|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har upptäckt att jag har endel kylvätska inne i kupén, under förarplatsmattan. Det kommer från ventilationskonstruktionen uppe till höger (nere vid fötterna). misstänker att det kan vara någon packning eller liknande vid värmepaketet. ska åla mig in i morgon och kika. Är det någon som haft samma bekymmer att det kommer kylvatten inne i kupén? //Nisse | |
|
Hej, Jag hade samma problem på min comapct som jag hade tidigare. Det var oringarna som var dåliga nr Länk De var ganska lätta att byta. Lars |
|
| Nr 3 skall det så | |
|
Okej! Ska ner och kika på det nu tänkte jag. Tror du inte kommer hinna svara men behöver man "blockera" vätskan någonstans? Känns som det kommer forsa kylvatten om man plockar isär slangarna från elementet. men men, jag får helt enkelt se hur det går :) tack för svar!! //Nisse |
|
|
Har kikat på det nu. Det verkar vara samma oringar som du fick byta. Pratat med BMW och dom tycke ratt man ska tömma systemet innan, men det känns lite overkill. Det ryms ju inte så mycket vatten i värmeelementet och de två plaströren som går dit...Tänkte att det borde räcka med en liten hink och någon plastbit som man kan leda ner vattenet i hinken med. Sen får jag ju naturligtvis lufta om systemet, men det känns enklare om man slipper tömma hela systemet. Hur gjorde du? //Nisse |
|
|
Tänk på att topplocket kanske ligger högre, då kan det rinna en del från det hållet också. När värmeventilerna är strömlösa är de fullt öppna. |
|
|
Jag tömde inte mitt system. tror bara jag hade en liten burk/hink under. Lars |
|
| Om det var länge sedan kylarvätskan byttes senast, skulle du lika gärna kunna passa på och byta den nu när det ändå finns en anledning för det. | |
|
Det kom inte mer än 1dl vätska. Däremot hade bmw inga o-ringar hemma så jag får vänta tills på måndag. Köpte på chans några från meca men dom var för tjocka för att få dit. Dom oringarna som sitter där original på min har en speciell form, de är alltså inte helt runda vanliga o-ringar. Bara att vänta tills på måndag då de riktiga doningarna finns till handa. Tacksam för alla svar! Bytte kylvätska för mindre än en månad sedan så den bör vara frisk //Nisse |
|
|
Fått dit de nya o-ringarna nu, fungerar fint. Tätt som tusan! Dom hade ingen form som jag trodde dom skulle ha, killen på BMW vart förvånad själv men antagligen så har tid+värme format oringarna till den form de hade. men men, nu är allt frid och fröjd för en gångs skull. Tack för hjälp! //Nisse |
|
| Verkar vara en sak som drabbar många compacter ? Även min hade samma fel för några år sedan. Märkte det när det inte kom varmluft längre & mattan var dyblöt. | |
| Ja det kanske har något med att göra att värmeelementet och anslutningsrören till det är av plast..tror många andra e36or har samma delar av aluminium...plast är ju inte riktigt lika tåligt...men bara spekulationer... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.