara lätt på handen och ha en "känsla" i fingrarna, ingen stress utan du måste ta det lugnt o försiktigt..
Iskall motor!...dvs motorn måste stå minst 8 timmar(iaf vad jag brukar låta den stå innan ventiljusteringen).

I annat fall så kanske någon vipparmsbussning/vipparm eller att kammen är lite sliten..t.ex.. och du får ett glapp/missljud iaf, men prova att ställa in spelen igen..
Känn med fingrarna/naglarna på kammens alla nockar för tendens till "spår", hittar/ser du det minsta slitage så är det naturligtvis svårt att få det helt bra..
Då(om du känner av slitage på kamnockarna) är det nog läge att renovera toppen OM du nu inte står ut med missljudet o vill ha en så tillförlitlig maskin som möjligt..

OBS!, OBS!, OBS!
Tickandet kan också vara insprutningsventilerna som låter, du är säker på att ljudet du hör inte är detta?
Knackar det(som du iofs skriver) så är det nog ändå ganska stor risk att du har en sliten kam..Ofta slitage på "ettans" nockar.

Mvh Janne.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Men är det inte så att trots rätt spel så tickar det lite ändå? Har bara ställt på två motorer, en M20 och en M10, och de blev inte helt tysta någon av dem.
M10´n hade nog inte blivit justerad på "hundra" år, den blev märkbart tystare, men inte helt. M20´n lät ungefär som innan även om det fanns någon hundradel att hämta hem på varje ventil. Det är inget jättetickande jag menar, men sådär lite grann så man ändå hör det.

------
BMW CS #04839

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo..."tickandet" är( om det inte är för stort spel) troligen insprutningsventilerna som sagt..

Blir en M20 eller M30 "helt tyst" förutom lite småtickande då är det "fara o färde", menar med det att det kan vara ett alldeles för litet ventilspel och risken är då större att du bränner någon ventil eller säte ganska så snart..

En M30/M20/M10 motor blir aldrig helt tyst, låter lite oavsett, men det gäller att skilja på dom olika ljuden så att det inte är "slitagetendenser" du hör..

Mvh Janne.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
På en icke katalysatorbil kan man hälla i lite 2-takts olja i bensinen.Det smörjer både spridare och pump och minskar klart tickandet från spridarna.
P.s Bra olja TCW3 och lite.

Mvh Jonas Brinell.
Mr
126
MrFred
Hej igen.. nu är det så att jag kommet fram till att kammen är helt slut,, tänkte då byta den och har läst nånstanns för länge sen att man ska kunna göra det med toppen kvar fats jag hittar inte igen den tråden nu.. Så undrar nu hur man går tillväga? Nån som gjort detta å kan skriva en liten snabb guide till mig? Hur får man lös vipparmsaxel tex?

MVH// MrFred
Tänk på att är kammen slut, är oftast slitytorna på vipparmarna det också. Ingen mening att bara byta det ena utan det andra, då kammen kommer slitas ner väldigt fort igen.
Mr
126
MrFred
jo nog fattar jag det.. men hur får man lös det? ska man släppa på alla ventiler å sen dra ut vipparmsaxlarna eller hur funka det? några vipparmar ligger ju fortfarande å trycker på axeln hur gör man med dom?

Mr
126
MrFred
hur gör jag när jag nollar motorn? ska byta kamrem samtidigt hade ja tänkt.. men hur ställer ja allt för att inte ventilerna ska ta i kolvarna? medans ja håller på att ta lös kamaxeln och efteråt?
Mr
126
MrFred
okej ingen som vill svara?

Nån som vet om ja ska köpa ny axeltätning till kamaxeln oxå eller? är det 1 eller 2 stycken man behöver? nått annat man måste byta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är väl en M20 motor som sitter i en E28 520i utgår jag ifrån.

Angående nollställning har jag slängt ihop en sida där det står hur man ställer in timingen korrekt mellan vevaxel och kamaxel för M20 och M30 motorer.
Länk

Ja, ska du byta kamaxeln så byt packboxen också. Det är 1 st av #5 i detta diagram Länk du behöver.

Och byt tätningarna till vipparmsaxlarna. Det är 4 st av #11 i detta diagram Länk du behöver.

Annat som är bra är att byta spännrullen till kamremmen, ny packning till ventilkåpan och en reparationshandbok (Haynes eller Bentley).
Mr
126
MrFred
Hur får man lös fläkten? asså den där stora 32 muttern som är vänstergängad? hur ska man hålla imot så det inte snurra??????
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag ställde mina vippor med lång insexa, en 10mm och ett bladmått :)

Fungera kalas, men de tickar rätt duktigt ändå ;). Obs hela motorn är "ny". toppen helt ny.
Mr
126
MrFred
okej jo så gjorde ja med.. men då kammen har stora jack i sig är det dags att byte :P
Men har fastnat för ja får inte bort den stora muttern till fläkten? några förslag av ni som gjort detta?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Ett rejält slag med hammare på nyckeln så brukar den lossna.

mvh stefan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gjorde ett mothåll av ett långt plattjärn (ca 8x50 en meter långt ung.)
Två 13mm hål att trä över 2 av remskivebultarna och ett urtag för vattenpumpsaxeln. Men prova med hammaren först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.