|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar ofta på det här.. Har en 320d M Touring 07a som nu gått 4600 mil. Oljan är ju enligt datorn bytt 1 gång, och det var vid 2850mil.. Nu till frågorna. Är detta verkligen ok, är oljan bra så länge? Är det lönt att byta oftare, kanske 1 ggr mellan bytena så att säga? Hur är kvaliten på oljan efter 3000mil ?!?.. //Alex | |
|
Tappa ur oljan och se vilken svart färg den har :) Själv jkulle jag aldrig köra 3000 mil utan att byta olja minst 2ggr vad än folk säger. BMW M-POWER |
|
| Håller med GINO.. Skulke heller aldrig köra 3000 mil utan byte.. max 1500 tycker jag, vid mkt kortkörning oftare.. | |
|
din olja måste vara som vatten nu. bara skval typ. oljefiltret filtrerar inte så bra efter typ 1000 mil heller. man har väll snålat nån gång på en skitbil, å bara att byta filtret gör en del. trot eller ej. BMW ownz |
|
|
GINO: Oljan på en diesel blir väl svart efter bara 100 mil. Min Pappa har en VW Passat-07 2.0 TDI. Vi byter olja och oljefilter varje 1500 mil. Fast han bara kör långa sträckor 5 ggr i veckan. 2500 mil om året. 3000 mil på samma olja och filter är idiotiskt tycker jag. Själv ska jag byta varje 1000 mil på min. |
|
|
Vet inte om man kan dra parraleller mot lastbilar, men min far har haft åkeri i väldigt många år och haft både serviceavtal och servat sina lastbilar själv. Vad jag minns så vart de 6000mils intervaller på lastbilarna, visserligen kostade oljan till hans lastbilar en hel del mer än vad oljan kostade till hans Nissan kingcab. Vet att han hamnade i en dispyt med verkaren på Nissan när far min ville att dom skulle använda hans olja. Verkaren ville i slå i vilken "skitolja" som helst, varpå farsan påvisade service intervallen på hans lastbilar, samt rekomendationer från olje"tillverkaren". |
|
| hmm. vad jag ville ha sagt med det är väl att 3000mil kanske inte är så vansinnigt långt ändå. Kör man med rätt oljor så. Skulle farsan lämnat in 1500 mil hade han fått serva bilarna ungefär var 3e vecka. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Servcie indikator räknar inte kilometer utan förbrukad liter bränsle, så en bil som körs enbart på landsväg och är snål kan få gå många mil innan servcieindikatorn säger till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Oavsett sträcka så bör man byta olja en gång per år. Dvs det som uppnås först betämmer när sevicen skall utföras, 1år eller 3000mil som det är på jusst din bil. Annars tycker jag att 1500 mil är lagom för service. |
|
|
Sevak: Du har helt rätt, jag missade att Grodis 1 körde diesel :) Då tar jag tillbaka det jag skrev om färg på oljan... BMW M-POWER |
|
Buspelle |
Själv håller jag också på och byter olja i både bilar och båtar "stup i kvarten" och 3000 mil kan låta mycket, men om man ska vara helt ärlig mot sig själv så är det nog bortkastade pengar. dagens motorer och oljor kan inte jämföras med gårdagens, utan utvecklingen har helt enkelt skapat andra förutsättningar och man kan dessutom vara ganska övertygad om att om BMW rekommederar byte efter 3000 mil så funkar detta med god säkerhetsmarginal. |
Conan999 |
Grodis: Om jag vore dej så skulle jag byta antingen en gång per år eller vart 1500 mil. Då behöver man inte ens fundera utan man vet att motorn mår bra. Sist men inte minst så känns det ju kanon i själen när bilen har ny olja Conan999 |
| Dagens syntetoljor håller extremt bra jämfört med gamla mineraloljor. Det är nog snarnare pappersfiltren som begränsar intervallen. I Sverige med skiftande temperaturer kan det nog vara bra med tätare byten då det samlas en del kondens i systemet som ju bevisligen ställer till det i vevhusventilation o.s.v. Någon nämnde lastbilar också, men de har lite häftigare oljerenare istället för bara pappersfilter. | |
| Angående dieslar är min erfarenhet att den nya oljan färgas svart omedelbart efter start utav resterna från den gamla oljan. Att den blir svart visar att den gör sitt jobb och tar upp sotbildning. | |
|
Många större fordon har en mer omfattande oljefiltrering, kommer antagligen att köpa extern renare liknande denna om jag köper en nyare bil: Länk Länk Mvh |
|
|
18.000 mil nu och oljan är bytt precis som boken föreskriver, vid varje 3000 mil. Kör endast motorväg, så den går exakt 3000 mil mellan varje byte. Gillar det igentligen inte, men hade jag behövt byta efter 1500 mil, är jag ju tvungen att byta hela tiden. Samma orsak till varför vi inte kör 545i - för många tankstop med alla dessa mil per år... |
|
|
Jag har till och med pratat med en kille som jobbar på bmw om detta för 2-3 mån sen. Även han tyckte att man skulle köra max 2500 mil på samma olja. Jag sa till han ni, audi och vw höjde till 3000 mil för att sälja mer bilar för att folk ska tro va bra jag behöver bara lämna in bilen på service varje 3000 mil. Han gav bara ett smile o va tyst. Har ju läst om audin eller om de va vw där kamkedjan gick av och detta gick ej på garanti för han hade väntat 3300 mil till nästa service. Olja och oljefilter byter jag ej hos bmw. Köper olja hos mekonomen och filter hos bmw sen lämnar jag hos en mekk som tar 200:- för bytet. |
|
|
Hmmm , tack för alla svar! Man kanske ska ta och byta olja + filter iaf.. Som någon ovan sa, känns ju kanon i själen då iaf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.