|
|
|
|---|---|
|
En fråga vad det gäller årsmodell? Fordonet tillverkat: 1999-09 Ska jag annonsera att det är en 99 eller 00 den dagen jag ska sälja min bil? I mina reg papper står det att det är en 99, men om man kollar hos bilhandlare så skriver de att det är en 00? Kan de inte ändra det på transportstyrelsen att det är en 00? | |
|
Registreringsbeviset gäller. Det är ingen skillnad mellan 99 och 00 årsmodell. I detta fall är det skick och mil som avgör. Bilen är ju 10 år gammal... //H |
|
|
Men det SER bra mycket trevligare ut i annonsen att det är en -00 än en -99. Och nej, man behöver inte överdriva och säga att man då lika bra kan skriva att det är en -03. Jag skulle skriva att det var en -00 i rubriken och sen i texten skriva att tillverkningsdatumet är 1999-09. Så gör ju även bilfirmorna på deras bilar som ligger på tex bytbil.com. Men det som jag tycker är viktigare att skriva ut än tillverkningsdatumet, näst efter årsmodellen, är när den första gången togs ut i trafik. Dvs hur länge den har rullat på vägarna. När jag sålt mina bilar har jag alltid skrivit i annonsen: Årsmodell Tillverkningsdatum Uttagningsdatum |
|
|
Bilen är en årsmodell -00 enligt BMW:s och bilhandlares sätt att räkna medans det är en 99 enligt myndigheternas sätt att räkna. Jag hade satt ut den som en 00:a. |
|
|
Spelar väll ändå ingen roll när den är 10 år gammal bil som säljs. Hade varit skillnad kanske om det var en 06-07:a Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Spelar väll ändå ingen roll när den är 10 år gammal bil som säljs. Hade varit skillnad kanske om det var en 06-07:a Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Inte för att det spelar roll när bilen är 10 år gammal men det var ren nyfikenhet. Jag hade så rätt! Ingen av de som säljer sin e39 på blocket skriver att det är en 99, alla skriver att de är en 00. Men när jag kollade på Transportstyrelsen så var det 99or allihopa så som det står på min bil med. Dock har jag inga planer på att sälja pärlan :)... Bara ABS modulen som ska fixas :( |
|
|
Min bil är tillverkad i mars, -99. Skulle aldrig fundera på att annonsera den för annat än som 99-årsmodell. Kan tipsa dig om att skicka ABS-modulen hit: Länk Gjorde själv det i sommras och det fungerade bra! Var bara att plugga in och köra. Kostade totalt ca 2600:- Mvh H |
|
| I mitt regbevis står det MJ02, vilket jag tror betyder ModellJahr 02, alltså årsmodell 2002. Fordonsår i regbeviset är 2001 eftersom den blev inregistrerad september 2001. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E39 som är tillverkade from månad 09 räknas som nästa årsmodell. Finns inga facelifte-00 tex. de började komma 09/00. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan bekräfta: Min E39 är tillverkad 09/99 och är årsmodell 2000 i alla dokument, svenska såväl som tyska. Verkar ju märkligt att det skulle vara annorlunda med Tigus bil..? FP |
|
|
Fabrikat: BMW 523I MJ00 Färg: LGRÅ Fordonsår: 1999 Fordonsstatus: I trafik (1999-11-12) Fordonet tillverkat: 1999-09 I trafik första gången i Sverige: 1999-11-12 Där har ni min bil. När jag kontaktade TS så hänvisade de mig till BMW! Har själv jobbat på SAAB Automobile i 6 år där alla bilar som är tillverkade efter semestern alltså juli räknas som nästa års modell. |
|
|
Det står ju MJ00 (modellår -00), och allt är helt OK. Uttrycket "efter semestern" är kanske lite mera vagt, semesterperioder kan ju vara olika osv, men just september har gällt hos BMW och de flesta andra så länge jag minns. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.